Про самодостатність Ющенка та активність Тимошенко
Тиждень тому уряд ухвалив список підприємств, що підлягають приватизації у 2008 році. Туди, зокрема, ввійшли: шість енергопостачальних компаній, Укртелеком, Одеський припортовий завод, КГЗКОР тощо. Загалом - понад 20 підприємств. Деякі з них вносяться у такі списки вже не перший рік підряд.
У 2008 році наповнити бюджет уряду Віктора Януковича у такий - приватизаційний - спосіб завадив президент Віктор Ющенко.
Тепер, ставши "самодостатнім", Ющенко гальмує приватизацію, яку планує провести під своєю орудою Юлія Тимошенко. Він вимагає від неї врахувати його побажання: перш ніж продавати, треба розробити нову програму приватизації, що окреслить умови приватизації великих та середніх об'єктів, підстави приватизації Укртелекому, Одеського припортового заводу та інших об'єктів. Окрім того, він вимагає замінити у списку шість обленерго на Луганськтепловоз.
А Юлії Володимирівні конче потрібні гроші. Тому, поки вона робить вигляд конструктивної співпраці із президентом, основні сили кинуті на включення до списку приватизації на 2008 рік ще п'яти сотень підприємств. Аби мати можливість виконати свої передвиборчі обіцянки і підготуватись до наступних виборів. Президентських.
"Держава - це я"
На засіданні уряду 23 січня прем'єр-міністр Юлія Тимошенко взялася за законодавство і Одеський припортовий завод. Вона представила членам Кабінету Міністрів проект Закону "Про внесення змін і доповнень до деяких законодавчих актів України щодо питань приватизації".
Прем'єрка заявила, що він буде пов'язаний із законодавчим встановленням "прозорих, чітких, аукціонних, без будь-яких інших складових, процедур приватизації державної власності" і передбачає припинення процедур штучного банкрутства. "Ви знаєте, що більшість тіньової приватизації пішла через штучне банкрутство і держава нічого не отримала", - сказала владна реформаторка.
Вона також має намір віддати всю державну власність у розпорядження Фонду державного майна і припинити будь-які інші схеми приватизації, крім "відкритого аукціону на контрольні пакети та цілісні майнові комплекси".
Тут одразу виникають запитання: за якими ж тоді схемами будуть приватизовувати неконтрольні (міноритарні) пакети акцій, наприклад шести енергопостачальних компаній, чи це не обмовка прем'єрки, чи просто виступ погано підготований?
Прем'єра дискусії без розбіжностей
Через суперечливість інформації, про справжню суть законопроекту Тимошенко залишається поки що тільки здогадуватися, оскільки виступ прем'єрки був досить неконкретним, а керівник Секретаріату президента Олександр Шлапак міг щось недочитати чи поспіхом переплутати.
"Тяжко коментувати документ, який ніхто не бачив. Я особисто ознайомився з ним лише за 15 хвилин до початку засідання уряду. Проте вимушений зізнатися, що згоден далеко не з усіма положеннями цього документа і можу назвати кілька з них, які є найбільш контроверсійними", - сказав після засідання уряду поставлений перед фактом тимошенківських законодавчих ініціатив керівник Секретаріату президента Олександр Шлапак.
За його словами, прем'єрський законопроект передбачає можливість одноосібного розірвання угоди про приватизацію підприємства у разі згоди експертів Фонду держмайна і Кабміну без судового розгляду. Він також назвав сумнівними положення законопроекту, які передбачають можливість укладання безстрокової угоди і дозволяють не повертати кошти покупцю при розірванні приватизаційної угоди за ініціативи ФДМ.
"Те, що ми чули зі слів Шлапака про декларації Тимошенко, вказує на те, що уряд керується "революційною доцільністю", тобто не законом, а "іменем революції". Це нагадує мені 1917 рік - бракує лише тужурки та маузера. Тому правильно президент приструнив її. На сьогодні є його жорстка позиція щодо такої революційної політики. Він цілком правильно говорить: перед тим, як проводити приватизацію, прийміть програму, визначіть правила гри, не треба ставити віз попереду коня", - вважає колишній голова ФДМ Михайло Чечетов.
Він нагадав, що наразі діє програма приватизації, прийнята ще у 2002 році. На думку Чечетова, механізми приватизації, прописані в тій програмі, давно застаріли і не гарантують прозорих правил гри. Лише після того, як приймуть програму приватизації, можна буде створювати якісь списки.
