Українська правда

Навіщо нам енергетична інтеграція з ЄС

Україна повинна не просто виконувати правила Євросоюзу, а творити їх. Як це зробити?

Шлях України до Євросоюзу часто обговорюють у контексті політичних реформ. Проте одним з вирішальних полів бою для інтеграції є менш помітна сфера: інституції енергетичного сектору. Україна не лише готується до очікуваного членства в ЄС у 2030 році, а й зміцнює свою енергетичну стійкість.

Чому важлива прискорена інтеграція

ЄС – це набагато більше, ніж відомі інституції в Брюсселі чи інших містах. У глибині функціонує розгалужена мережа агентств та платформ, де формуються ринкові правила. Приєднання до цих структур – це питання національного інтересу.

Україна вже долучена до європейського єдиного енергетичного ринку як член Енергетичного співтовариства і торгує електроенергією та газом за гармонізованими правилами. Євросоюзівські трейдери покладаються на українські підземні сховища газу завдяки встановленій довірі. Наступним кроком стане спільна розробка правил ЄС, це можливо за умови участі у відповідних інституціях.

Переваги прискореної інтеграції очевидні. Завдяки приєднанню НЕК "Укренерго" до Європейської мережі операторів систем передавання електроенергії (ENTSO-E) у січні 2024 року експорт сягнув 16 ГВт на добу, а імпортні можливості зросли до 1 700 МВт. Це приносить доходи і допомагає мати світло після російських ударів.

Де Україна зараз

Україна вже представлена в деяких енергетичних інституціях ЄС, однак багато дверей залишаються відчиненими.

  • ENTSO-E (оператори електромереж) – повноправний член з 2024 року.
  • ENTSO-G (оператори газових мереж) – спостерігач з 2020 року.
  • All NEMO Committee (ринок електроенергії) – спостерігач з 2022 року, але може стати членом.
  • Європейське агентство з довкілля (EEA) – поки не є учасником.
  • ACER (Агентство із співпраці енергетичних регуляторів) – не є учасником.
  • ENNOH (оператори водневих мереж) – створюється, Україна не залучена.
  • EU DSO Entity (оператори розподільних мереж) – Україна відсутня через брак національної асоціації операторів систем розподілу.
  • Форуми з електроенергії, газу та інфраструктури – відкриті платформи, де Україна ще не брала участі.

Крім цих acquis-орієнтованих структур, Україна може активніше долучатися до добровільних ініціатив: Ради європейських енергетичних регуляторів (CEER), Спільного європейського форуму з важливих проєктів спільного інтересу (IPCEI) та різних технологічних платформ у межах Horizon Europe.

Що потрібно для приєднання

Членство чи статус спостерігача не є автоматичними. Наприклад, ACER – структура, що формує та контролює внутрішній енергетичний ринок ЄС – вимагає офіційної угоди, перевірки спроможності та доказів незалежності регулятора.

Чорногорія приєдналася як спостерігач у 2017 році, продемонструвавши, що це можливо для країн Енергетичного співтовариства. Цей процес може тривати до двох років, але Україна поки що його навіть не почала.

Європейське агентство з довкілля – ще одна можливість. За прикладом Туреччини Україна могла б підписати угоду про співпрацю для приєднання до мереж EEA та отримання доступу до інструментів екологічного моніторингу. Це підсилить політику у сферах викидів, якості повітря та біорізноманіття, тісно пов’язаних з енергетикою.

Стратегічною сферою для України є водень. У водневій стратегії ЄС Україну визначено ключовим партнером у виробництві та експорті "зеленого" водню. Майбутня Європейська мережа операторів систем передавання водню (ENNOH) відіграватиме ключову роль у встановленні правил. Україна повинна забезпечити собі місце в цій організації, інакше вона ризикує втратити величезний потенціал.

Вартість і винагорода

Звісно, участь не безкоштовна. Потрібні членські внески, кадрові ресурси та адміністративні зусилля, але ці витрати мізерні порівняно з вигодами.

Активна участь у цих організаціях забезпечує вплив – можливість формувати правила ЄС, а не просто їх виконувати; підготовку – легший вступ у Євросоюз; безпеку – доступ до резервних потужностей та спільних дій у кризових ситуаціях; доходи – ширші можливості експорту електроенергії, газу та водню.

Які кроки варто зробити Україні? Подати заявку на статус спостерігача в робочих групах ACER та членство в EEA; готуватися до участі в ENNOH одразу після його запуску; створити національну асоціацію операторів систем розподілу для вступу в EU DSO Entity; домагатися запрошень на форуми з електроенергії, газу та інфраструктури; заохочувати державні компанії, такі як "Енергоатом" та "Укргідроенерго", долучатися до євросоюзівських галузевих асоціацій.

Вікно можливостей

У найближчі роки Україна має унікальний шанс перетворити передвступний період на період спільного творення. Приєднавшись до енергетичних інституцій ЄС, Україна не лише захистить власну енергосистему, а й доведе, що євросоюзівське майбутнє країни вже будується – правило за правилом, з’єднання за з’єднанням.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
енергетика електроенергія газ ЄС