Як ініціювати запровадження санкцій РНБО: покроковий алгоритм
Як працює санкційний механізм, коли ти не представник влади чи спецслужб?
Контекст
Історія, на якій ґрунтується алгоритм, почалася з фіксації завданої шкоди великому промисловому підприємству на тимчасово окупованій території (ТОТ) Запорізької області. Після заходу російських військових воно опинилося під прямим тиском окупаційної адміністрації, адже клієнт відмовився від співпраці з ворогом.
Так, озброєні підрозділи РФ увірвалися на територію заводу, вилучили техніку й готову продукцію, проводили незаконні "обшуки" в менеджменту, а особистого охоронця власника незаконно позбавили волі. З квітня 2022 року клієнт фактично втратив контроль над активами, а згодом виробничі потужності були перереєстровані в російському реєстрі та інтегровані у ВПК РФ.
На етапі збору доказів стало очевидно, що це не хаотичні дії окремих підрозділів, а системна операція, у якій брали участь кілька російських юридичних структур, створених для легалізації захопленого майна. Ключову роль, за нашими даними, у ній відігравав Євген Балицький – гауляйтер на ТОТ Запоріжжя.
Ми домоглися визнання підприємства потерпілою стороною, організували проведення економічної експертизи з оцінкою завданих збитків, систематизували докази незаконного заволодіння майном та насильницьких дій окупаційних органів. Експертиза підтвердила збитки у 616 млн грн, які ми поклали в основу цивільного позову до РФ та Балицького.
Суд розглянув зібраний масив доказів і ухвалив рішення. Так, Комунарський районний суд Запоріжжя призначив Балицькому довічне позбавлення волі за колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору та вчинені ним воєнні злочини. Крім того, суд постановив стягнути з колаборанта та РФ 616 млн грн на користь клієнта.
Зазначу, що до вироку справа дійшла не одразу. Першим інструментом, який ми використали, став санкційний механізм. На етапі, коли підприємство ще перебувало під окупаційним контролем, а виробничі потужності почали "переводити" в російську юрисдикцію, було критично важливо не допустити подальшого легального обігу активу через компанії, створені під потреби окупаційної адміністрації.
Після того, як ми ідентифікували російські юридичні особи, задіяні у схемі "вилучення" майна, зібрали документи та підтвердили їхній зв'язок із Балицьким і так званими "органами влади" на ТОТ, то підготували звернення до СБУ. У ньому виклали докази використання цих компаній як інструменту фактичного привласнення українського активу та обґрунтували необхідність запровадження спеціальних економічних санкцій.
Звернення обґрунтовувалось й тим, що за результатом проведеної перевірки було встановлено, що продукція заводу експортується окупантами до іноземних країн, продукцію було знайдено навіть на території ЄС. Таким чином, для нас важливою метою стало недопущення подальшого продажу продукції заводу під брендом української компанії.
Після офіційної перевірки СБУ матеріали були передані на розгляд РНБО. 1 травня 2025 року РНБО ухвалила рішення про включення цих компаній до санкційного списку. Саме санкції обмежили можливість операцій із цими структурами та зафіксували факт незаконного втручання в український бізнес.
Санкції у повній мірі унеможливили усі намагання окупантів щодо виходу на міжнародний ринок з продукцією окупованого заводу.
Цей досвід дав розуміння, як працює процедура ініціювання санкцій. Нижче – повна інструкція, що має бути зрозумілою бізнесу, правникам і громадським організаціям.
Зберіть доказову базу
Перший і найважливіший етап: підготувати фактичні дані, що підтверджують підстави для санкцій. Вони застосовуються відповідно до закону "Про санкції" за наявності загроз національній безпеці, сприяння агресії, окупації, терористичній діяльності тощо.
Необхідно зібрати:
- документи про протиправні дії компанії або особи (рейдерське заволодіння, співпраця з окупантами, фінансування агресії, виробництво для російського ВПК тощо);
- дані з відкритих реєстрів РФ (ОГРН, ІПН/ІНН, адреси, структура групи);
- матеріали ЗМІ, фото, відео, публічні заяви;
- дані про економічну діяльність, вихід на міжнародні ринки;
- будь-які матеріали, що свідчать про загрозу українським інтересам.
Чим більш структуровано та професійно оформлено пакет доказів, тим швидше реагують державні органи.
