Українська правда

В Європу з чистим повітрям

Інтегруючись у європростір, Україна рано чи пізно буде змушена застосовувати європейські вимоги до автотранспорту, у тому числі – і щодо його екологічної безпеки. Чисте повітря й безпечне довколишнє середовище – поняття, які неможливо виміряти ні в євро, ні в гривнях.

Автомобілі, що їх дорогами України бігає близько 7 мільйонів, і цифра ця неухильно зростає - в переліку найсерйозніших забруднювачів навколишнього середовища.

За статистикою, викиди автотранспортом шкідливих речовин у повітря за десять років зросли майже на 50% і 2006 року становили близько 2,1 мільйонів тонн. Це - третина від загального обсягу усі шкідливих викидів.

Найгіріша ситуація в мегаполісах, де забруднення повітря від автомобілів становить майже 90 % від загальної кількості викидів.

Окрім того, автомобільний транспорт - один з основних забруднювачів атмосфери парниковими газами, котрі ставлять людство перед загрозою глобальної зміни клімату.

За експертними оцінками, економічні збитки України від забруднення атмосферного повітря автомобільним транспортом становлять близько 1,1 млрд. євро щороку.

Однак, інтегруючись у європростір, Україна рано чи пізно буде змушена застосовувати європейські вимоги до автотранспорту, у тому числі - і щодо його екологічної безпеки.

Тому Мінтранс підготував законопроект про внесення змін до Закону України "Про деякі питання ввезення на митну територію України транспортних засобів" (щодо запровадження в Україні міжнародних екологічних вимог до транспортних засобів), у якому пропонується поетапне - до 2014 року - впровадження міжнародних екологічних норм Євро-3 - Євро-5 для автомобілів.

Застосування екологічних норм Євро-3 дозволить зменшити викиди оксидів вуглецю удвічі та оксидів азоту - на 40%, а канцерогенних твердих часток - на 50%. Застосування Євро-4 зменшує викиди оксидів вуглецю та азоту на 40% , а твердих часток - уп'ятеро.

Ще більшої актуальності набуло введення зазначених екологічних норм у зв‘язку зі вступом України до Світової організації торгівлі. Так, здійснення міжнародних автомобільних перевезень в країни Європейського Союзу за багатосторонньою квотою вимагає від вітчизняних автоперевізників відповідності їх вантажних автомобілів екологічних нормам Євро-3.

Для збереження нинішнього обсягу міжнародних перевезень вітчизняним перевізникам необхідно вже з наступного року переходити на норми Євро-4 та Євро-5 та застосовувати більш сучасні транспортні засоби.

Міністерство промислової політики погодилося з доцільністю введення екологічних норм і підтримало законопроект.

Для українських автовиробників, переважна більшість яких збирають автомобілі з імпортованих деталей, введення більш жорстких екологічних вимог не загрожує додатковими проблемами. Незначне переустаткування виробництва та застосування більш модернізованих складових для авто - це все, що від них вимагається.

Слід зауважити, що зміна конструктивних властивостей автомобілів може викликати деяке їх подорожчання, що становить, наприклад, для легкових автомобілів 100-300 євро.

Втім, чисте повітря й безпечне довколишнє середовище - поняття, які неможливо виміряти ні в євро, ні в гривнях.

Екологічні норми Євро-3 - Євро-5 поширюватимуться лише на зібрані в Україні та імпортовані авто. Ці вимоги не стосуватимуться вже зареєстрованих автомобілів, які перебувають в експлуатації.

В Російській Федерації норми Євро-3 були введені з 1 січня 2008 року, а в країнах Європейсько Союзу з 1 вересня цього року вже запроваджують екологічні норми Євро-5.
Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
бензин екологія СОТ автомобілі