Українська правда

За паливом – до Нацбанку

Отож, криза грає всіма фарбами. У сфері поставок нафтопродуктів ця "веселка" найбільше вражає в зеленому спектрі. Курс долара не сприяє зниженню цін, а банківське регулювання відсунуло й це питання на другий план, змусивши засумніватись у можливості постачань як таких.

Ріст роздрібних цін на 15 коп., що відбувся 10 жовтня, став несподіванкою для всіх, включаючи нафтотрейдерів. За словами керівника великого оператора паливного ринку, такий крок став реакцією на події на міжбанку, що за два дні до цього показав неприємну оцінку доларового курсу на рівні - 6 грн.

"Якщо курс стабілізується на таких позначках, ми просто не зможемо закупити колишній обсяг палива", - ділиться побоюваннями нафтотрейдер.

Частково внутрішній ринок сам викопав собі яму, хоча чимало йому в цьому підсобив ринок світовий. У вересні баланс бензину і дизельного палива в країні виявився вище торішнього на 15%. Відзначимо, що і серпневі параметри також були вище, ніж 2007 року.

На тлі спаду споживання нафтопродуктів це вказує на формування величезних запасів палива. Не викликає сумнівів, що такий "перелив" виник унаслідок очікувань поновлення росту цін у світі після затяжного падіння, що почалося 12 липня.

Довгоочікуване "сідло" (невеликий період між закінченням зниження і початком зростання) утворилося в середині вересня, коли ціна на паливо почала рости, набравши усього за тиждень з 17 до 24 вересня більше 10%. У цей період кількість угод традиційно збільшується, адже ринок, що зростає, несе заробіток не тільки на маржі, але й на запасах.

Однак яким же було розчарування, коли ціни з 25 вересня знову кинулися наввипередки. Минуло ледве більше двох тижнів і ціна на нафтопродуктів на спотовому ринку втратила 25%! Особливо шокуючим видалося 10 жовтня, коли російське дизпаливо за один день подешевшало більш як на 60 дол./т, або близько 7%!

Таким чином, на відміну від очікуваних прибутків, тепер запаси несуть своїм власникам якщо й не збитки, то моральні страждання.

Справжніми ж неприємностями запахло 6-8 жовтня після подій на міжбанку. На ринку нафтопродуктів, що у жовтні буде на 70% наповнений з-за кордону, справжня паніка: спочатку міжбанківський ринок показав 6 грн. за долар, потім усі відчули проблему його придбання, а тепер Нацбанк постановою від 11 жовтня, по суті, поставив заслін на шляху паливного імпорту як такого.

Хіба жарт: за неповний місяць "безготівковий" долар подорожчав майже на гривню! При середній ціні бензину А-95 протягом останнього місяця 800 дол./т це означає, що в гривні ця вартість додала 800 грн. або близько 60 коп./л.

На цьому фоні відозва Антимонопольного комітету до операторів паливного ринку, зроблена точно 10 жовтня, була, м'яко кажучи, несвоєчасною. У заяві за підписом відновленого на посаді в.о. голови відомства Олександра Мельниченка переможно зазначено, що у вересні світові ціни на нафту знизилися на 13% і на цій підставі ціни на АЗС в Україні також мають знизитися, треба розуміти, на аналогічні розміри.

При цьому ані слова не сказано про валютну кризу, яка багато в чому нівелювала "досягнення" світового ринку. А для повноти картини варто було б варто згадати, і про недостачу пропозиції валюти, і про кризу на кредитному ринку, де ставки з короткострокових позик уже "добивають" до 30% річних. У цілому, говорять трейдери, кредитів ще треба пошукати.

... І махнув рукою

І якщо стабілізацію цін замість очікуваного падіння під впливом зовнішнього ринку пояснити нескладно, то підвищення, що відбулося на АЗС 10 жовтня, необхідно повністю віднести на рахунок елементарної паніки.

"Якщо ситуація з валютою повернеться на вихідні позиції, хоча б до 5,20-5,30 грн. за долар, ціни повернуться назад і дуже швидко", - упевнений керівник великої мережі АЗС, що побажав залишитися невідомим. Від себе додамо, що історія поки не знає випадків оперативних різнобічних коливань, які самі трейдери вважають одним з найбільш небажаних явищ, які деморалізують споживачів, а за ними - і бізнес.

Переживши вихідні 11-12 жовтня, ринок дістав ще один сигнал, що може розвернути події на паливному ринку в новому несподіваному напрямку.

"Звернути увагу банків на те, що купівля, обмін іноземної валюти з метою дострокового виконання зобов'язань та з метою проведення розрахунків з нерезидентами за імпорт продукції (робіт, послуг, прав інтелектуальної власності), який здійснюється без ввезення з-за кордону цієї продукції на територію України, або здійснення авансових платежів (крім оплати критичного імпорту) буде кваліфікуватися як порушення правил валютного регулювання і валютного контролю із застосуванням заходів відповідальності".

Цей пункт 4.4. постанови Нацбанку України "Про додаткові заходи щодо діяльності банків" від 11 жовтня деякі учасники паливного ринку сприйняли як вирок.

"Як мені змусити "Газпромнефть" довезти паливо до кордону, щоб одержати вантажну митну декларацію і тим самим довести наявність товару банкові?" - Нервово питає один з імпортерів на прохання прокоментувати постанову центробанку.

Вже в понеділок, 12 жовтня, ряд компаній одержали від воріт поворот у своїх банках, намагаючись заплатити за імпортні нафтопродукти закордонним виробникам.

"Наші контрагенти сильно схвильовані і просять нас посприяти у вирішенні сформованої ситуації", - заявив Ігор Майстренко, голова українського представництва литовського нафтоконцерну "Мажейкю нафта" в Україні.

"Ми вже звернулися до Литовського посольства, ми готові підтвердити реальність угод, що укладаються нами з українським компаніями, але працювати без передоплати ми не можемо, це заборонено внутрішніми положеннями компанії, й у цілому це нормальна практика, перевірена роками", - говорить підприємець.

У сформованій ситуації перспективу оперативного вирішення проблеми мають лише нечисленні великі компанії, що можуть одержувати банківські акредитиви у вітчизняних або закордонних банків.

"Працювати з українськими банками стало дуже складно, основна ставка - на закордонні банки, хоча і там, як відомо, проблем вистачає", - говорить Володимир Осташевський, заступник директора компанії "Фактор-Ексім", одного з найбільших імпортерів нафтопродуктів в Україну.

Фактично, ринок опинився перед перспективою припинення імпортних постачань. З огляду на те, що на плановому ремонті продовжує стояти найбільший український НПЗ у Лисичанську (належить ТНК-ВР), на імпорт у жовтні прийдеться до 70% балансу. І якщо їх поставити не можна, ситуація може стати патовою.

За останніми даними, нафтотрейдери вже ініціювали зустріч з міністром палива й енергетики, на якій ознайомлять його із сформованою ситуацією. Як повідомило джерело, одна з пропозицій - внести нафтопродукти до списку товарів критичного імпорту, на які не поширюється заборона на передоплату.

В цілому, поговорити є про що, адже всім зрозуміло, що в сьогоднішній ситуації вплив ажіотажних настроїв і політичної напруженості є суттєвим.

P.S. 14 жовтня ціни на автозаправках Києва знизилися на 20 коп./л.

бензин нафта