Контрабанда та інвестиційний клімат
"Здається, Азаров і Тігіпко живуть, наче в космосі. Контрабанда на мільйони гривень надходить в Україну і продається на "7-му кілометрі", на ринку "Барабашово", на інших великих ринках".
Український уряд продовжує видавати бажане за дійсне, розповідаючи про поліпшення інвестиційного клімату, створення умов для чесної конкуренції та непримиренну боротьбу з корупцією.
Приміром, виступаючи днями на Міжнародному інвестиційному форумі у Донецьку, перший віце-прем'єр Андрій Клюєв заявив, що в Україні склався найбільш сприятливий інвестиційний клімат за всі роки незалежності.
"Цього року у нас з'явився основний чинник, який впливає на інвестиційний клімат в країні - стабільність. І, перш за все, це політична стабільність. Вона з'явилася після того, як була повністю побудована вертикаль влади", - доповів він на форумі.
За словами чиновника, в України з'явився шанс вийти з розряду країн з низьким рівнем економіки. При цьому він згадав про старе - активну роботу у Донецьку вільної економічної зони - і пообіцяв створити такі механізми по всій країні.
Зовсім іншої думки про діяльність нинішнього уряду незалежні експерти, зокрема європейські бізнесмени. Днями негативний вердикт про зміни в інвестиційному кліматі України 2010 року винесла Європейська бізнес-асоціація - ЕВА.
Оприлюднений нею індекс інвестиційної привабливості показав погіршення оцінок бізнесом інвестиційного клімату України. За підсумками третього кварталу, цей показник знизився до 3,2 бала за 5-бальною шкалою.
Індекс розраховується на підставі опитування менеджерів 750 європейських компаній і проводиться щоквартально з початку кризи. Попередні три дослідження EBA демонстрували покращення інвестиційного клімату. Відповідний показник досяг максимального рівня у другому кварталі 2010 року - 3,25 бала.
Як розповіла виконавчий директор EBA Ганна Дерев'янко, зниження оцінок викликано тривалим очікуванням інвесторами анонсованих владою реформ. "Крім прогресу щодо відшкодування ПДВ, інші проблеми не вирішуються ", - підкреслила вона.
З висновками ЕВА збігаються недавні оцінки Світового економічного форуму - WEF. Згідно з ними, за рейтингом світової конкурентоспроможності Україна посіла 89 місце, погіршивши за рік свою позицію на сім пунктів.
Один з ключових показників індексу ЕВА - оцінка поточного інвестиційного клімату - знизився за підсумками третього кварталу 2010 року з 3,8 до 3,6 бала. З 3,4 до 3,2 бала також впала оцінка інвестиційного клімату у найближчій перспективі.
"Позитивом для інвесторів є відновлення співпраці з МВФ і продовження переговорів про асоціацію з ЄС. Однак ми не бачимо поліпшення бізнес-середовища, а проект Податкового кодексу навіть здатний ускладнити процедуру сплати податків", - пояснив президент EBA, голова представництва Telenor Group в Україні Тронд Мое.
При цьому найбільші проблеми члени асоціації бачать у митній політиці України - на це поскаржилися 73% респондентів, і в існуванні торгових бар'єрів - 66%.
Справді, робота українських митників далеко не ідеальна, про що, наприклад, свідчить блокування митниками роботи одеських портів упродовж останніх місяців.
Нещодавно прем'єр-міністр Микола Азаров під час відвідин Одеси навіть намагався особисто виправити ситуацію, зажадавши скоротити середній термін митного оформлення вантажів до двох годин. Марно - ситуація у портах знову загострилася.
Контейнери з портів знову майже не вивозяться. Тільки за вересень транспортники нарахували збитків від простоїв на 300 мільйонів гривень і готуються до страйку.
"Кількість контейнерів, які відправляються на спеціальний догляд, становить 67% для транзитних і 95% для імпортних. Норма - не більше 10% і 70% відповідно", - розповів заступник начальника Одеського морського торгівельного порту Юрій Васьков.
За словами брокерів, контейнери оформляються по 56 годин. "За цей час з порту виїздило не більше 25-30 автомобілів на добу, тоді як раніше - близько однієї тисячі", - заявив член правління Союзу перевізників півдня України Олександр Захаров.
Митники свої особливі зусилля пояснюють "указами зверху" - розпорядженнями покращити боротьбу з контрабандою, проте така мотивація транспортникам здається непереконливою. Підґрунтям жорстких дій митних служб жертви їхньої пильної уваги вважають спроби виконати план з перерахування платежів до бюджету.
При цьому контрабанда продовжує проходити через порти у величезних масштабах. У зв'язку з цим глава парламентського комітету з питань національної безпеки і оборони Анатолій Гриценко навіть закликав членів уряду "спуститися на землю і жити реальним життям, а не оголошувати якісь декларативні концепції та програми".
"Мені часто здається, що Азаров і Тігіпко живуть, наче в космосі, в якійсь іншій галактиці. Контрабанда на мільйони гривень кожен день надходить в Україну і реалізується на "7-му кілометрі" і ринку в Одесі, на ринку "Барабашово" у Харкові, на багатьох інших великих ринках України", - зазначив депутат.
На його думку, у підсумку українці створюють робочі місця в інших державах, а українські підприємства стають неконкурентними і знищуються.
"На цьому тлі бажання закласти до законодавства якісь економічні стимули перекреслюється паралельними тіньовими потоками і контрабандою, яка, очевидно, прикривається високими чинами", - припустив Гриценко.
Він переконаний, що і Азаров, і Тігіпко добре поінформовані про ситуацію на митниці, у податковій адміністрації та податковій міліції.
"Вони знають усі тіньові механізми, і якщо вони оцінять, скільки втрачає країна через контрабанду, махінації з ПДВ, хабарництво при адмініструванні податків, вони швидко зрозуміють, що "7-й кілометр" і "Барабашово" мають набагато більший вплив на економіку України, ніж будь-які кредити МВФ", - підкреслив депутат.