Дані для бізнесу: як тримати руку на пульсі в епоху цифрової трансформації
Що таке цифрова трансформація та як вона впливає на бізнес і суспільство?
Світ увійшов в епоху Четвертої індустріальної революції (The Fourth Industrial Revolution).
На перший погляд може здатися, що світові події не так суттєво зачіпають Україну.
Проте українські компанії працюють не лише на внутрішній ринок, а й на глобальний, що не дозволяє бізнесу опинитися осторонь від загальносвітових трендів.
Процеси глобалізації втягують компанії в усі світові складнощі. Але це не мінус, а імпульс для розвитку бізнесу.
Він викликаний необхідністю збільшувати конкурентоспроможність своїх товарів та послуг на глобальному ринку.
Варто врахувати, що в Україні існує також величезна кількість компаній, які фокусуються виключно на внутрішньому ринку.
Але на мою думку, рано чи пізно глобалізація призведе до того, що абсолютно весь бізнес відчує на собі вплив ключових світових трендів. А це:
1) економіка даних;
2) підвищення ефективності власних ключових бізнес-процесів;
3) ідентифікація допоміжних бізнес-процесів і делегування їх виконання стороннім компаніям-партнерам / підрядникам.
[BANNER1]Конкурувати тільки ціною продукції стає складніше й складніше. Можна звичайно залишитися країною-експортером сировини – товарів із низькою доданою вартістю, але цей шлях навряд чи може сприяти стабільному зростанню економіки та добробуту громадян країни.
Альтернатива – економіка даних. Це не означає, що потрібно забути про реальний сектор економіки та займатися виключно інформаційними технологіями. Ні в якому разі!
Економіка даних будується ґрунтуючись на даних, які генерує бізнес.
На їх основі можна побудувати та навчити математичну модель. Це допомагає приймати рішення про зміну бізнес-моделі й бізнес-процесів, ціноутворення і сегментацію ринків збуту тощо.
Така стратегія використовується не лише в компаніях, пов'язаних з IT. Вона успішно працює в агросекторі, ритейлі, фармі, машинобудуванні, логістиці та інших сферах.
Сьогодні перемагає той, хто приймає правильні рішення, базуючись на об'єктивних даних.
Але що повинно статися для того, щоб ці дані стали доступними для обробки?
Можна звичайно обкластись теками з паперами й почати "робити позначки на полях", але це контрпродуктивно.
Можна взяти цей же папірець, перевести в цифровий вигляд та навіть розпізнати текст, отримавши цифри. Але така "цифровізація" також вимагає величезної кількості ресурсів.
Якраз для того, щоб уникнути зайвих втрат ресурсів, й потрібна цифрова трансформація. Ми робимо цифрові процеси первинними, а папір – вторинним.
В ідеалі сучасний конкурентоспроможний бізнес – це цифрове підприємство з автоматизованими процесами, які забезпечують підвищення ефективності, швидкості й прозорості прийняття рішень.
У такому "цифровому" підприємстві набагато простіше зрозуміти, які процеси вибудувані як сильні сторони компанії (на яких можна заробляти), а які вимагають перегляду.
Ідеальним результатом трансформації підприємства може стати поява Digital Twin – "цифрового близнюка" – математичної моделі компанії, на якій завжди можна випробувати можливі управлінські рішення, змоделювати ситуації, не ризикуючи ресурсами.
Цифрова трансформація вимагає не тільки оцифрування даних, але також формалізації бізнес-процесів і наявності сучасних робочих місць.
За допомогою засобів такої взаємодії можна забезпечити швидкість та ефективність прийняття рішень, що вкрай важливо для продуктивної роботи.
Наприклад, використання інноваційних рішень на базі технологій IoT (інтернет речей) з подальшою оперативною обробкою одержуваних даних і агрегуванням їх до відповідних дашбордів можуть значно оптимізувати процеси й полегшити роботу співробітникам.
[BANNER2]Цифрова трансформація ґрунтується на двох важливих передумовах (окрім "політичного бажання" зробити бізнес ефективніше):
1) достатня кількість обчислювальних потужностей – цифрова інфраструктура (серверне, мережеве обладнання, програмне забезпечення, системи резервного та аварійного енергопостачання, канали зв'язку тощо), яка забезпечує підприємство;
2) розуміння того, що ефективна кібербезпека та цифрова приватність відтепер стануть найважливішими складовими стійкості бізнесу.
