Українська правда

Депутати знову взялися за держзакупівлі

У Верховній Раді за кілька днів зареєстрували майже десяток нових законопроектів про держзакупівлі. Проте жоден із них не в змозі хоч на крок наблизитися до розв'язання головної проблеми в цій делікатній сфері. Ситуацію, як і досі, цілковито контролюватиме Європейське консалтингове агентство (ЄКА).

На початку лютого народні депутати вирішили вкотре вставити свої "п'ять копійок" у нову редакцію Закону про держзакупівлі. Цього разу рекомендують змінити граничну межу вартості предмету закупівель. Саме про це йдеться у законопроектах, поданих 1-го і 4 лютого дев'ятьма депутатами (більшість - із фракції Блоку Юлії Тимошенко).

Всі вони пропонують збільшити (а у поодиноких випадках - зменшити) ціновий поріг для застосування Закону про держзакупівлі державними підприємствами, замовниками процедури торгів із обмеженою участю та одним учасником, редукціону, процедури запиту цінових пропозицій, застосування тендерного забезпечення тощо.  

Зазначимо, що в жодній пояснювальній записці не вказано, за яким принципом законодавець визначає пропоновану граничну ціну вартості товарів у тому чи тому випадку. Депутати обмежилися лише коротким переліком результатів ухвалення законопроекту. 

Цікаво, що серед авторів документів (№№1476; 1476-1; 1476-2; 1476-3; 1476-4; 1476-5; 1476-6; 1476-7; 1476-8) є такі відомі особи, як спікер Верховної Ради Арсеній Яценюк, голова Міжвідомчої комісії з державних закупівель, комуніст Олександр Ткаченко, члени БЮТ Антон Яценко (чиє ім'я тісно пов'язують зі славнозвісним монополістом у супроводженні держзакупівель "Європейським консалтинговим агентством") та Сергій Осика, якого взагалі іноді називають "батьком" нинішньої системи держзакупівель. Відзначилися і парламентські новачки - свій законопроект подав член "Нашої України - Народної самооборони" Володимир Ар'єв.  

По суті, збільшення чи зменшення граничної вартості предмету закупівель мало позначиться на самій системі держзакупівель. Принаймні про її оздоровлення поки що не варто й згадувати. Адже корінь головних проблем у сфері держзакупівель лежить зовсім в іншій площині. 

Підвищення цінового порогу для необхідності проведення того чи того виду закупівлі, згідно із Законом про держзакупівлі, можливо, дещо полегшить життя замовникам торгів, адже через збільшення рівня інфляції їм іноді доводиться проводити закупівлі за громіздкою і доволі витратною процедурою навіть для того, щоби придбати якісь дрібниці - кулькові ручки чи олівці.  

Проте для великих замовників це навряд чи суттєво. Іноді навіть канцтоварів вони купують на значно більші суми, ніж пропонується у нових законопроектах (винятком є тільки законопроект Арсенія Яценюка №1476-3, який передбачає збільшення цінового порогу для обов'язкового проведення тендерів до кількох мільйонів гривень). 

Проте головна інтрига ситуації полягає в тому, що жоден із зареєстрованих документів навіть не порушує питання про монополію ЄКА. Як відомо, ця структура раніше оформила відповідні патенти на тендерну документацію, спосіб здійснення держзакупівель, проведення електронних торгів, механізм публікації оголошень про торги в інтернеті, про неможливість через таку ситуацію створити сайти, де могли би безкоштовно друкуватися оголошення про тендери тощо.  

"На початку 2000-х років, коли держзакупівлі тільки починалися в Україні, тендери проводилися на всі закупівлі, від найдрібніших, і при цьому не було жодних проблем, адже ні замовники, ні виконавці не несли додаткових консалтингових, інформаційних, юридичних  витрат, як це є зараз, - говорить голова Вільної професійної спілки "Небайдужі", фахівець у сфері державних закупівель підприємства "Редукціон" Геннадій Островерх . - Всі проблеми почалися через реформи (2005 року, коли був ухвалений перший варіант чинного нині закону про держзакупівлі - ЕП), наслідки яких ми пожинаємо сьогодні". 

