Чи зможе криміналізація побороти товарну контрабанду?
Як посилення суворості покарання за товарну контрабанду впливає на кількість вироків?
У 2023 році втрати державного бюджету від контрабанди та «сірого імпорту» склали 120-167 млрд грн, йдеться у свіжому дослідженні групи експертів з Інституту соціально-економічної трансформації, CASE-Україна та Економічної експертної платформи.
У грудні минулого року задля протидії контрабанді товарів прийняли закон про криміналізацію контрабанди, що було однією з умов ЄС для надання Україні макрофінансової допомоги у розмірі €1,5 млрд.
Цього закону чекали не лише європейці, а й великі бізнес-асоціації, бо існувало переконання, що це ключова складова у зведенні нанівець контрабандних схем та впровадження чесної конкуренції на ринку для чесного бізнесу.
З 1 січня 2024 року запроваджено кримінальну відповідальність за контрабанду підакцизних товарів (алкоголь, тютюн, пальне), а з 1 липня 2024 року – за контрабанду інших видів товарів.
Наскільки українське законодавство відповідає європейському?
Нова стаття Кримінального кодексу 2013 передбачає кримінальну відповідальність за контрабанду товарів (крім підакцизних). У 2024 році пороговим значенням для настання кримінальної відповідальності, тобто значний розмір складає €170 тис.
Некваліфікована контрабанда передбачає покарання у вигляді штрафу у розмірі €4 тис. – €10 тис.
Великий розмір, що є визначальним для кваліфікованої контрабанди товарів, складає понад €340 тис.
Також кваліфікованими видами контрабанди товарів є:
- за попередньою змовою групою осіб
- особою, раніше судимою за контрабанду;
- службовою особою з використанням службового становища;
За кваліфіковану контрабанду товарів передбачено штраф у розмірі €20-30 тис. або позбавлення волі на строк від 5 до 10 років.
Особливо кваліфікована контрабанда, а саме вчинення організованою групою тягне за собою позбавлення волі на строк від 7 до 11 років.
Обов’язковим додатковим покаранням для кваліфікованої та особливо кваліфікованої контрабанди товарів є позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до 3 років, а також конфіскація майна.
Стаття Кримінального кодексу 2014 передбачає кримінальну відповідальність за контрабанду підакцизних товарів.
Для порівняння необхідно навести параметри кримінальної відповідальності за товарну контрабанду, яка діяла до 17.01.2012.
Зокрема відповідальність наступала від порогового значення €42 тис. і передбачала покарання у вигляді позбавлення волі на строк від 3 до 7 років, а також конфіскацію предметів контрабанди.
За кваліфіковані види контрабанди (вчинення за попередньою змовою групою осіб або особою, раніше судимою за контрабанду) передбачалася відповідальність у вигляді позбавлення волі на строк від 5 до 12 років, а також конфіскація предметів контрабанди і конфіскація майна.
Порогові значення притягнення до кримінальної відповідальності напряму пов’язані з питанням про об’єкт протиправного посягання: встановлений законом порядок переміщення товарів через митний кордон чи порядок сплати податків.
Відповідно у першому випадку диспозиція статті має містити згадку про вартість переміщуваних предметів, а у другому – суму недоборів до державного бюджету.
У найпершій редакції законопроєкту 5420 пропонувалося доповнити Кримінальний кодекс України новим складом злочину «Недостовірне декларування товарів», який передбачав неправомірне зменшення чи звільнення від сплати митних платежів.
У країнах Європейського Союзу це питання вирішується по-різному.
Зокрема, Директива ЄС 2017/1371 Європейського парламенту та Ради ЄС про боротьбу з шахрайством, спрямованим проти фінансових інтересів Союзу, кримінально-правовими засобами встановлює мінімальні правила щодо визначення кримінальних правопорушень та санкцій у сфері боротьби з шахрайством та іншою протиправною діяльністю, що завдає шкоди фінансовим інтересам Союзу.
Шкода або вигода вважаються істотними, якщо складають суму понад €100 тис. Правопорушення проти спільної системи ПДВ мають вважатися серйозними, якщо умисні дії чи бездіяльність, пов’язані з територією двох чи більше держав-членів ЄС, і загальний розмір завданої шкоди становить щонайменше €1 млн.