За словами директора Міжнародного інституту приватизації, управління власністю та інвестицій Олександра Рябченка, пропозиції не повертати гроші інвестору, якщо він не виконує зобов'язань, а віддавати тільки після повторного продажу -вже були. За часів Леоніда Кучми. Тоді навіть пропонували повертати інвестору не всю суму, а тільки частину коштів при розірванні приватизаційного договору: якщо від повторного продажу отримано менше коштів, то повертається тільки виручена частина. Але такі ініціативи не були підтримані, до того ж, вони не стосувалися позасудового розгляду.
"Якщо там (у законопроекті щодо змін приватизаційного законодавства) справді є хоч одне слово про позасудовий розгляд - це порушення Конституції", - говорить Рябченко.
Де заритий собака
Заяву Шлапака Тимошенко негайно спростувала. На його закид щодо необхідності доопрацювання відповідного закону, оскільки ним передбачено, що підприємства забиратимуться без суду і компенсацій інвесторам, прем'єрка відповіла, що не пропонувала таких дурниць, бо інвестор завжди має право звернутися до суду. І додала, що між урядом і Секретаріатом розбіжностей немає, а дискусія може бути.
Тепер вона очікує "шаленого спротиву" своєму законопроекту від тих, що "приватно володіють деякими політиками і чиновниками".
"За свій 10-річний досвід роботи в політиці я бачу: там, де робляться конкретні кроки з наведення порядку і приборкання корупції, постає колосальна кількість інтересів, які потім коментуються, саботуються, не приймаються. Я думаю, що в нас достатньо волі, аби втілювати такі рішення", - сказала Тимошенко.
Чи то, поставлений перед фактом прем'єрських ініціатив, Шлапак за браком часу не встиг помітити, що пропозиції президента включені до законопроекту, чи Тимошенко і справді їх не включила... за браком часу, звісно, - хто зна? До наступного засідання уряд доопрацьовуватиме продовження "марлезонського балету".
Прозоро, аврально, провально?
Просто так Юлія Володимирівна не здасться. А з Ющенком вона обговорить його пропозиції особисто. Поки що буде вирішувати, які 500 підприємств ще включити у приватизаційний список на 2008 рік.
Якщо через суперечливу інформацію законотворчість Тимошенко тяжко оцінити, то її приватизаційні апетити не називають "проїданням" хіба що вдячні вкладники Ощадбанку СРСР, яких готують до наступних виборів президента.
"Безглуздо спустити з молотка півкраїни заради того, щоб намагатися виконати популістські обіцянки, закладені у програмі БЮТу, яку вже можна розглядати як програму кандидата у президенти Тимошенко. Це "аукнеться" таким інфляційним валом, котрий поверне нас на рівень 1993 року", - вважає Чечетов.
На думку Рябченка, якщо ж Юлі не дадуть зробити задумане (заблокують виплату компенсацій), якщо просто не буде коштів на виплати у разі зупинення приватизації, вона може просто зірватися і піти у відставку, заявивши, що їй заважають відновлювати справедливість, і тому вона йде на вибори президента. "Це буде стартова позиція на президентських перегонах", - говорить експерт.
Хоч як би Тимошенко хотіла провести цілком канонічну приватизацію стаханівськими темпами, їй доведеться вибирати між темпами і якістю. Авральна приватизація може бути провальною. Якщо дотримуватися законів.
Рябченко нагадує, що, за законодавством, тривалість конкурсу стосовно великих об'єків становить 75 днів. Але перш ніж оголосять проведення конкурсу, треба ще належним чином підготувати підприємство до приватизації, створити конкурсну комісію, відібрати оцінювача, оцінити пакет, а вже потім подавати.
"Тому якщо провести конкурс із продажу Укртелекому за 2 місяці, то це буде друга Криворіжсталь, котру потім відсудили тільки за те, що конкурс був проведений за 30 днів", - говорить Рябченко.
Він вважає, що для приватизації багатьох підприємств потрібен досить значний час, оскільки вони не підготовлені до продажу. Якщо у січні приймається рішення про приватизацію промислового об'єкта, то це рішення не може бути виконано у 2008 році, бо ФДМ не встигне за 11 місяців, що залишилися, з нуля почати підготовку до приватизації, провести всі реструктуризаційні процедури, продати і отримати гроші. За 11 місяців це не реально технологічно.
Справа не в тому, щоби просто продати об'єкт, а щоб туди прийшов стратегічний інвестор, який підніме підприємство на новий щабель розвитку. "Приватизація - це як лікування, а не спосіб отримання коштів", - вважає Чечетов.
Пропозиції президента змінити приватизаційний список уряд навіть не розглядав. Другий раунд приватизаційного консиліуму уряд продовжить наступного тижня. Тимчасом Фонд держмайна продовжує готувати умови приватизації об'єктів, включених у приватизаційний список 16 січня. Офіційної заборони Фонд не дістав, а про президентську критику знає лише з мас-медіа. Але це вже інша історія.