Українська правда

Картографічні дрони над громадами в час війни?

Чому слід відтермінувати дедлайн з розробки планів просторового розвитку.

1 січня 2025 року набув чинності законопроєкт №711-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель". Згідно з ним, кожна громада повинна мати план просторового розвитку.

Цей новий документ є основою містобудівної діяльності та землеустрою будь-якої громади країни, а його відсутність забороняє громаді відводити будь-які земельні ділянки, а також видавати містобудівні умови та обмеження для нових будівництв.

Це позитивна зміна, наша асоціація підтримувала цю реформу. Якщо громада має такий план, власник ділянки може легко змінити цільове призначення в межах дозволеного переліку без проходження кількох сесій місцевої ради. Це шалена економія часу та зниження корупційних ризиків до мінімуму.

У чому ж проблема? У тому, що на більшості території країни (крім максимум 10% громад, які розробляють ці плани) заблокована можливість починати нове будівництво, змінювати цільове призначення земельних ділянок та відводити їх на будь-які комерційні чи соціальні потреби. Це неприйнятно в час, коли тисячі підприємств в Україні потребують релокації, а мільйони ВПО – нового житла.

Уся сфера будівництва та девелопменту паралізована. Це втрата податків, робочих місць та інвесторів. Дедлайн був до 1 січня 2025 року. До цього дня всі громади були зобов'язані затвердити комплексні плани просторового розвитку.

Громадам, які не виконали цю вимогу, заборонено видавати дозволи на будівництво і зміну цільового призначення, а також відводити земельні ділянки. Обласні військові адміністрації централізовано розсилають територіальним громадам повідомлення з нагадуванням про це і застереженням про відповідальність, яку будуть нести посадові особи, які проігнорують цю норму.

Чому громади не підготувалися до змін? Існує кілька причин, однак основна – війна. План просторового розвитку – дуже дорогий документ, аналог Генерального плану населеного пункту, але покриває всю територію громади. Його вартість залежить від площі і коливається від 1 млн грн до 30 млн грн.

Середня вартість – 5-7 млн грн. Для більшості громад це непідйомна сума навіть у мирний час. Уявімо реакцію мешканців громади, які побачать під час війни на сесії місцевої ради питання виділення 5-7 млн грн не на дрони чи автівки для ЗСУ, не на допомогу сімʼям загиблих воїнів, а на план просторового розвитку.

Навіть якщо будуть гранти, це питання посилить напругу в суспільстві. Невже зараз варто витрачати такі суми на речі, без яких громади можуть функціонувати?

З технічними труднощами стикаються навіть ті громади, які знайшли кошти і почали розробляти ці плани. Розробка проєкту потребує картографічної основи для всієї території громади. Часто мова йде про тисячі гектарів. У цих випадках прийнято використовувати ортофотозйомку території з використанням дронів. Чи найкраща ідея літати дроном над населеними пунктами під час воєнного стану?

Який вихід? У Верховній Раді зареєстрований законопроєкт, який пропонує відтермінувати дедлайн з розробки планів просторового розвитку до 1 січня 2028 року. Це важлива зміна, яку варто підтримати, адже основа будь-якої економіки – будівництво, а воно зараз заблоковане на роки.

Навіть якщо завтра всі громади країни знайдуть фінансування, то процес розробки і затвердження планів просторового розвитку триватиме півтора року. У теперішніх реаліях у нас нема ні коштів, ні часу на впровадження цієї реформи. Вона планувалася в мирний час і запрацювати повинна також у мирний.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
будівництво земля місцеві бюджети законодавство