На рівні з Tesla. Як у Києві створюють комп'ютерний "зір" для автономних автомобілів
Українські програмісти створюють для світових автовиробників програмне забезпечення для автопілота і "помічника водія". ЕП познайомилася з розробниками і побачила, як таке ПЗ працює.
Автомобільний автопілот і комп'ютерний "зір" — перспективні технології, що стали широко відомими завдяки інноваційній компанії Tesla, — вже не перший рік успішно і без зайвого шуму розробляють українські програмісти у київському офісі IT-компанії GlobalLogic.
Більше того, українці розробляють технологію, яка стане фундаментом для автопілота четвертого рівня (висока автономність) і найвищого п'ятого рівня (повна автономність). Для порівняння: автомобілі Tesla оснащені автопілотом рівня 3+ (обмежена автономність).
ЕП побувала в офісі GlobalLogic, щоб дізнатися, які перспективи відкриває IT-індустрія України, коли авто перетвориться на "комп'ютер", і які можливості відкриває технологія комп'ютерного "зору", розроблена українцями.
IT-індустрія України — це не сайти
GlobalLogic — компанія із Сан-Хосе, США. У рейтингу українських IT-фірм вона четверта за кількістю консультантів — понад 3 800 осіб. Наприклад, український штат лідера рейтингу компанії EPAM налічує 5 700 осіб.
GlobalLogic створює програмне забезпечення найвищого рівня для трьох основних галузей: автомобілебудування, медицини і телекому.
При цьому, говорить віце-президент із стратегічних ініціатив GlobalLogic Андрій Яворський, IT-індустрія в Україні сприймається як галузь, яка створює мобільні додатки і сайти. Нібито в Україні розробляють прості речі, які може зробити кожен.
"IT-індустрія в Україні схожа на те, чим стало контрактне виробництво для Китаю 20 років тому", — говорить Яворський і пояснює свою тезу.
Колись Китай та Індія отримали багато технологій для організації виробництва, тому що там дешевша робоча сила. У підсумку Китай сам навчився створювати високотехнологічні продукти, наприклад, аналоги Apple і Google.
"В Україні відбувається подібний процес. Такі компанії, як наша, розробляють рішення для топових компаній з усього світу. При цьому ми акумулюємо в країні досвід, технології та експертизу. Ці інженери працюють тут і нікуди не поїдуть.
У якийсь момент українська економіка буде реформована і пожвавиться. У нас буде багато людей, здатних створювати продукти для українського ринку і розвивати тут виробництво", — резюмує Яворський.
Звідки взялися розробники автопілота
У Києві програмісти розробляють програмне забезпечення для автомобілів Volvo і низки інших світових автовиробників. Київський офіс GlobalLogic виконує замовлення з розробки програмних модулів для автомобільного автопілота і програмних асистентів водія, які підвищують рівень безпеки.
Українці перебувають на вістрі світових інновацій у сфері ПЗ для світового автопрому і можуть з високою точністю прогнозувати світові тренди.
Віце-президент з інжинірингу GlobalLogic Роман Разуваєв каже, що автомобілі навіть небрендового класу — доволі складні пристрої з точки зору програмного забезпечення. Це дивно чути, але складність ПЗ автомобілів може перевищувати складність ПЗ літаків Boeing попередніх моделей.
"В автомобілі понад 100 млн рядків коду, — розповідає Разуваєв. — Це робить машину комплексним програмним рішенням. Ми тільки на початку шляху, коли автомобіль стає більше комп'ютером, ніж "залізом".
Світ чекають три головні тренди.
Перший — розважальні системи будуть встановлюватися не тільки в брендових автомобілях. У кожному авто буде не менше п'яти екранів.
Другий — ПЗ братиме на себе більше відповідальності за керування автомобілем. Сучасні системи допомоги водієві при паркуванні та русі — лише початок.
Автомобіль буде повністю автономним. Над цим працює вся індустрія. За різними оцінками, перший автомобіль, повністю керований автопілотом, вийде на дорогу у 2022-2025 роках. Зараз вже ніхто не сумнівається, що такі автомобілі з'являться.
Третій — автомобіль буде завжди підключений до інтернету і стане пристроєм, яким можна буде керувати на відстані.
"Автопілот почали створювати п'ять років тому. Україна перебуває в унікальній ситуації: у нас є розробники, здатні створювати такі складні системи. Ці люди приходять з авіапрому, медицини, космічної галузі", — стверджує Разуваєв.
Як працює київський комп'ютерний "зір"
"Комп'ютерний "зір", який ми робимо, використовується і для роботизації", — Яворський готує журналістів до тест-драйву, на якому програміст покаже принцип роботи комп'ютерного "зору", створеного в GlobalLogic.
У машині журналістів зустрічає Ігор, інженер GlobalLogic з підрозділу Automotive Business Unit. Він спеціалізується на комп'ютерному "зорі" і штучному інтелекті, входить до складу дослідницької групи Core. Група складається з восьми осіб різного профілю. Усі вони займаються дослідженнями в галузі ШІ, навчання нейромереж, автопілотування та комп'ютерного "зору".
"У роботі орієнтуємося на закордонні статті 2017-2018 років, — розповідає Ігор. — Це дуже свіжа область, дуже багато незрозумілого".
Під час поїздки для демонстрації можливостей технології комп'ютерного "зору", створеного у Києві, Ігор використовує найпростішу веб-камеру, ноутбук і програмне забезпечення. Демонстрація починається з процедури ідентифікації особи людини та її додавання в базу даних.
Відео автора
"Коли людина сідає в авто, її потрібно ідентифікувати, щоб налаштувати сидіння і клімат-контроль, — пояснює програміст. — Усе це працює на нейромережі. Нейромережі потрібно довго навчати, але ми цю проблему вирішили. Потрібно буквально кілька секунд, щоб додати нового користувача".
Потім програміст пояснює принцип роботи комп'ютерного "зору", який використовується в автомобільному автопілоті та "асистенті водія".
Відео автора
Ігор показує, як за допомогою дешевої низькоякісної камери ПЗ будує тривимірну карту маршруту автомобіля. Програма дозволяє точно локалізувати машину в просторі без використання додаткових датчиків, наприклад, GPS чи радара.
"Технологія називається slam, — пояснює програміст. — У чистому вигляді вона використовується рідко, зазвичай — з GPS і радарами, щоб точніше визначити місце розташування авто. Це необхідно, щоб, не маючи встановленої карти, автопілот міг орієнтуватися на незнайомій місцевості. Для автопілота четвертого і п'ятого поколінь це основоположна технологія".