Альтернатива шоковій реформі
Нехай уряд спочатку займеться економікою. Стимулювання підприємництва і покращення конкурентного середовища сприятиме створенню робочих місць. Відповідно, зростуть і відрахування в Пенсійний фонд. Створення тільки 500 тисяч робочих місць поповнить фонд додатковими 4 мільярдами.
На жаль, вже зараз зрозуміло, що обговорення пенсійної реформи, як і обговорення інших урядових "реформ" - це профанація.
Пенсійна реформа ще ніким не схвалена, а глава місії МВФ вже заявив, що відповідний закон набере чинності у березні. Його слова підтвердив віце-прем'єр-міністр Сергій Тігіпко.
Всім відомо, що урядовий проект закону про пенсійну реформу не підтримує 90% українців. Втім, уряд не запропонував альтернативи, тому що заради зовнішньої позики готовий здати інтереси пенсіонерів.
Українська пенсійна система застаріла - їй виповнюється 55 років. Вона була створена для суспільства з високим рівнем народжуваності, значною часткою молоді і працездатного населення. Зараз в країні протилежна демографічна ситуація.
За десять років населення України скоротилося на 3,6 мільйона осіб. Сьогодні громадян України віком до 14 років майже вдвічі менше, ніж 45-64-річних - 6,5 мільйона осіб і 12,2 мільйона осіб відповідно.
Пенсійну систему міняти треба, але змінювати погану систему на гіршу неприпустимо. Як неприпустимо і ставити досліди над людьми, в результаті яких боротьба з бідністю перетворюється на боротьбу з бідними.
В Україні можна знайти додаткові кошти, не погіршуючи життя людей. Я пропоную соціальну альтернативу урядовій пенсійній реформі, засновану на сімох принципах.
Принцип перший - справедливий податок на зарплату. В Україні одні з найвищих соціальних відрахувань. Українець платить у соціальні фонди 43% зарплати, житель США - 27%, Євросоюзу - 19%. Не дивно, що в тіні працюють 7 мільйонів українців. Щороку 120 мільярдів гривень видаються людям в конвертах.
Виведення зарплати з тіні збільшить надходження до Пенсійного фонду на 42 мільярди гривень, що майже удвічі перевищує нинішній його дефіцит. Слід не тільки легалізувати зарплату, а й створити додаткові стимули для сумлінних роботодавців.
Принцип другий - модернізація економіки і створення робочих місць. Руйнівна економічна політика призвела до того, що за два останні місяці в країні з'явилося 150 тисяч безробітних. Це 1 мільярд надходжень до Пенсійного фонду. При цьому вся пенсійна реформа затівається заради економії 5,6 мільярда гривень на рік.
Нехай уряд спочатку займеться економікою. Стимулювання підприємництва і покращення конкурентного середовища сприятиме створенню робочих місць. Відповідно, зростуть і відрахування в Пенсійний фонд. Створення тільки 500 тисяч робочих місць поповнить фонд додатковими 4 мільярдами гривень на рік.
Принцип третій - справедлива пенсія. Люди, які одержували середню зарплату, мають отримувати і середню пенсію. Сьогодні ж головний принцип - зрівнялівка, коли 55% пенсіонерів отримують пенсії, близькі до мінімальної. Нам необхідна система накопичувальних рахунків, яка буде гарантувати громадянам гідну старість.
Принцип четвертий - ефективне використання бюджетних коштів на реформи, а не на проїдання. Дефіцит Пенсійного фонду повинен покриватися не за рахунок малозабезпечених, а за рахунок бюджетної економії.
Навіщо підвищувати пенсійний вік для жінок, щоб заощадити 500 мільйонів гривень, і при цьому на 400 мільйонів гривень збільшувати бюджет на утримання держорганів? Необхідно скоротити витрати на утримання чиновників і депутатів, а також ліквідувати схеми розкрадання держбюджету.
Принцип п'ятий - нові стандарти соціального забезпечення. Слід переглянути споживчий кошик і, таким чином, домогтися реального поліпшення якості життя та збільшення його тривалості. Неприпустимо, щоб мінімальна пенсія у розмірі 750 гривень була нижчою, ніж прожитковий мінімум - 894 гривні.
Принцип шостий - європейська якість життя. За тривалістю життя країна посідає 113 місце, тому підвищувати пенсійний вік можна тільки після реформи охорони здоров'я.
Крім того, необхідно враховувати, що людям, старшим за 50 років, знайти роботу практично неможливо. Це означає, що країні потрібна система перекваліфікації і постійної освіти. Вона дасть можливість громадянам незалежно від віку відповідати вимогам ринку праці, розраховуючи на роботу аж до досягнення пенсійного віку.
Принцип сьомий - "фактор бабусі". Соціально-економічний стан суспільства не дозволяє молодим сім'ям у повній мірі використовувати інститути дошкільного виховання. Послуги няні, а часто і дитячого садка, виявляються недоступними.
Вирішенням проблеми стають бабусі, які займаються вихованням дітей, поки батьки працюють. Підвищивши пенсійний вік, уряд змусить бабусь шукати роботу. Молоді сім'ї будуть змушені вибирати між дітьми і роботою.
Ці сім принципів дозволять поліпшити якість життя людей. Пенсійна ж реформа уряду передбачає лише один крок - змусити людей заплатити за економічні прорахунки влади та соціальні експерименти.
Дізнавшись про пенсійну реформу, не отримуючи роз'яснень, люди передпенсійного віку почали масово оформляти пенсії, кидаючи роботу, якій віддали десятки років життя. В основному, це лікарі, вчителі, інші працівники бюджетної сфери.
Країна повинна знати своїх "героїв" поіменно. Ніхто не відповів за шкідницький Податковий кодекс, але пенсійна провокація не повинна зійти з рук. Члени уряду мусять персонально відповідати за наслідки своїх дій.
Є два варіанти. Перший - схвалити урядову реформу і допустити зубожіння пенсіонерів та колапс Пенсійного фонду. Другий - провести народні реформи: скоротити обсяг тіньової економіки, зменшити корупцію і проїдання бюджету. Так країна отримає ресурси для покращення життя людей, в тому числі і пенсіонерів.
Наталія Королевська, народний депутат, голова парламентського комітету з питань промислової і регуляторної політики та підприємництва