"Земельний" закон містить неприємні "сюрпризи" для власників земель
До парламенту внесена урядова версія законопроекту про ринок земель.
За півроку документ пройшов істотне доопрацювання в порівнянні з первісним варіантом законопроекту, підготовленим Держземагентством.
"Проте, деякі його положення стануть неприємним "сюрпризом" для майбутніх власників пулів земельних ділянок сільгосппризначення", - вражає партнер ЮК "КПД Консалтинг" Владислав Кисіль.
По-перше, за даними юриста, розширено перелік осіб, які отримають можливість стати власниками землі для товарного сільгоспвиробництва.
"Уряд пропонує надати таке право крім громадян України ще й фермерським господарствам - досить аморфним, з правової точки зору, утворенням, які не має статусу юридичної особи. Як і раніше, ні іноземні, ні вітчизняні юридичні особи стати власниками сільгоспземель для товарного виробництва не зможуть", - додав Кисіль.
На його думку, включення фермерських господарств в коло власників земель товарного сільгоспвиробництва, не є кардинальним поліпшенням законопроекту.
"Адже фермерські господарства не є серйозними гравцями ринку. За бортом земельної реформи залишаються реальні товаровиробники - підприємства, що спеціалізуються на аграрному бізнесі", - підкреслив юрист.
По-друге, продовжив Кисіль, обмежені права юридичних осіб на володіння землею сільськогосподарського призначення, тобто сільгоспземлею всіх видів використання, в т.ч. земель особистого селянського господарства тощо.
"Оновлення формулювання частини 3 статті 10 законопроекту передбачає, що юридична особа в разі придбання землі сільгосппризначення після вступу закону про ринок земель в силу, зобов'язана позбутися такої землі протягом 1 року", - вважає він.
Цей "сюрприз", на переконання Кисіля, негативно вплине на компанії, які найближчим часом, планують придбання земель особистого селянського господарства.
По-третє, за словами юриста, законопроект передбачає досить детальне врегулювання правил консолідації земельних ділянок для ліквідації негативного явища, яке викликане дробленням ділянок в єдиному масиві.
"Уряд пропонує встановити правила, згідно з якими власник або власники 75% земельних ділянок певного масиву земель матимуть можливість ініціювати консолідацію ділянок з метою створення єдиного масиву", - додав Кисіль.
Законопроект передбачає, що механізмами консолідації повинні стати зміна меж ділянок, а також обмін одних ділянок на інші.
"Цікаво, що власники ділянок, що входять в масив, які заперечуватимуть проти затвердженого проекту консолідації, можуть бути примушені до обміну та інших дій з виконання затвердженого проекту консолідації в судовому порядку. Вважаємо, що це нововведення, покликане обслуговувати інтереси великих землевласників...", - підкреслив юрист.
Однак, на його думку, агресивні дії власників великих масивів землі, інтереси яких повною мірою забезпечив законопроект, можуть спричинити за собою масові конфлікти з власниками "анклавних" ділянок.
По-четверте, удосконалено процедуру продажу ділянок при проведенні земельних торгів.
"Усунені некоректні обмеження рівня початкової ціни продажу земель приватної власності. Ці правки можна назвати довгожданою перемогою здорового глузду, адже обмеження прав приватного власника щодо визначення ціни продажу своєї ділянки суперечать не тільки нормам цивільного права а й основоположним конституційним принципам", - заявив Кисіль.
Крім того, оновлений законопроект, передбачив, що при продажі ділянок приватної власності в процедурі звернення стягнення на них, початкова вартість встановлюється на рівні не нижче 80% від розміру експертної грошової оцінки ділянки, резюмував юрист.