Автоцивілка 2025: що приніс новий закон і за що тепер платимо більше
В Україні кожен автомобіль обов’язково має бути застрахованим на випадок дорожньо-транспортної пригоди. Офіційно це називається "обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності" (ОСЦПВ), але в побуті всі звикли використовувати одне просте слово – "автоцивілка".
Поліс ОСЦПВ компенсує витрати, пов’язані із заподіяною шкодою життю, здоров’ю та майну стороні потерпілого в аварії.
З 2025 року правила автоцивілки в Україні змінили. Розміри страхових виплат вже збільшили майже вдвічі й далі поступово збільшуватимуть до європейського рівня. Пряме врегулювання з "додаткової послуги" стало базовою опцією, а страхові компанії отримали можливість самостійно встановлювати тарифи.
"Економічна правда" разом із компанією "Експрес Страхування" пояснює основні зміни в автострахуванні.
Зміст:
Що змінилось в автоцивілці з нового року
01
Одна з основних змін з нового року в автострахуванні – збільшення страхових виплат. До 2025 року страхові компанії могли відшкодовувати потерпілій стороні до 320 тис. грн за шкоду, заподіяну життю та здоров’ю, та до 160 тис. грн за шкоду, заподіяну майну (800 тис. грн на подію).
Нині ці ліміти збільшили: до 250 тис. грн за шкоду, завдану майну (1,25 млн грн на подію) та 500 тис. грн за шкоду, заподіяну здоров’ю (5 млн грн на подію). Крім цього, ліміт у 250 тис. грн також поширюється на європротокол, адже раніше за таким сценарієм водій міг розраховувати лише на половину максимальної суми (тобто на 80 тис. грн).
Нині ці ліміти збільшили: до 250 тис. грн за шкоду, завдану майну (1,25 млн грн на подію) та 500 тис. грн за шкоду, заподіяну здоров’ю (5 млн грн на подію). Крім цього, ліміт у 250 тис. грн також поширюється на європротокол, адже раніше за таким сценарієм водій міг розраховувати лише на половину максимальної суми (тобто на 80 тис. грн).
02
Ще одна помітна для багатьох водіїв зміна – скасування франшизи (суми, яку в разі ДТП винуватцю доведеться компенсувати самостійно). Раніше розмір франшизи не міг перевищувати 2% від максимальної страхової суми (до 3,2 тис. грн). З 2025 року франшизу скасували, тож тепер страховики відшкодовують вартість ремонту повністю.

03
Крім цього, тепер обов’язковою стала опція прямого врегулювання. Тобто, якщо водій застрахованого авто не є винуватцем ДТП, то його страхова компанія відшкодує йому завдані збитки, а стягувати ці кошти буде зі страховика винуватця аварії.
Однак якщо шкода завдана здоров’ю, потерпілому все ж доведеться звертатися до страхової компанії винуватця.
Ця можливість змінює підхід водіїв до вибору страхувальника, адже в разі ДТП вони можуть звернутися до своєї знайомої страхової компанії, а не тієї, яку обрав інший водій.
Однак якщо шкода завдана здоров’ю, потерпілому все ж доведеться звертатися до страхової компанії винуватця.
Ця можливість змінює підхід водіїв до вибору страхувальника, адже в разі ДТП вони можуть звернутися до своєї знайомої страхової компанії, а не тієї, яку обрав інший водій.
04
Ще одна важлива зміна стосується врахування зносу деталей автомобіля. До 2024 року, коли страхова визначала розмір відшкодування, вартість запчастин, що підлягають заміні, зменшували з урахуванням коефіцієнта фізичного зносу залежно від віку автомобіля та його умов експлуатації.
"З набуттям чинності нового закону врахування фізичного зносу деталей більше не застосовується. Що змінилося в розрахунках: для авто віком понад 5 років, які не перебувають на гарантії, при визначенні розміру страхового відшкодування враховується вартість альтернативних запасних частин. Натомість для автомобілів до 5 років або ж таких, що ще на гарантії, розрахунок здійснюється на основі вартості оригінальних запчастин.
За новими полісами, оформленими у 2025 році, потерпілий матиме змогу відновити свій автомобіль на партнерській СТО страховика – у такому разі страхове відшкодування буде перераховано безпосередньо на рахунок станції техобслуговування", – розповіли в компанії "Експрес Страхування".
За новими полісами, оформленими у 2025 році, потерпілий матиме змогу відновити свій автомобіль на партнерській СТО страховика – у такому разі страхове відшкодування буде перераховано безпосередньо на рахунок станції техобслуговування", – розповіли в компанії "Експрес Страхування".
Які зміни ще передбачені в наступні роки
Оновлений закон про обов’язкове автострахування ухвалили ще на початку 2024 року. Документ відповідає Директиві Європейського Парламенту та Ради 2009/103/ЄС. Закон, зокрема, передбачає поступове збільшення страхових сум до розмірів, встановлених у країнах ЄС.
Перший етап
Відбувся з 2025 року.
Другий етап
Передбачений з 1 січня 2026 року, але не раніше моменту припинення або скасування воєнного стану. Суми збільшаться: за шкоду, заподіяну життю чи здоров’ю, до 1 млн грн на потерпілого і 20 млн грн на страховий випадок. Щодо майна, страхову суму обмежать у 2 млн грн на весь страховий випадок.
Третій етап
Третій етап підвищення лімітів настане після того, як Україна вступить до Євросоюзу. Тоді страхові виплати зростуть до 10 млн грн за шкоду, заподіяну життю (50 млн грн на подію), та до 10 млн грн за шкоду майну.
Крім цього, у квітні Верховна Рада проголосувала за компенсацію автоцивілки для учасників бойових дій. Згідно із Законом, УБД та особи з інвалідністю, отриманої внаслідок війни, матимуть право на компенсацію їхніх витрат на оплату страхових премій за ОСЦПВ з державного бюджету.
Отримати компенсацію зможуть водії авто, що має робочий об’єм двигуна до 2500 куб. см або потужність електродвигуна до 100 кВт. Для цього керувати таким транспортним засобом має або безпосередньо страхувальник, або особа, яка теж належить до інших категорій, що мають право на знижку. Також авто не можна використовувати для платного перевезення пасажирів.
Як формується ціна на поліс
Раніше ціна на автоцивілку регулювалась державою та формувалась за допомогою певних коефіцієнтів, які залежали від місця реєстрації авто та об’єму двигуна.
З 2025 року ці коефіцієнти перестали діяти, а кожна страхова компанія отримала можливість самостійно встановлювати свою власну методику розрахунку страхового тарифу.
Ціну більше не регулює держава
Раніше вона залежала від об’єму двигуна та місця реєстрації. Тепер — кожна страхова компанія встановлює власні тарифи.
Методика розрахунку — індивідуальна для кожної компанії
Страховики самі вирішують, які фактори враховувати.
Фактори, які також можуть вплинути на вартість:
- Вік та тип авто
- Місце реєстрації
- Рік народження власника
- Сфера використання авто
- Історія ДТП (система бонус-малус)
- Стиль водіння (через телематичні пристрої)
- Наявність пільг
- Місце реєстрації
- Рік народження власника
- Сфера використання авто
- Історія ДТП (система бонус-малус)
- Стиль водіння (через телематичні пристрої)
- Наявність пільг
У Моторно-транспортному страховому бюро України (МТСБУ) раніше прогнозували, що страховики будуть використовувати коефіцієнти, подібні до системи бонус-малус, яка вже працює в Європі (бонус – знижки за безаварійне водіння, малус – підвищення за кожну зафіксовану ДТП).
Крім цього, вартість поліса може залежати від типу та року випуску авто, місця реєстрації авто, року народження власника, сфери використання транспортного засобу, наявності пільг тощо.

