ВР ухвалила закон про електронну акцизну марку і перенесла дату введення на два роки
Верховна Рада ухвалила в другому читанні та в цілому законопроєкт №8287, яким запроваджується електронна акцизна марка - інструмент, що створює можливість простежувати електронними засобами обіг алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
Про ухвалення закону повідомив глава фінкомітету ВР Данило Гетманцев.
"Закон переведе облік алкоголю, тютюнових виробів та рідин для електронних сигарет в електронний формат, спростить його та поборе тінь", - зазначив Гетманцев.
Передбачається, що е-марка надасть можливість:
- відстежувати рух алкоголю, тютюнових виробів, рідин для електронних сигарет від виробника/імпортера до кінцевого споживача;
- контролювати повноту і своєчасність сплати сум акцизного податку за такі товари;
- кожен громадянин зможе ідентифікувати продукцію та перевірити легальність походження товару.
Також створення Електронної системи обігу підакцизних товарів забезпечить електронну взаємодію між державними органами та суб’єктами господарювання:
- обтяжливий процес замовлення паперових марок акцизного податку піде в минуле;
- система ще на етапі замовлення розрахує та виставить рахунок до сплати в частині сум акцизного податку за замовлені марки.
Отже, в Україні замість паперових будуть запроваджені електронні акцизні марки.
Кабміну, згідно з прикінцевими положеннями закону, дадуть пів року, щоб привести у відповідність необхідну підзаконну нормативну базу.
Оновлено:
Водночас на сайті Верховної Ради наразі відсутній актуальний законопроєкт, у тій редакції, яка була ухвалена у другому читанні.
ЕП отримала коментар USAID / UK aid проєкт TAPAS Project/Прозорість та підзвітність у держуправлінні та послугах, що здійснює експертну та технічну підтримку в реалізації еАкциз, у якому зазначається, що до другого читання законопроєкт зазнав суттєвих змін.
Зокрема, впровадження еАкцизу тепер передбачається не з січня 2024 року, як це планувалося в законопроєкті, поданому до першого читання, а з січня 2026 року.
Ухваленим законом впроваджується не лише акцизна марка, а й система простежуваності еАкциз з використанням технології Track and Trace.
Загалом, слід відзначити 5 фактів про те, як працюватиме еАкциз:
- Технологія Track and Trace
Після впровадження еАкцизу маршрут усіх тютюнових та алкогольних виробів можна буде відстежити за допомогою технології Track and Trace.
В Україні працюватиме система простежуваності, схожа на європейську Tobacco Track & Trace system, що діє в ЄС з 2019 року. У системі еАкциз зберігатиметься інформація про кожен унікальний ідентифікатор, нанесений на продукцію. За допомогою нього можна повністю відтворити історію переміщень кожного конкретного товару. Tracking дозволятиме моніторити поточне місце розташування та фіксувати всі переміщення продукту. Tracing дасть можливість перевірити маршрут продукту аж від виробництва.
- Електронна акцизна марка
В Україні є ринок підроблених паперових акцизних марок, які надходять з Китаю та Туреччини. Продукція з підробленими марками реалізується через офіційні мережі збуту в Україні. Такі марки важко відрізнити від справжніх без проведення спеціальної експертизи.
Розв'язанням проблеми стане електронна акцизна марка, виражена двовимірним DataMatrix-кодом. Таку марку можна зчитати навіть у разі фізичного пошкодження поверхні коду до 30%. Крім того, вона має малий розмір.
Виробники та імпортери самостійно зможуть генерувати електронну акцизну марку в цифровій системі простежуваності еАкциз та наносити на кожну пляшку алкоголю чи пачку цигарок. Ці коди об’єднуватимуть у групові та наноситимуть на блоки, коробки чи ящики.
Так держава отримуватиме повну інформацію про весь ланцюг постачання продукції та зможе аналізувати обсяги, які доходять до полиць магазинів. І, що найголовніше, бачити, на яких етапах частина продуктів зникає з обігу й поповнює нелегальний ринок.
Це дозволить легальному ринку збільшити обсяги продажів. Тож, за попередніми підрахунками, надходження до державного бюджету від сплати акцизного податку зростуть на 15%.
- Маркування продукції Duty Free
За висновками Kantar Україна, понад половину всього нелегального ринку тютюнових виробів України за 2022 рік припадає на продукцію Duty Free або призначену для експорту. Через це бюджет України лише за минулий рік втратив 11,2 млрд гривень.
Після впровадження еАкцизу вся алкогольна та тютюнова продукція для Duty Free підлягатиме обов’язковому маркуванню. Це один з найбільших антикорупційних кроків еАкцизу.
- Перевірка електронної акцизної марки в Дії
Споживачі самостійно зможуть пересвідчитися, що купують не контрафакт. Для цього треба просканувати електронну акцизну марку через застосунок Дія і звірити: назву; виробника; місце виробництва; магазин, де продається товар; код маркування, який можна звірити з нанесеним на марку. А також перевірити статус акцизної марки: активована — значить товар продається, і погашена — товар уже продано. Якщо будуть невідповідності чи акцизна марка виявиться неактивною, кожен зможе в один клік сповістити про це державу в Дії.
- На крок ближче до ЄС
При розробці законопроєкту врахували основні європейські норми щодо маркування та контролю за рухом підакцизних товарів. Це дозволить нашим виробникам гармонійно інтегруватися з ринком ЄС та розширити свої бізнес-можливості після вступу України до складу Європейського Союзу.
Нагадуємо:
Минулого тижня Кабмін затвердив нові зразки паперових акцизних марок для алкогольних напоїв та тютюнових виробів.
ДПС доручено забезпечити виготовлення та продаж нових марок акцизного податку з 25 серпня 2023 року. Марки попереднього зразка припинять продавати з 1 вересня 2023 року.
Процес обміну старих акцизних марок на нові, а також знищення старих - триватиме до 2025 року.
У цьому зв'язку у фінансовому плані на 2024 рік у витратній частині Кабмін доручив передбачити витрати, пов’язані зі знищенням марок акцизного податку старих зразків та виготовленням, безоплатним обміном та доставкою продавцю марок акцизного податку нового зразка.