Вина обов’язково має бути у формі умислу, а відповідальність несуть як фізичні, так і юридичні особи.
Санкції включають позбавлення волі на 4 роки, штрафи, конфіскацію майна, а також обмеження для юридичних осіб.
Водночас, безпосередньо питання нормативно-правового закріплення кримінальної відповідальності за контрабанду товарів вирішується на національному рівні.
Митний кодекс Франції визначає три класи митних злочинів, перший з яких включає контрабанду.
За контрабанду, імпорт або експорт без декларації, пов'язані з забороненими товарами або тютюновими виробами, передбачені такі санкції: до 3 років позбавлення волі, конфіскація товарів і транспорту, а також штраф у розмірі до подвійної вартості товару.
Якщо мова йде про товари подвійного призначення або небезпечні товари, санкції можуть сягати до 10 років ув’язнення і штрафу в десятикратному розмірі вартості товару.
До злочинів також відносяться неправдиве декларування, фальшиві документи та шахрайські операції з метою отримання митних пільг.
У Німеччині відповідальність за контрабанду регулюється Фіскальним кодексом. Основні склади злочинів включають:
незаконний імпорт, експорт або транзит товарів (ст. 372): за порушення заборони на імпорт чи експорт передбачено штраф або до 5 років позбавлення волі.
професійна та організована контрабанда (ст. 373): за ухилення від сплати мита або незаконне переміщення товарів на комерційній основі — від 6 місяців до 10 років ув’язнення. Ознаки кваліфікації: наявність зброї або дія в організованій групі.
отримання, зберігання або продаж товарів, отриманих шляхом ухилення від податків (ст. 374): санкції варіюються від 6 місяців до 10 років ув'язнення. У менш тяжких випадках — до 5 років або штраф.
незаконний імпорт, експорт або транзит товарів (ст. 372): за порушення заборони на імпорт чи експорт передбачено штраф або до 5 років позбавлення волі.
професійна та організована контрабанда (ст. 373): за ухилення від сплати мита або незаконне переміщення товарів на комерційній основі — від 6 місяців до 10 років ув’язнення. Ознаки кваліфікації: наявність зброї або дія в організованій групі.
отримання, зберігання або продаж товарів, отриманих шляхом ухилення від податків (ст. 374): санкції варіюються від 6 місяців до 10 років ув'язнення. У менш тяжких випадках — до 5 років або штраф.
Також передбачена конфіскація товарів і транспортних засобів. Крім того, суд може позбавити особу, яка сприяла вчиненню контрабанди, права обіймати державні посади та набувати прав на публічних виборах.
У Польщі відповідальність за контрабанду товарів передбачена Фіскальним кримінальним кодексом, зокрема виходячи зі ст. 86 об’єктом посягання може бути як сплата митних платежів, так і встановлений порядок переміщення товарів, які підлягають нетарифному регулюванню.
Україна та реалії
Таким чином, суто правові конструкції «контрабандних статей» в загальних рисах відповідають європейським нормам, при цьому варто наголосити, що український законодавець залишився прихильником регулювання порогових значень через вартість переміщуваних товарів.
При цьому розмір штрафів навіть за некваліфіковану контрабанду товарів становить від 10 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що у відповідності до ст. 12 Кримінального кодексу автоматично робить цей злочин тяжким. Відтак органи досудового розслідування можуть проводити негласні слідчі та розшукові дії.
З одного боку це надає правоохоронним органам додатковий інструмент здобуття доказової бази, раніше недоступний в рамках в адміністративного провадження, з іншого боку може стати інструментом зловживання і тиску на бізнес.
Виправданість надання органам досудового розслідування можливості проведення негласних слідчих (розшукових) дій може бути підтверджена лише результатами протидії контрабанді.
Наразі, після набуття чинності закону про криміналізацію контрабанди товарів і підакцизних товарів суди винесли лише 1 вирок у справі про контрабанду підакцизних товарів. Загалом за 2024 рік до суду з обвинувальним актом передано 7 кримінальних проваджень.
Як бачимо, поки посилення суворості покарання за товарну контрабанду не призвела до масштабних покарань у реальному житті.