Страхові компанії зможуть враховувати навіть стиль водіння, оцінюючи його за допомогою телематичних систем.
Як змінилась вартість полісів для водіїв
Питання, яке чи ненайбільше хвилює автовласників: як зміни в автострахуванні вплинули на вартість автоцивілки?
Ще перед новим роком в МТСБУ пояснювали, що кінцева вартість може залежати від низки чинників, зокрема конкуренції, андеррайтингової політики страховиків (оцінка ризиків), стратегії розвитку, аналізу збитковості, сегментації клієнтів за ризиковими ознаками та загальної ринкової ситуації в країні.

Тоді припускалось, що вартість автоцивілки може зрости на 50–70%. Загалом на ринку прогнозували зростання у 2–2,5 раза середньої вартості.
На практиці ці прогнози підтвердились. За результатами першого кварталу 2025 року, середня вартість автоцивілки зросла більш ніж удвічі та становить 2 975 грн. До 1 січня 2025 року, коли набув чинності новий закон про обов’язкове автострахування, середня вартість автоцивілки становила 1 361 грн.
Читайте попередні матеріали спецпроєкту "Страховий гід" про п'ять несподіваних ситуацій, від яких може врятувати автостраховка, алгоритм дій і перші кроки у разі ДТП в різних ситуаціях, а також проходьте тест, щоб дізнатися, який автостраховий поліс підійде саме вам.
© 2005-2025, Економічна правда.
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на "Економічну правду".
"Всі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна". Назва агентства "Інтерфакс-Україна" при цьому має бути оформлена як гіперпосилання.
Матеріали з плашкою PROMOTED та НОВИНИ КОМПАНІЙ є рекламними та публікуються на правах реклами. Редакція може не поділяти погляди, які в них промотуються.
Матеріали з плашкою СПЕЦПРОЄКТ та ЗА ПІДТРИМКИ також є рекламними, проте редакція бере участь у підготовці цього контенту і поділяє думки, висловлені у цих матеріалах.
Редакція не несе відповідальності за факти та оціночні судження, оприлюднені у рекламних матеріалах. Згідно з українським законодавством відповідальність за зміст реклами несе рекламодавець.
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на "Економічну правду".
"Всі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна". Назва агентства "Інтерфакс-Україна" при цьому має бути оформлена як гіперпосилання.
Матеріали з плашкою PROMOTED та НОВИНИ КОМПАНІЙ є рекламними та публікуються на правах реклами. Редакція може не поділяти погляди, які в них промотуються.
Матеріали з плашкою СПЕЦПРОЄКТ та ЗА ПІДТРИМКИ також є рекламними, проте редакція бере участь у підготовці цього контенту і поділяє думки, висловлені у цих матеріалах.
Редакція не несе відповідальності за факти та оціночні судження, оприлюднені у рекламних матеріалах. Згідно з українським законодавством відповідальність за зміст реклами несе рекламодавець.