Українська правда

Підстав для подорожчання авіапального немає

13 вересня 2011, 12:37

Наміри українських нафтопереробних компаній підвищити з жовтня вартість авіаційного пального позбавлене будь-яких об'єктивних передумов.

Так вважає директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.

Посилаючись на дослідження "А-95", він підкреслює, що світовий ринок авіапального стабільний з квітня поточного року, а ціни українських виробників істотно вище європейських котирувань.

Зокрема, за його словами, в офіційному прейскуранті від 12 вересня 2011 року, розміщеному на сайті ПАТ "Укртатнафта", вартість авіапального марки ТС-1 становить 14,3 тисячі гривень за тонну, що без урахування ПДВ, акцизного збору та екологічного податку становить 11,69 тисячі гривень за тонну, або 1,46 тисячі доларів.

У той же час, згідно з котируваннями агентства Platts, середня ціна авіапального марки Jet-A1 в портах Північно-Західної Європи в першій декаді вересня становила 1,024 тисячі доларів за тонну

"Це практично в півтора рази дешевше, ніж у Кременчуці. Анонсоване одним з найбільших виробників авіапального підвищення цін у жовтні є важко зрозумілим з точки зору світової кон'юнктури", - вважає Куюн.

"Про яке підвищення можна говорити, якщо Україна і так утримує сумне лідерство за цінами на авіапальне серед аеропортів Європи?", - дивується він.

За словами експерта, на завищений рівень цін на авіагас вказує і той факт, що дизельне паливо у нафтопереробних компаній коштує істотно дешевше пального для літаків, хоча собівартість виробництва даних нафтопродуктів фактично однакова.

Директор "А-95" відзначає, що проблеми на ринку авіапального, в першу чергу, обумовлені його монополізацією нафтопереробними компаніями: понад 90% цього ринку ділять між собою дві компанії - група компаній ТНК-ВР в Україні та підконтрольна групі "Приват" "Укртатнафта ".

"У серпні Україна стала європейським рекордсменом за цінами на зріджений газ, у вересні настала черга дивувати Європу ціною на авіапальне. Це відбувається на ринках, де немає конкуренції, і де домінують українські виробники", - підкреслив Куюн.

За його словами, "щоб список цінових антирекордів не збільшувався", уряду необхідно всіляко сприяти розвитку конкуренції і лібералізації за європейським принципом стратегічного ринку енергоносіїв.

авіаперевезення нафтопродукти