Що пропонують депутати змінити в Законі про держзакупівлі  

Стаття Закону/Автор з-п, запропоновані зміниТкаченко О., КПУ, з-п №1476Яценко А., БЮТ, з-п №1476-1Данилов В., БЮТ, з-п №1476-2Яценюк А., НУНС, з-п №1476-3Лукашук О., БЮТ з-п №1476-4Ар'єв В., НУНС, з-п №1476-5Бондаренко В., БЮТ, з-п №1476-6Осика С., БЮТ, з-п №1476-7
Ст.2 в частині граничної вартості предмету закупівлі для застосування положень Закону (чинна норма: для товарів та послуг від 20 тис. грн; для робіт - від 50 тис. грн)Для товарів та послуг - від 30 тис. грн; для робіт - від 80 тис. грнДля товарів та послуг - від 30 тис. грн; для робіт - від 100 тис. грнДля товарів та послуг - від 40 тис. грн; для робіт - від 100 тис. грнДля товарів та послуг - від 100 тис. грн; для робіт - від 500 тис. грнДля товарів та послуг - від 40 тис. грн; для робіт - від 100 тис. грнДля товарів та послуг - від 30 тис. грн; для робіт - від 100 тис. грнДля товарів та послуг - від 50 тис. грн; для робіт - від 100 тис. грнДля товарів та послуг - від 30 тис. грн; для робіт - від 60 тис. грн
Ст.2 в частині граничної вартості предмету закупівлі для застосування положень цього закону для держпідприємств (чинна норма: для товарів та послуг від 50 тис. грн; для робіт - від 400 тис. грн)Для товарів та послуг - від 80 тис. грн; для робіт - від 500 тис. грнДля товарів та послуг - від 100 тис. грн; для робіт - від 600 тис. грнДля товарів та послуг - від 100 тис. грн; для робіт - від 700 тис. грнДля товарів та послуг - від 500 тис. грн; для робіт - від 2 млн грнДля товарів та послуг - від 70 тис. грн; для робіт - від 500 тис. грнДля товарів та послуг - від 70 тис. грн; для робіт - від 600 тис. грнДля товарів та послуг - від 100 тис. грн; для робіт - від 500 тис. грнДля товарів та послуг - від 70 тис. грн; для робіт - від 500 тис. грн
Ст.2 в частині граничної вартості предмету закупівлі для застосування держпідприємствами процедури запиту цінових пропозицій (котирувань) (чинна норма: для товарів та послуг від 100 тис. грн; для робіт - від 500 тис. грн)Для товарів та послуг - від 200 тис. грнДля товарів та послуг - від 200 тис. грн; для робіт - від 700 тис. грнДля товарів та послуг - від 150 тис. грн; для робіт - від 850 тис. грнДля товарів та послуг - від 1млн грн; для робіт - від 4 млн грнДля товарів та послуг - від 200 тис. грн; для робіт - від 600 тис. грнДля товарів та послуг - від 150 тис. грн; для робіт - від 700 тис. грнДля товарів та послуг - від 200 тис. грн; для робіт - від 700 тис. грнДля товарів та послуг - від 130 тис. грн; для робіт - від 600 тис. грн
Ст.14 у частині граничної вартості предмету закупівлі для застосування процедури з обмеженою участю (чинна норма від 500 тис. грн)Від 600 тис. грнВід 700 тис. грнВід 400 тис. грнВід 3 млн грнВід 600 тис. грнВід 600 тис. грнВід 600 тис. грнВід 550 тис. грн
Ст.14 у частині граничної вартості предмету закупівлі для застосування процедури з одним учасником (чинна норма: для товарів та послуг від 30 тис. грн; для робіт - від 300 тис. грн)Для товарів та послуг - від 40 тис. грн; для робіт - від 400 тис. грнДля товарів та послуг - від 50 тис. грн; для робіт - від 500 тис. грнДля товарів та послуг - від 50 тис. грн; для робіт - від 500 тис. грнДля товарів та послуг - від 200 тис. грн; для робіт - від 1 млн грнДля товарів та послуг - від 40 тис. грн; для робіт - від 400 тис. грнДля товарів та послуг - від 30 тис. грн; для робіт - від 100 тис. грнДля товарів та послуг - від 50 тис. грн; для робіт - від 100 тис. грнДля товарів та послуг - від 45 тис. грн; для робіт - від 450 тис. грн
Ст.23 в частині граничної вартості предмету закупівлі для обов'язковості тендерного забезпечення тендерної пропозиції (чинна норма: для товарів та послуг від 100 тис. грн; для робіт - від 500 тис. грн)Для товарів та послуг - від 200 тис. грн; для робіт - від 600 тис. грнДля товарів та послуг - від 200 тис. грн; для робіт - від 700 тис. грнДля товарів та послуг - від 150 тис. грн; для робіт - від 750 тис. грнДля товарів та послуг - від 500 тис. грн; для робіт - від 2,5 млн грнДля товарів та послуг - від 150 тис. грн; для робіт - від 600 тис. грнДля товарів та послуг - від 150 тис. грн; для робіт - від 700 тис. грн-/-Для товарів та послуг - від 150 тис. грн; для робіт - від 600 тис. грн
Ст.29-2 у частині граничної вартості для застосування процедури редукційну (чинна норма: від 50 тис. грн)Від 80 тис. грнВід 100 тис. грнВід 75 тис. грнВід 500 тис. грнВід 100 тис. грнВід 100 тис. грнВід 100 тис. грнВід 80 тис. грн
Ст.32 Ст.2 в частині граничної вартості предмету закупівлі для застосування замовником процедури запиту цінових пропозицій (котирувань) (чинна норма: для товарів та послуг від 50 тис. грн; для робіт - від 200 тис. грн)Для товарів та послуг - від 80 тис. грн; для робіт - від 400 тис. грнДля товарів та послуг - від 100 тис. грн; для робіт - від 400 тис. грнДля товарів та послуг - від 60 тис. грн; для робіт - від 250 тис. грнДля товарів та послуг - від 500 тис. грн; для робіт - від 2 млн грнДля товарів та послуг - від 100 тис. грн; для робіт - від 400 тис. грнДля товарів та послуг - від 100 тис. грн; для робіт - від 300 тис. грнДля товарів та послуг - від 70 тис. грн; для робіт - від 150 тис. грнДля товарів та послуг - від 75 тис. грн; для робіт - від 300 тис. грн
держзакупівлі парламент