Картографічні дрони над громадами в час війни?
Чому слід відтермінувати дедлайн з розробки планів просторового розвитку.
1 січня 2025 року набув чинності законопроєкт №711-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель". Згідно з ним, кожна громада повинна мати план просторового розвитку.
Цей новий документ є основою містобудівної діяльності та землеустрою будь-якої громади країни, а його відсутність забороняє громаді відводити будь-які земельні ділянки, а також видавати містобудівні умови та обмеження для нових будівництв.
Це позитивна зміна, наша асоціація підтримувала цю реформу. Якщо громада має такий план, власник ділянки може легко змінити цільове призначення в межах дозволеного переліку без проходження кількох сесій місцевої ради. Це шалена економія часу та зниження корупційних ризиків до мінімуму.
У чому ж проблема? У тому, що на більшості території країни (крім максимум 10% громад, які розробляють ці плани) заблокована можливість починати нове будівництво, змінювати цільове призначення земельних ділянок та відводити їх на будь-які комерційні чи соціальні потреби. Це неприйнятно в час, коли тисячі підприємств в Україні потребують релокації, а мільйони ВПО – нового житла.
Уся сфера будівництва та девелопменту паралізована. Це втрата податків, робочих місць та інвесторів. Дедлайн був до 1 січня 2025 року. До цього дня всі громади були зобов'язані затвердити комплексні плани просторового розвитку.
Громадам, які не виконали цю вимогу, заборонено видавати дозволи на будівництво і зміну цільового призначення, а також відводити земельні ділянки. Обласні військові адміністрації централізовано розсилають територіальним громадам повідомлення з нагадуванням про це і застереженням про відповідальність, яку будуть нести посадові особи, які проігнорують цю норму.
Чому громади не підготувалися до змін? Існує кілька причин, однак основна – війна. План просторового розвитку – дуже дорогий документ, аналог Генерального плану населеного пункту, але покриває всю територію громади. Його вартість залежить від площі і коливається від 1 млн грн до 30 млн грн.
Середня вартість – 5-7 млн грн. Для більшості громад це непідйомна сума навіть у мирний час. Уявімо реакцію мешканців громади, які побачать під час війни на сесії місцевої ради питання виділення 5-7 млн грн не на дрони чи автівки для ЗСУ, не на допомогу сімʼям загиблих воїнів, а на план просторового розвитку.
Навіть якщо будуть гранти, це питання посилить напругу в суспільстві. Невже зараз варто витрачати такі суми на речі, без яких громади можуть функціонувати?
З технічними труднощами стикаються навіть ті громади, які знайшли кошти і почали розробляти ці плани. Розробка проєкту потребує картографічної основи для всієї території громади. Часто мова йде про тисячі гектарів. У цих випадках прийнято використовувати ортофотозйомку території з використанням дронів. Чи найкраща ідея літати дроном над населеними пунктами під час воєнного стану?
Який вихід? У Верховній Раді зареєстрований законопроєкт, який пропонує відтермінувати дедлайн з розробки планів просторового розвитку до 1 січня 2028 року. Це важлива зміна, яку варто підтримати, адже основа будь-якої економіки – будівництво, а воно зараз заблоковане на роки.
Навіть якщо завтра всі громади країни знайдуть фінансування, то процес розробки і затвердження планів просторового розвитку триватиме півтора року. У теперішніх реаліях у нас нема ні коштів, ні часу на впровадження цієї реформи. Вона планувалася в мирний час і запрацювати повинна також у мирний.