Українська правда

Через атаки РФ на цивільні судна судновласники купують додаткові страховки – ЗМІ

- 17 грудня, 13:50

Атака Росії на суховантаж CENK M під турецьким прапором вплинула на рішення низки судновласників заходили в українські порти. Якщо раніше вони йшли без оформлення окремого воєнного покриття, тепер ситуація змінилася.

Про це йдеться у публікації сайту Latifundist.com.

"Обстріли турецьких суден у Чорному морі стали тривожним сигналом — Росія знову піднімає ставки, намагаючись залякати судновласників з третіх країн. Паралельно під ударом залишаються порти й залізничні маршрути", – говориться у публікації.

"Судно, яке раніше працювало як з українськими, так і з російськими портами, потрапило під удар. Це змусило багатьох судновласників, які досі намагались балансувати між сторонами, замислитися про реальні ризики", – говориться у публікації.

"Ще зовсім недавно арабські й турецькі судновласники охоче заходили в українські порти без оформлення окремого воєнного покриття — обмежувались базовими страховими пакетами або і взагалі без нього", – розповів один з операторів страхового ринку.

"Частина західних андеррайтерів в окремих випадках підняли їх до 0,35–0,45%, залежно від маршруту, типу вантажу і найголовніше — історії взаємин з конкретним клієнтом", – пише Latifundist.com.

Дедалі частіше вводиться ліміт перебування судна в українських водах: не більше 7 діб, замість звичних до останнього часу десяти днів, говориться у публікації.

Для судна дедвейтом 5 тис. т, що експортує кукурудзу до Лівану за умовами CIF із ціною $248 за тонну. За ставкою страхування 0,25% це становить 63 центи на тонні, тоді як при підвищенні до 0,45% — вже $1.

"Дещо інша історія в страхуванні суден. Воно зазвичай коштувало не більше, ніж страхування самого вантажу — близько 0,2–0,25%. Тепер (після останніх обстрілів суден і портів) для нових клієнтів ставки виросли до 0,4–0,5%", – пише видання.

Це важливо, бо страхування судна входить у ставку фрахту. Чим дорожче страхування — тим вища ставка перевезення, і тим менш конкурентним стає український експорт.

Попри обстріли і загальний логістичний тиск, серед операторів балкерного флоту паніки не спостерігається, говориться у публікації.

Директор BPG Shipping Геннадій Іванов пояснив, що ще в листопаді, на тлі очікуваного зростання експорту кукурудзи, ставки фрахту підросли, але сам експорт не виправдав прогнозів. Обсяги не зросли, а отже, і підстав для підвищення ставок не залишилось. З того часу фрахт лише дешевшає.

Поки коливань у страхових преміях наразі не фіксують, хоча ситуація динамічна.

Найбільші ризики можуть торкнутися наливних товарів, зокрема соняшникової олії, говориться у публікації. За словами партнера Sunstone Brokers Сергія Репецького, окремі судновласники останніми днями стали обережніше ставитися до заходу в українські порти. У кількох випадках, за його словами, фрахт зростав на 20–50%.

Нагадаємо:

Раніше Росія здійснила атаку на цивільне судно, яке транспортувало до Єгипту українську соняшникову олію.

Ввечері 12 грудня росіяни вдарили балістичними ракетами і дронами по Одесі й області. Внаслідок атаки пошкоджене цивільне судно в порту Чорноморськ, постраждала людина. Судно належить турецької компанії. Є також пошкодження об'єктів цивільної та портової інфраструктури.

Раніше повідомлялося, що в п'ятницю, 28 листопада, у Чорному морі внаслідок зовнішніх ударів біля узбережжя Туреччини загорілися два підсанкційні танкери - KAIROS і VIRAT. Згодом стало відомо, що це була спецоперація Служби безпеки України.

Пізніше повідомлялося, що нафтовий танкер Mersin, пов'язаний із Росією, зазнав ушкоджень біля узбережжя Сенегалу (західна частина Африки) внаслідок вибухів. А 2 грудня танкер Midvolga-2, що прямував із Росії до Грузії, зазнав атаки в Чорному морі приблизно за 80 миль (близько 130 км) від узбережжя Туреччини.

10 грудня безпілотні катери вразили танкер "Dashan" під прапором Гамбії, який перебуває під санкціями за належність до так званого російського "тіньового флоту".

Лідер Кремля Володимир Путін заявив, що Росія збільшить атаки по українських портах і суднах, що входять до них, на тлі атак дронів по танкерах РФ у Чорному морі.

В листопаді 2025 року кількість повітряних атак РФ по українських морських портах зросла майже вдвічі проти жовтня.

Вночі 17 листопада російський ворог атакував порт Ізмаїл дронами. Внаслідок атаки пошкоджено портову інфраструктуру та кілька цивільних суден, що перебували біля причалів.

На території Ізмаїльського порта унаслідок російської атаки постраждав танкер під прапором Туреччини, який перебував на розвантаженні скрапленого газу. На судні залишалось близько трьох тисяч тонн. Виникла масштабна пожежа. Екіпаж судна з 16 членів був безпечно евакуйований.

Керівник Моніторингової групи "Інституту Чорноморських стратегічних досліджень" Андрій Клименко переконаний, що Росія навмисно атакувала у порту Ізмаїл саме судно-газовоз, щоб відлякати судновласників, які забезпечують доставку вантажів до українських портів.