Де водоканалу знайти ремонтників?
У галузі склалася критична ситуація з кадрами: через низькі зарплати робітники їдуть за кордон, а система підготовки працівників відсутня.
Одна з найгостріших проблем водоканалів України — кадри.
З одного боку, фахівці масово звільняються, виїжджають за кордон або виходять на пенсію, з іншого — нема системи підготовки працівників.
Скоро нікому буде не те що ліквідовувати аварії, а й експлуатувати обладнання, постачати воду та очищати стоки.
Вирішувати проблему можна лише спільними зусиллями держави, водоканалів, навчальних закладів та громадських організацій.
Критична ситуація з кадрами у водопровідній галузі склалася через низку причин: відсутність підготовки спеціалістів, мізерна оплата праці, слабкий соціальний пакет, низька престижність професій.
Найскладніша ситуація — у системі професійно-технічної освіти.
Навчальні заклади, що готують фахівців з робітничих спеціальностей, у серпні мали у групах по сім-десять студентів замість 25-30. Є унікальні професії, випуск за якими припинився: слюсарі аварійних робіт, електромонтери з обслуговування перетворювальних пристроїв, обмотувальники електродвигунів. Де їх узяти?
При цьому на ринку праці, крім водоканалів, є багато інших компаній, які теж "полюють" за такими випускниками. Зараз лише "Київводоканалу" потрібно 94 електромонтери, слюсарів та ремонтників — 131, водіїв — 75. Асфальтобетонників залишилося лише два, і це у багатомільйонному місті.
Є й інша проблема: українські зварювальники, будівельники та електромеханіки масово працюють в іноземних інфраструктурних проектах, де умови праці кращі. Крім того, країни отримують значні кошти від ЄС на масштабну перебудову своєї інфраструктури, залучаючи в тому числі українських кваліфікованих робітників.
Наприклад, загальна вартість проекту тільки для водоканалу Кракова — близько 70 млн злотих або понад 515 млн грн, з них половина — це кошти ЄС.
Навчити та підготувати
Мінрегіонбуд, Мінсоцполітики та Міносвіти мусять звернути особливу увагу на підготовку професійних кадрів через запровадження нових ефективних підходів. Водночас водоканали повинні їм допомагати — організаційно і фінансово.
Раніше було держзамовлення на підготовку спеціалістів, практикувався їх розподіл по підприємствах. У ліберальній економіці нема єдиного центру ухвалення рішень, тож ініціативу повинні взяти на себе соціальні інститути та громадські організації.
Саме тому повинна бути громадська інституція, яка візьме на себе функцію підготовки кадрів у водній галузі: систематизує інформацію про кадрові проблеми, організує співпрацю з освітніми закладами, розробить навчальні плани, організує перепідготовку та підвищення кваліфікації. Її завдання — не вчити, а організувати систему, ініціювати певні процеси, залучити сили та ресурси.
З 2018 року "Київводоканал" працює з коледжем ТНУ ім. В. І. Вернадського, готує програму для навчання студентів третього курсу за професією "електромонтер". Вийшли на контакт з Київським енергетичним ліцеєм, Київським професійним ліцеєм будівництва та комунального господарства, ВПУ ім. М. П. Драгоманова.
Розглядається можливість стимулювання навчання. Планується виділити кошти на стипендії найкращим студентам, які прийдуть працювати на підприємство.
Виділяються кошти на навчання співробітників "Київводоканалу", які були відібрані на основі особистих досягнень. У 2018 році п'ятеро працівників почнуть отримувати профільну вищу освіту в Харківському національному університеті міського господарства ім. О. М. Бекетова за кошти підприємства. З ними буде укладений контракт. Ми вирощуватимемо керівників нового покоління.
Йдеться не тільки про базову освіту, а й про підвищення кваліфікації та перекваліфікацію. Інноваційні рішення, нові технології, обладнання, реагенти, сучасні підходи до лабораторних досліджень — це знання, які слід оновлювати.
Крім того, "Київводоканал" переходить на систему управління якістю ISO 9001. Ми провели навчання понад 40 співробітників, щоб вони стали експертами, щоб кожен з них міг об'єктивно оцінити свій підрозділ, виявити процеси, які можна оптимізувати. Результат — технічний департамент уже отримав ISO 9001.
Дуальна освіта
Ще один важливий аспект підготовки кадрів — ефективне поєднання знань і практики. Ми створюємо ефективну програму співпраці із закладами освіти. У її рамках буде використовуватися технологічна база водоканалів, що допоможе передати знання від старшого покоління до молодого.
Як найефективніше поєднати навчання і практику? Досвід колег з Німеччини, Нідерландів та Швейцарії свідчить: це можливо шляхом дуальної освіти.
Пам'ятаєте анекдот, коли випускнику вишу у перший день на роботі кажуть: "Забудь усе, чого тебе навчали". Щоб уникнути цієї стресової ситуації, слід інтегрувати теорію і практику впродовж усього навчального року.
Дуальне навчання — це ідеальне поєднання теорії в навчальному закладі та практики на робочому місці. Практика повинна бути чітко синхронізована і за часом, і за змістом, тобто "скроєна" для виконання реальних завдань.
Наприклад, студенти два дні вивчають електродвигуни, а наступні два дні працюють на підприємстві, вимірюють реальні показники двигуна після ремонту. Будуть створені навчальні модулі, які охоплюють усі ланки технологічного процесу на підприємстві, людина чітко бачитиме: ось застосування цієї теорії.
Так буде вивчатися кожна тема. Тиждень за тижнем шляхом реальної роботи студенти опанують усі аспекти роботи підприємства. Завдання координаторів проекту — закріпити за кожним молодим спеціалістом наставника, досвідченого робітника, який навчить, пояснить, підтримає, передасть досвід.
"Київводоканал" розробляє проект із створення навчального центру на базі виведеної з експлуатації насосної станції "Північний водопарк". Це дасть можливість не тільки готувати потрібних фахівців, а й залучати молодь до креативних проектів, ділитися досвідом з іншими водоканалами.
Підготувати, а потім утримати
Ще один важливий аспект — зарплата і соціальний захист. Якщо оплата праці й надалі буде низькою, то Україна втрачатиме кадри, скільки б ми їх не готували.
"Київводоканал" підвищив зарплати у серпні 2018 року, однак вони все ще не відповідають ринковим. Методика НКРЕКП для розрахунку рівня оплати праці передбачає, що зарплата, яка виплачується зараз, закладалася у тариф рік тому, а то й більше. Звичайно ж, вона не буде відповідати поточним реаліям.
Схожа ситуація — і з коштами на підготовку кадрів. НКРЕКП і деяким чиновникам здається, що навчання — це "нетарифні витрати". Проте без навчання робітників скоро нікому буде надавати послуги за цим тарифом.
Працівник також повинен мати медичну страховку і можливість відпочити. За кошти "Київводоканалу" застраховані усі 4 553 працівники, що дозволяє їм отримувати оперативну і якісну медичну допомогу. Торік співробітникам надано 1 300 путівок до санаторіїв та виділено 1 млн грн допомоги на оздоровлення.