Янукович дозволив бензину подорожчати
Арифметика паливного ринку досить проста – кожен євро підвищення акцизу виливається в додаткову копійку на вартості пального на стелі. Тобто індексація акцизів має призвести до збільшення ціни на бензин на 16 коп/л, дизельне пальне на 4 коп/л та зріджений газ – 3 коп/л. Однак подорожчання може виявитися більшим.
Минулого тижня президент підписав закон про індексацію акцизів - в тому числі і на пальне. Це призведе до зростання цін бензину та ДТ на АЗС. Завадити йому зможуть хіба що слабкий попит та сподівання на рецесію в світі.
Відомо, що пенсії та зарплати державних службовців індексуються (підвищуються), щоб компенсувати втрати від інфляції. Але логіці народних депутатів Партії регіонів можуть позаздрити найвеличніші розуми світу. Вони вирішили застосувати індексацію до податків.
Минулого тижня Віктор Янукович підписав зміни до Податкового кодексу. Зокрема, цей закон підвищує ставки акцизів на спирт та алкогольні напої, тютюнові вироби, нафтопродукти, автомобілі та інші товарні групи.
Збір з 1 тонни авіа палива зросте з €28 до €30, або на 7,14%. З тонни бензинів з вмістом біоетанолу та без нього – з €182 до €198, або на 8,8%.
Найцікавіше у новому законі – це дивна логіка авторів, депутатів від ПР Юрія Каракая та Олега Царьова. Вони запропонували збільшити акцизи, щоб компенсувати втрати бюджету, що спричинені інфляцією. Тобто, якщо зростають споживчі ціни у гривні, то треба підвищити акцизи, що обчислюються в євро.
Ще одне свідчення неординарності логіки полягає в тому, що індексацію буде проведено, ґрунтуючись на прогнозних показниках. Наприклад, прогноз того самого індексу споживчих цін, на який посилаються депутати і на який проіндексовано акцизи, значно вищий за реальний показник.
В пояснювальній записці фігурує цифра в 108,9% (тобто, очікування на 2011 рік), а фактично, за даними Держкомстату, у 2011 він склав 104,6%, про що в уряді хвалилися досить голосно.
Звичайно ж, створений ПР законопроект було прийнято Верховною Радою 22 грудня, ще до закінчення року, і вгадати кінцевий показник інфляції за 2011 до сотих було складно. Але навіщо закладати в ціни мало не вдвічі більші показники?
Мабуть, треба наповнювати бюджет. «Реалізація зазначеного акта надасть можливість отримання додаткових надходжень до зведеного бюджету України у сумі близько 3 млрд грн», - говориться в пояснювальній записці.
Тепер українські власники авто мають слідкувати за цінами на стелах АЗС. Як вказують усі попередні роки, підвищення акцизів миттєво компенсується за рахунок покупців.
Арифметика паливного ринку досить проста – кожен євро підвищення акцизу виливається в додаткову копійку на вартості пального на стелі. Тобто індексація акцизів має призвести до збільшення ціни на бензин на 16 коп/л, дизельне пальне на 4 коп/л та зріджений газ – 3 коп/л.
Однак подорожчання може виявитися ще більшим.
„Підвищення акцизів, зазвичай, означає зростання ціни для кінцевого споживача. Зокрема, індексація акцизів може додати до 2% до ціни бензину А-95”, - відзначають в прес-службі компанії „ТНК-ВР Коммерс”.
Єдине, що пообіцяли експерти компанії - „якщо в 1 кварталі 2012 ціна на нафту знизиться, споживач може і не відчути це збільшення за рахунок зниження базової ціни”.
А ось на думку директора Консалтингової групи А-95 Сергія Куюна, ціни в січні залишаться стабільними, тому що паливо вже дороге, і його вже не хочуть купувати. За даними експерта, у порівнянні з минулим роком фізичні обсяги продажу пального в окремих регіонах впали більше ніж на 20%. На його думку, споживачі втомилися від високих цін на пальне.
Дійсно, за даними Держкомстату, за результатами листопада 2011 року роздрібна реалізація бензину за готівку через мережі АЗС в Києві знизилась на 16,5%. Найбільше ж скорочувався попит у Волинській та Луганських областях, де аналогічний показник складав „мінус” 24,7% та „мінус” 23,2%. Причому падіння попиту і на бензини і на дизпальне приблизно еквівалентне.
Оператори ринку сподіваються, що чергове підвищення цін не призведе до нового падіння продажів. „Якщо ціна пального на АЗС зміниться не суттєво, цей фактор не матиме впливу на споживчий попит”, - прогнозують у прес-службі ТНК-ВР Коммерс.
„Якщо і буде зниження попиту, то воно також буде незначним. Наприклад в 2011 році, в результаті підвищення акцизів на бензини на 38% і значного зростання закупівельних цін, відбулося зниження споживання тільки на 6-8% у порівнянні з попередніми періодами (за даними Держкомстату)”, - зазначила генеральний директор компанії „Паралель” Олена Хілієнко.