Українська правда

Тендери опинилися поза законом

На сьогоднішній день така важлива галузь української економіки, як державні закупівлі, залишилася без законодавчого врегулювання.

Вкотре державні закупівлі зазнали удару нижче поясу і стали розмінною монетою в руках політиків. А ми, як завжди, дізнаємось про все останніми...

Конституційним судом України у справі за конституційним поданням Президента України рішенням №22-рп/2008 від 9 жовтня 2008 року визнано такими, що не відповідають Конституції, постанову Кабінету Міністрів "Про здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 28 березня 2008 року №274 та постанову "Про закупівлю послуг, пов'язаних з формуванням інформаційно-телекомунікаційної системи Державного реєстру виборців" від 17 квітня 2008 року №363".

При вирішенні питань, порушених в конституційному поданні, суд виходив з наступного:

Стаття 42 Конституції, гарантуючи право на підприємницьку діяльність та захищаючи конкуренцію у підприємницькій діяльності, не виключає можливості обмеження конкуренції, однак містить заборону на неправомірне обмеження конкуренції у підприємницькій діяльності.

Відповідно до статті 92 Конституції, правила конкуренції визначаються виключно законами України.

Єдиним органом законодавчої влади в Україні є Верховна Рада, до повноважень якої належить прийняття законів (статті 75, 85 Конституції).

Конституційний Суд у своїх рішеннях підтвердив конституційність реалізації Верховною Радою повноважень щодо визначення та регулювання правил конкуренції (справа про правові акти Верховної Ради Автономної Республіки Крим, справа про визначення мінімальної ціни на цукор).

Суд встановив, що постановою КМУ "Про здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти" встановлені певні правила конкуренції при здійсненні закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти.

Правовідносини щодо встановлення правил конкуренції у сфері державних закупівель, які, відповідно до пункту 8 частини першої статті 92 Конституції повинні визначатися виключно законами України, врегульовані підзаконним актом - постановою Уряду України.

Конституційний Суд України вважає, що Верховна Рада, прийнявши закон "Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 20 березня 2008 року № 150-VI, делегувала власні, визначені Конституцією України, повноваження щодо встановлення правил конкуренції у сфері здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти Кабінету Міністрів України.

Проте, права делегування законодавчої функції парламентом іншому органу влади (у даному випадку Кабінету Міністрів) Конституцією не передбачено. У цьому випадку Верховна Рада порушила вимоги частини другої статті 19 Конституції.

Крім того, Конституційним судом визнано неконституційним абзац другий пункту 2 прикінцевих положень закону № 150-VI, де уряду доручено забезпечити проведення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, що розпочаті до набрання чинності цим законом, на основі тимчасового положення. Про неконституційність інших положень закону в рішенні КС нічого не сказано, отже, він залишається чинним.

Відповідно до ч. 2 ст. 152 Конституції закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення КС рішення про їх неконституційність.

У разі якщо ці акти або їх окремі положення визнаються такими, що не відповідають Конституції, вони оголошуються нечинними і втрачають чинність від дня прийняття КС рішення про їх неконституційність.

Як бачимо з самого рішення КС №22-рп/2008, воно було прийняте Конституційним Судом України 9 жовтня 2008 року.

Виходячи з цього:

1) з 10 жовтня 2008 р. постанова Кабінету Міністрів "Про здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти" втратила чинність;

2) правове регулювання механізму здійснення державних закупівель на даний час відсутнє;

3) усі процедури державних закупівель, розпочаті до 10.10.2008 р. (оголошення про проведення яких опубліковані у Віснику державних закупівель №26 (324) від 06.10.2008 р.) - необхідно завершувати на основі тимчасового положення;

Виникає тільки питання, що роботи з процедурами закупівель, оголошення про проведення яких опубліковано у Віснику державних закупівель від 13 жовтня 2008 року. Воістину "13" тут фатальне число.

На сьогоднішній день така важлива галузь української економіки, як державні закупівлі, залишилася без законодавчого регулювання. Конституційний суд, як не можна "краще", підгадав з прийняттям рішення, адже повноваження Верховної Ради достроково припинені, і прийняття законів є неможливим.

Звичайно, видається сумнівним, що уряд дозволить витрачати бюджетні кошти направо і наліво без дотримання вимог конкурентного та антикорупційного законодавства. Скоріше за все, найближчим часом Кабмін заблокує проведення тендерів на освоєння коштів в сумі понад 100 тис. гривень. Що буде далі, автор не має уявлення, але сподівається що Тендерна палата канула в лету назавжди.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
тендер