МВФ не дасть грошей, поки не виконані умови
Місія МВФ не приїде в Україну, поки не будуть виконані попередні умови. А це означає не просто декларації про наміри або листи з описом спільної позиції. Більшість попередніх умов вимагають прийняття законів Верховною Радою.
"Україна виконує вимоги Міжнародного валютного фонду". Ця інформація, що розповсюджується деякими ЗМІ, поки з великою натяжкою може відповідати дійсності. Всі дії влади останнім часом свідчать про те, що її представники просто дуже хочуть виконати вимоги.
Навіщо, теж зрозуміло: щоб отримати черговий транш кредиту, а також схвалення Фонду, що значить більше, ніж кілька додаткових мільярдів до резервів Нацбанку. Хоча б тому, що після цього можна буде отримати кредити в Росії та Франції.
Однак для цього доведеться піти на деякі поступки. "Місія МВФ не приїде в Україну, поки не будуть виконані попередні умови. А це означає не просто декларації про наміри або листи з описом спільної позиції. Більшість попередніх умов вимагають прийняття законів Верховною Радою", - розповіло "Економічній правді" джерело в Кабміні.
За його словами, наступний візит місії в Україну заплановано на травень цього року. Однак він може бути відкладений. Місцеве представництво МВФ постійно моніторить ситуацію, і відслідковує виконання наступних ключових вимог:
- Підвищення акцизних зборів на алкоголь, паливо і тютюн,
- Забезпечення незалежності Нацбанку шляхом скасування статей 84 та 86 закону про бюджет,
- Введення єдиного обмінного курсу,
- Обмеження дефіциту бюджету в розумних межах,
- Скорочення дефіциту НАК "Нафтогаз",
- Прийняти закон про пенсійне забезпечення № 3556, який змінює порядок нарахування пенсій, і деякі інші.
"Безумовно, вимоги МВФ - це просто їх переговорна позиція. Ми обмінюємося листами з пропозиціями. Наприклад, Україна відіслали свої пропозиції до Меморандуму. Частину з них Фонд прийняв, по іншій частині нам сказали, що не можна", - підкреслило джерело в уряді.
В якості прикладу він навів акцизні збори. На думку експертів, їх підвищення не принесе додаткових 9 мільярдів гривень до бюджету.
За словами джерела, всі останні заяви уряду, Секретаріату та Нацбанку говорять про те, що Україна знаходиться лише на шляху реалізації вимог МВФ.
"Що стосується попередніх умов, нам доведеться їх виконати в будь-якому випадку. А для Фонду виконання - це прийнятий закон. Наскільки швидко вдасться їх провести, побачимо. Залежить від роботи більшості в парламенті", - підкреслив експерт з Кабміну.
Після прийняття законів дії влади проаналізує місія МВФ. Зазвичай така перевірка займає приблизно два тижні. Це порівняно швидко завдяки тому, що місією стабільно керує Джейла Пазарбашіоглу, а місцеві представники Фонду та Світового банку відслідковують кожен крок української влади, і тримають американський офіс в курсі подій.
Нагадаємо, 3 березня кілька представників влади надіслали в Фонд спільний лист про наміри щодо подальшої співпраці з фондом. Однак МВФ повернув цей лист навіть не прочитавши, тому що його зміст не було узгоджено з місцевим представництвом Фонду.
Після того, як трюк не спрацював, почалися перші конкретні дії. Віктор Ющенко зустрівся з прем'єр-міністром Юлією Тимошенко та головою Нацбанку Володимиром Стельмахом.
У середу Президент повідомив, що наступного тижня Кабмін внесе до Верховної Ради законопроект про збалансуванні пенсійного фонду і законопроект щодо часткового збалансування держбюджету в частині фіскальної політики. Також президент говорив про майбутній перегляд підходів по спеціальних пенсіях.
Також у середу, на засіданні уряду, Кабмін погодився скасувати ст. 84 і ст. 86 закону про держбюджет-2009. Ст. 84 передбачала, що НБУ повинен автоматично купувати державні облігації уряду протягом трьох банківських днів з дня надходження пропозиції щодо їх викупу у банків.
Фактично, мова йшла про прихованому фінансування дефіциту бюджету. У січні і лютому через цей механізм НБУ вже видав уряду 4,4 мільярди гривень.
У свою чергу, ст. 86 говорить, що Нацбанк повинен погоджувати рефінансування комерційних банків з урядом. Вона з'явилася після голосного скандалу минулого року, пов'язаного з "відкатами" за рефінансування, які нібито отримувало керівництво НБУ. Зворотне поки не доведено, як і вина Нацбанку.
Однак скасування цієї статті вимагав МВФ, і в середу Кабмін анулював власну постанову № 44 від 29 січня, яка передбачала участь першого віце-прем'єра Олександра Турчинова в засіданнях, присвячених середньо- та довгостроковому рефінансуванню. Втім, це не означає, що Кабмін перестане впливати на НБУ.
"Він брав участь у всіх засіданнях з приводу надання рефінансування. Лише один раз Турчинов попросив перенести видачу грошей, хоча вже на наступному засіданні банку все ж видали допомогу. Але я гарантую, що після скасування статей 84 і 86 знову почнуться обвинувачення Нацбанку в тому, що він видає рефінансування по корупційних схемах. Тому що це політичний піар, а ми займаємося монетарною політикою", - розповіло джерело "Економічної правди" в НБУ.
Крім того, за словами першого заступника голови Нацбанку Анатолія Шаповалова, НБУ повинен буде відправляти в Кабмін регулярні звіти про виданому рефінансуванні.
В четвер посол США Вільям Тейлор підбив підсумок цих старань, і зазначив: "Сподіваюся, що ми побачимо новий список зобов'язань, що уряд, Президент і Нацбанк складуть для отримання допомоги МВФ", - підкреслив він. Трохи раніше Віктор Ющенко також сказав, що він на це сподівається.