Ці два фактори спричиняють появу третього, але не менш важливого, аспекту – вартості персоналу, який буде обслуговувати IT-інфраструктуру та забезпечувати захист даних підприємства від спотворення, втрати і несанкціонованого доступу.
Кваліфікований персонал, який володіє необхідною технічною компетенцією, досить дорогий.
Особливо, якщо підприємство покладається на цифрові технології як на фундамент для успішної роботи.
І ось тут ми приходимо до найважливішого аспекту Четвертої індустріальної революції — аутсорсингу.
Це аутсорсинг тих функцій, для якісної реалізації яких підприємству вигідніше скористатися професійними послугами інших компаній, ніж розвивати власні відповідні компетенції.
Практично це означає, що цифрова трансформація не відбувається без використання хмарних сервісів, які забезпечують практично необмежені обчислювальні ресурси.
І не просто необмежені, а використовувані саме на вимогу – лише в тому обсязі й лише в той період, коли вони необхідні для вирішення тих чи інших завдань.
І що дуже важливо, для їх використання потрібні IT-фахівці іншого типу. Згідно із черговою доповіддю IDC серії IDC FutureScape в найближчому майбутньому IT-директори набудуть навичок керівництва бізнесом.
Розробка додатків та експлуатація обчислювальної інфраструктури перестануть бути основними напрямками діяльності IT-служб.
Вони поступляться місцем проєктуванню архітектури та інтеграції цифрових рішень.
У готовому до використання "на вимогу" хмарному середовищі почати дослідне впровадження та експлуатацію цифрового процесу можна в найкоротші терміни.
Раніше потрібно було б купувати й "залізо", і програмне забезпечення, та ще й витрачати час на інсталяцію інфраструктури.
IT-фахівці перетворюються на невіддільну складову бізнес-процесів підприємства.
Їхнє завдання – зробити правильний вибір необхідних технологій, хмарних провайдерів і підрядників для аутсорсингу.
Наприклад, це можуть бути питання технічного захисту інформації підприємства. Залученість IT-служб в бізнес-процеси росте і, відповідно, зростає ефективність.
Тому виникає дуже важливе питання – надійність постачальника хмарних послуг.
Управління інформаційною безпекою та зобов'язаннями щодо захисту персональних даних замовника – одні з найважливіших компетенцій постачальників.
Дані – основна валюта Четвертої індустріальної революції, тому їх захист, певність й цілісність – ключові аспекти.
Безумовно, спотворення, їх втрата або розкрадання – потенційні ризики. Але це ті ризики, на які доводиться йти задля того, щоб бути конкурентоспроможним на ринку.
Тому питання правильного вибору постачальника, який забезпечить необхідними технологіями і послугами – ключове для успіху цифрової трансформації всередині компанії.
Як наслідок – успіх на все більш конкурентних ринках.
[BANNER3]Останні десять років Microsoft як світовий лідер в IT пройшов свій власний шлях цифрової трансформації.
Компанія поставила надійність і захищеність власних платформ, що використовуються для надання хмарних послуг своїм замовникам, в число головних завдань.
Зараз бізнес Microsoft побудований на довірі із замовниками, в основі яких лежить прозорість відносин і взаємних зобов'язань.
Безумовно, без участі замовника навіть ми, як світовий лідер ринку хмарних послуг, не можемо забезпечити абсолютний захист даних.
Успіх цифрової трансформації лежить в площині тісної партнерської взаємодії з командою замовника, побудованій на довірі й глибокому розумінні бізнес-пріоритетів.
При цьому роль Microsoft в такій взаємодії ми бачимо у забезпеченні замовника надійними хмарними платформами, зручними інструментами для управління технологічними процесами й кращими світовими практиками.
Це дозволяє забезпечити цілісність, доступність, достовірність і збереження даних наших замовників.
Підсумовуючи: успіх цифрової трансформації тримається на двох "китах" – бізнес-стратегії підприємства, що має на увазі бажання бути конкурентоспроможним і готовність змінюватися з технологічною складовою, що включає використання хмарних послуг і включення кібербезпеки в порядок денний для бізнесу.
Важливо пам'ятати, що жодна цифрова трансформація не звільнила жодного IT-фахівця, як і жодна система бухгалтерського обліку не звільнила жодного бухгалтера.
Цифрова трансформація просто змінює фокуси й пріоритети для IT-служб.
Вона вимагає від них нових компетенцій, все більше і більше зміщуючи фокус із завдань створення програмного коду і супроводу комп'ютерних систем в бік збільшення загальної ефективності бізнесу.