Зловживати на земельних аукціонах стає трохи складніше
Президентський Секретаріат стверджував, буцім раніше умови було сформульовано так, що їм могла відповідати тільки одна структура - утворене Держкомземом державне підприємство "Державний земельний кадастр". Якщо така норма залишиться - президент знову, скоріш за все, скасує порядок земельних аукціонів і спрямує його на розгляд до Конституційного Суду.
Кабінет Міністрів на засіданні у четвер урахував більшість пропозицій Секретаріату президента стосовно організації аукціонів із продажу несільськогосподарської землі і заново затвердив порядок їх проведення.
"Все, що не суперечить нашому загальному баченню, ми врахували... Ми запропонували документ, який би не мав викликати спротиву", - сподівається міністр охорони навколишнього природного середовища Георгій Філіпчук, який із цього питання доповідав.
На відміну від минулої спроби тиждень тому, коли прем'єр-міністр Юлія Тимошенко публічно звинувачувала Ющенка в прихильності до земельної мафії, а міністри від "Нашої України" провалили голосування за постанову, цього разу створювалася видимість суцільного позитиву. Після заяви напередодні стосовно відставки Кабміну, Тимошенко старалася показати, як її уряду добре працюється. І навіть міністр оборони Юрій Єхануров не признався, скількома голосами підтримали багатостраждальну земельну постанову.
Отже, за словами Філіпчука, найголовніші претензії, які минулого разу висловив представник Секретаріату, знято. Зокрема, в порядку проведення земельних аукціонів наголошується, що їх організатори - це органи місцевого самоврядування. Таким чином, більше не виникатиме підозри, що у громади забирають право формування земельної політики і передають його Державному комітету земельних ресурсів. Скасовано також монополію цієї установи на ліцензування виконавців аукціону. Тепер воно доручено двом органам - Держкомзему і Держпідприємництву. Введено доступ засобів масової інформації до всієї процедури аукціону, від її початку і до оголошення результатів. Встановлено кваліфікаційні вимоги до ліцитатора. Вирішена проблема неконкурентного продажу землі для суспільних потреб - шкіл, лікарень, доріг.
Усі ці пункти Філіпчук розписував детально, і тільки питання стосовно умов ліцензування виконавців аукціону, до якого кілька разів повертався його автор, коментував коротко: "Звичайно, розширили вимоги". І переводив розмову.
Нагадаємо, Секретаріат стверджував, буцім раніше умови було сформульовано так, що їм могла відповідати тільки одна структура - утворене Держкомземом державне підприємство "Державний земельний кадастр". Якщо така норма залишиться - президент знову, скоріш за все, скасує порядок земельних аукціонів і спрямує його на розгляд до Конституційного Суду.
Тим паче, що підстава, за якою це було зроблено минулого разу, залишається - адже в 137 статті Земельного кодексу вказано, що такий порядок "визначається законодавством".
Уряд вирішив цю суперечність усунути і затвердив законопроект, який би виправив згадані слова на "визначається Кабінетом Міністрів". Але коли Верховна Рада зможе документ розглянути - не відомо. А формально, порядок можна буде затверджувати тільки після ухвалення закону.
Філіпчук запевняє, що сподіватися на парламент не можна, бо поки порядок не діє, місцеві бюджети втрачають кошти. Але і сам не заперечує, що постанова може вносити хаос у земельні відносини, і результати аукціонів будуть оскаржуватися з посиланням на законодавство.
На думку експерта Центру Разумкова Володимира Жмуцького, президент має вдруге урядову постанову скасувати. Але навіть без цього Конституційний Суд, на розгляді в якому перебуває схожа попередня постанова, може зробити висновок і стосовно другої. Адже суперечність існує не тільки із законодавством. У статті 14 Конституції України сказано: "Право власності на землю... набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою винятково відповідно до закону". Тому і Верховна Рада може не підтримати запропонованого законопроекту. А навіть якщо підтримає - то будь-які результати аукціонів можна буде оскаржити в суді з посиланням на Конституцію, норми якої мають пряму дію.
До того ж, за словами Жмуцького, порядок проведення аукціонів найближчим часом усе одно не буде діяти суто з технічних причин - адже досі не пройшли відповідної підготовки ліцитатори, які повинні аукціони проводити.
Експерт нагадав, що президент скасував тільки 1 пункт попередньої постанови Кабміну від 22 лютого, який установлював порядок проведення аукціонів, але не міняв норм, які стосуються ліцензування. Отже, до розгляду законопроекту Верховною Радою, Кабміну треба швидко налагодити навчання і ліцензування виконавців аукціону, щоб їх було достатньо, коли постанова набере чинності.
Про всі ці проблеми на попередньому засіданні Кабінету Міністрів заявляв міністр юстиції Микола Оніщук. Він відмовився завізувати постанову через невідповідність законодавству. Чи було її заюстовано 17 квітня - наразі не відомо. Але можна припустити, що так, адже міністр цього дня був у відрядженні, і на Кабміні його представляв перший заступник Євген Корнійчук, який прийшов до уряду із блоку Юлії Тимошенко.