Підготуйте мотивоване звернення
Звернення має бути юридично грамотно побудованим та містити:
- Опис суб'єкта, до якого пропонуються санкції (юридична або фізична особа).
- Підстави застосування санкцій, відповідно до ст. 3 закону "Про санкції".
- Конкретні види санкцій, які пропонується застосувати.
- Фактичні обставини, що підтверджують вищезазначене.
- Додатки та доказові матеріали.
Стиль звернення має бути офіційним і максимально чітким. У нашому випадку воно містило детальний опис:
- факту силового захоплення заводу агресором;
- переліку російських компаній, залучених до незаконної діяльності;
- аналізу міжнародних операцій, що створювали загрозу виведення українського обладнання на російський ринок;
- інформацію про осіб, які співпрацювали з окупаційною адміністрацією;
- нормативне обґрунтування застосування санкцій.
Визначте, до кого саме подавати звернення
Згідно зі ст. 5 закону, суб'єктами подання пропозицій до РНБО є:
- президент;
- Кабінет міністрів;
- Верховна Рада;
- Національний банк;
- Служба безпеки України.
Для бізнесу та громадян найефективніший шлях – звернення до Служби безпеки України, яка:
- приймає та опрацьовує інформацію;
- проводить перевірку;
- готує проєкт пропозиції на розгляд РНБО.
Саме цей шлях ми використали і він продемонстрував реальні результати.
Надішліть звернення та забезпечте комунікацію
Звернення подається:
- поштовим відправленням;
- через офіційні електронні адреси;
- або через приймальню відповідного органу.
Після подання важливо:
- отримати підтвердження прийняття;
- підтримувати комунікацію з органом;
- за потреби – надавати додаткові документи.
У нашому випадку СБУ підтвердила розгляд звернення та провела відповідну аналітичну роботу.
Розгляд на засіданні РНБО
Рішення про застосування санкцій ухвалює РНБО, після чого воно:
- вводиться в дію указом президента;
- набуває чинності після офіційного оприлюднення.
Навесні цього року ми домоглись включення до санкційного списку:
- ТОВ – нового незаконного власника заводу з реєстрацією РФ;
- пов'язаних російських юросіб;
- фізичних осіб, причетних до діяльності окупаційної адміністрації.
Це стало важливим інструментом захисту інтересів законного українського власника заводу та створило перешкоди для незаконної комерційної діяльності захопленого окупантами підприємства на міжнародних ринках.
Які санкції можуть бути застосовані
До компанії та осіб можуть застосовуватися:
- блокування активів;
- обмеження торговельних операцій;
- зупинення виконання зобов'язань;
- заборона на участь у держзакупівлях;
- заборона передання технологій;
- повна або часткова заборона угод та транзакцій;
- інші заходи, визначені ст. 4 закону "Про санкції".
Комплекс санкцій зазвичай формується під конкретний кейс і дозволяє ефективно заблокувати діяльність суб'єктів, що становлять загрозу.
Висновок
Досвід цієї справи переконав: механізм санкцій не є закритою або суто політичною процедурою. Він відкритий для громадян, бізнесу й будь-якої сторони, що готова фахово задокументувати порушення та наполегливо відстоювати власні інтереси. Держава реагує тоді, коли звернення підготовлене професійно, коли факти підтверджені доказами, а юридична позиція вибудувана чітко й без емоційних узагальнень.
Санкції РНБО – не декларація, а реальний інструмент, який здатен зупинити незаконні дії окупаційних структур і зафіксувати їхню відповідальність на рівні національної безпеки. У нашому випадку саме санкційний етап став тим рубежем, що дозволив перехопити ініціативу і створити фундамент для подальшого кримінального провадження.
Як адвокат переконаний: правильно підготовлена, юридично вивірена ініціатива має реальний шанс бути розглянутою і підтриманою державою. А кожен такий кейс посилює здатність України захищати бізнес, громадян і економіку навіть у найтемніші часи російської агресії.
Разом з тим, не слід випускати й іншу деталь – зворотню сторону медалі. Санкції можуть бути використані й у зовсім інших цілях. Як інструмент тиску чи маніпуляції на бізнес і, на жаль, в Україні такі випадки непоодинокі. Та це вже зовсім інша історія.
