Українці на роверах
Авіаквиток за маршрутом Київ-Донецьк-Київ коштує 2 100 грн, Київ-Львів-Київ - 1 860 грн, а Варшава-Вроцлав - 500 грн. Краще не буде: внутрішні авіаперевезення монополізовані, а "збиткові" аеропорти готують до "дерибану".
Ціни на авіаквитки на внутрішніх перевезеннях в Україні найвищі в Європі.
Поряд з надзвичайно дорогими автомобілями та поступовим ростом цін на залізничні квитки уряд намагається змусити українців або пересуватися пішки, або пересідати на ровери.
Транспортна тема в Україні багатопланова і широка.
У цьому матеріалі обмежуся коротким аналізом основних тенденцій нашої цивільної авіації, зокрема причинами занепаду і дорожнечі пропонованих нею послуг. Адже це один з ласих шматків, які ще не до кінця прибрали до рук.
Вихідною точкою аналізу повинен стати документ, в таємничий спосіб підписаний одразу ж після референдуму 1 грудня 1991 року: "Угода про авіацію та про використання повітряного простору".
Цим документом, підписаним 25 грудня 1991 року у рамках СНД в Мінську першим заступником прем'єр-міністра України Костянтином Масиком, утворено Міждержавний авіаційний комітет - МАК.
Це виконавчий орган 12 держав колишнього СРСР щодо делегованих державами функцій і повноважень в галузі цивільної авіації. З моменту створення і донині цією структурою керує випускниця Львівської політехніки Тетяна Анодіна.
Генерал авіації Анодіна, дружина першого директора Служби зовнішньої розвідки Росії Євгена Примакова - єдина особа, від якої залежить сертифікація літаків, аеродромів та авіакомпаній, а також розслідування подій в повітряному просторі.
Дивно, що досі ніхто в Україні не задумувався про легітимність підписаної в далекому 1991 році угоди про цивільну авіацію і про те, чому вона не ратифікована. Навіть депутати Державної думи Росії вимагали розслідування виникнення МАК і законності повноважень цього міфічного органа.
Однак одне є достовірним: вся українська цивільна авіація керується з Москви, з штаб-квартири МАК за адресою: вулиця Велика Ординка, будинок 22/2/1. І хабарі, які туди возяться, також вагома складова ціноутворення авіаквитків в Україні.
Крім російського МАК, цивільна авіація, особливо її майно, не дає спокою багатьом. Схвалення 19 листопада 2012 року "Концепції державної цільової програми розвитку аеропортів на період до 2023 року" відкрила шлях до можливої приватизації об'єктів цивільної авіації.
Фото УП |
Зокрема, ключові аеропорти - "Бориспіль", "Львів", "Донецьк", "Одеса", "Харків" та "Сімферополь" - готують віддати у приватні руки. При цьому планується вкласти в їх реконструкцію 13,5 млрд грн з державного бюджету. Вагома причина передавання об'єктів в концесію - "їх збитковість"!
Збитковість українських аеропортів є результатом змови в умовах повного контролю ринку і відсутності конкуренції. Діє вона за наступною схемою: монополізація ринку - підвищення тарифів на послуги - зменшення числа пасажирів - нерентабельність аеропортів - банкрутство.
Нині українські внутрішні авіаперевезення монополізовані групою компаній: "Аеросвіт", "Дніпроавіа", "Роза вітрів" та "Донбасаеро", які недавно утворили альянс з МАУ. Відсутність підписаної з ЄС угоди "Про відкрите небо" не дозволяє лібералізувати ринок і закриває дорогу в Україну дешевим західним компаніям.
Уряд Миколи Азарова підписує цю угоду з року в рік. Монополізація, звичайно, утримує високі ціни на квитки, що суттєво знижує потік пасажирів.
За словами міністра інфраструктури Володимира Козака, ціни на авіаквитки за маршрутом Київ-Донецьк-Київ такі: за день до вильоту - 2 100 грн, за тиждень - 1 700 грн, за місяць - 1 350 грн. Київ-Львів-Київ - 1 860 грн, 1 770 грн і 950 грн.
Порівняймо ціни на квитки на подібну відстань у Польщі. Варшава-Вроцлав: протягом тижня - 500 грн, на вихідні - 800 грн.
Аеропорт перестає бути збитковим при потоці пасажирів понад 2 млн на рік. Як стверджують чиновники Рахункової палати, львівський аеропорт заповнений на 8%, це близько 600 тис пасажирів у 2012 році. Для порівняння: у Кракові аеропорт у 2012 році обслужив 3,4 млн пасажирів.
Прибутковий в Україні тільки "Бориспіль" з потоком пасажирів понад 8 млн осіб на рік. Всі інші аеропорти доводять до банкрутства, готуючи до приватизації.
Ще один спосіб зменшення потоку пасажирів - повна відсутність співпраці дирекції аеропортів з авіаперевізниками. Нині чартерні рейси відкриваються, без перебільшення, з боями. Тільки наближені до урядових установ перевізники можуть уникати незрозумілих ситуацій з оформленням документів.
Як вказує термін в азарівській концепції модернізації аеропортів в Україні, у 2015 році закінчиться перший етап реалізації програми, тобто доведення об'єктів до цілковитого банкрутства. Під час наступного етапу, після президентських виборів, керівники МАК і майбутній уряд будуть "дерибанити" стратегічну галузь.
Фото Михайла Марківа, з фотоконкурсу "Української правди" |