Українська правда

Тимошенко "палить" свій рейтинг

Крім того, підвищення цін на сигарети автоматично підвищує рівень інфляції в Україні, що теж не вигідно прем'єру напередодні виборів. І врешті-решт, такі дії не мають жодного стосунку до реальної турботи про здоров'я громадян.

Через три місяці після останнього підвищення цін на сигарети українська влада знову взялася за старе. Згідно з правками до закону про бюджет, запропонованими урядом, адвалорна (фіксований відсоток від загальної вартості товару) частина акцизу на сигарети має зрости з 20% до 36%.

Спочатку про "професіоналізм" підготовленого рішення.

Перше. Основна мета підвищення акцизу, яку декларують борці з тютюном, - скоротити паління, зробити сигарети менш доступними для підлітків та молоді. У той же час, підвищення адвалорної частини акцизу суперечить цій меті, оскільки воно безпосередньо розширює ціновий діапазон, створюючи відповідний вибір для курця.

Саме тому Всесвітня організація охорони здоров'я підтримує передусім збільшення фіксованої, а не адвалорної частини акцизу. Хочете обмежити паління - збільшуйте мінімальне податкове зобов'язання, аби не було відверто дешевих сигарет. Правда, це не врятує від контрабанди, але про це згодом.

У Німеччині різниця між найдешевшими і найдорожчими сигаретами складає лише 24%, в Україні - 88%, а після підвищення досягне 95%.

Друге. Перш ніж знову різко збільшувати акциз, варто було б проаналізувати наслідки останнього підвищення акцизу. А вони не надто втішні.

1. Вже за травень 2009 року, перший місяць дії нових акцизних ставок, державний бюджет недоотримав близько 400 мільйонів  гривень, або 40% від планових надходжень від тютюновому акцизу. Це означає, що у бюджеті замість залатування дірок, навпаки, з'явилася ще одна прогалина під назвою "завищені плани від акцизу".

2. Виробництво у галузі за травень-липень 2009 року порівняно з цим же періодом 2008 року впало на 25%.

А за прогнозами Української торгово-промислової конфедерації, обсяг сигарет вітчизняного виробництва через різкі підвищення акцизу, що вже відбулися у вересні 2008 року і травні 2009 року, впаде на 37,5%, або на 45 мільярдів штук.

Борці з курінням пов'язують це з тим, що населення стає менше палити. Щоправда, цей висновок не зовсім узгоджується з даними Київського міжнародного інституту соціології. Проведене ним соціологічне дослідження не показало суттєвої зміни у рівні паління українців за останні шість місяців.

Чому ж тоді скорочується виробництво?

Одна з потенційних причин - зменшення контрабанди українських сигарет до Європи. Але насправді цього не відбувається. Курс долара і євро продовжує стрімко зростати, що сприяє зростанню популярності незаконних експортних поставок.

Утім, є й інше пояснення: поступово легальна продукція заміщується нелегальною - або контрафактом, або контрабандою з Росії чи Молдови.

3. І тут ми переходимо до третього факту - розширення ввізної контрабанди.

Преса уже повідомляла, що за час дії нових акцизних ставок обсяг затриманих нелегальних сигарет різко збільшився. За даними правоохоронців, лише за травень було виявлено близько 500 тисяч пачок нелегальної тютюнової продукції.

Масштабні нелегальні виробництва сигарет викрито у Хмельницькій і Донецькій областях. На Луганщині, Вінниччині та Житомирщині виявлено партії сигарет з молдавськими та російськими акцизними марками. Про можливість розвитку такого сценарію я попереджав у одному із своїх попередніх матеріалів.

Насправді арифметика контрабандиста проста: зараз пачка найдешевших сигарет з фільтром в Україні коштує 4,25 гривні, у Росії - 3,09 гривні, у Молдові - 1,25 гривні.

Купуємо 100 блоків молдавських сигарет за 2 500 гривень, переправляємо їх через прозорий молдавсько-український кордон і продаємо за конкурентною ціною. Скажімо, на 50 копійок дешевше за українську ціну і отримуємо 7 500 гривень.

Отже, прибуток контрабандиста із сотні блоків сигарет, без затрат на перевезення, складає 5 тисяч гривень. І жодних податків в український бюджет. А якщо у Молдові купувати сигарети безпосередньо у виробника, то виграш буде ще більшим.

До того ж, 100 блоків - це відносно невелика партія, контрабандисти, як правило, оперують значно більшими обсягами. Скажімо, затримана нещодавно на Дністрі партія молдавських контрабандних сигарет становила 45 тисяч пачок.

Так от - це існуюча ситуація. А після підвищення акцизу, навіть за доволі стриманими прогнозами Мінфіну, ціна на найдешевші українські сигарети зросте ще на 25-30 копійок, а на більш ходові марки - на 35-50 копійок.

Тобто контрабанда сигарет стане ще вигіднішою. Через різкі підвищення акцизу щорічний обсяг нелегальних сигарет в Україні може зрости до 20 мільярдів гривень.

Тепер про процедурну частину. Як справедливо відзначили у своїх листах до органів державної влади два об'єднання іноземних інвесторів - Європейська бізнес-асоціація та Американська торговельна палата в Україні, чергова зміна правил гри у сфері оподаткування не відповідає трьом законам.

По-перше, це суперечить нормам закону про оподаткування, де сказано, що податкові ставки не можуть змінюватися протягом одного бюджетного року.

По-друге, це не відповідає Бюджетному кодексу, де говориться, що усі зміни до податкового законодавства, аби вступити в силу з нового бюджетного року, мають бути прийняті, підписані та опубліковані до 15 серпня поточного року.

По-третє, антитютюнові лобісти новими змінами примудрилися порушити навіть змінений закон про акцизні ставки, який вони чотири місяці тому так активно лобіювали. Адже, згідно з цим документом, ставки після підвищення змінюються лише в залежності від інфляції рішеннями уряду до 1 серпня поточного року.

Тепер про політичний підтекст. У прем'єр-міністра Юлії Тимошенко попереду великі виборчі перегони, а згадані ініціативи глави уряду можуть погіршити її рейтинг. Адже третина виборців Юлії Володимирівни палить. До того ж, у багатьох курців є родини, сімейний бюджет яких після підвищення цін на сигарети постраждає.

Крім того, підвищення цін на сигарети автоматично підвищує рівень інфляції в Україні, що теж не вигідно прем'єру напередодні виборів. І врешті-решт, такі дії не мають жодного стосунку до реальної турботи про здоров'я громадян.

"Економічна правда" може не поділяти думок авторів та запрошує долучитися до дискусії про доцільність підвищення цін на сигарети.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Тимошенко акциз тютюн