Автопром: як відтерти іржу
Американський автопром швидко виходить на докризові показники виробництва та продажу автомобілів. За це він здебільшого завдячує увазі з боку держави та реформам в галузі. Українським автовиробникам про таку підтримку залишається тільки мріяти.
В середині січня 2011 року в американському місті Детройт відкрився щорічний автомобільний салон. Цього року він проходить на хвилі піднесення американського автодрому.
Лише рік тому на виставці показали 37 нових концептів. Проте вже сьогодні гіганти американського автодрому: General Motors, Chrysler та Ford - одні вивели на подіум 15 новинок. Це, а також майже 11% зростання продажу нових авто у 2010 році, показує, що галузь поступово почала відновлюватися.
Півтора роки тому спікер Палати Представників США Джон Боннер заявив, що автомобільна промисловість його країни поступово перетворюється на іржавого велетня і їй потрібні кардинальні реформи. Одночасно компанії General Motors і Chrysler знаходилися лише в кроці від банкрутства і не могли дати ради власним боргам.
Тоді команда президента Барака Обами прийняла рішення про санацію підприємств та закриття нерентабельних заводів.
Уряд погодився на продаж частини активів іноземним інвесторам. Галузь, яка раніше вважалася стратегічною, та якій надавалося першочергове значення в створенні економіки Америки, у 2009 році померла і сьогодні народжується заново.
На кінець 2010 року першою за продажем нових авто в світі була японська компанія Toyota, яка у 2007 році випередила General Motors за рахунок стрімкого зростання продажів в Азії та Латинській Америці.
Проте американський гігант вже повернув собі 20% втраченого ринку і поки не збирається поступатися другим місцем в перегонах і претендує на першість.
Головними причинами швидкого відродження автодрому в США стали не лише сміливі рішення, коли держава відмовилася тягнути збиткові корпорації та оголосила банкрутство.
Вашингтон одразу зробив ставку на сучасні технології, які є більш економічними та дозволяють сильно зменшити вартість виробництва автомобілів. Як розповів член "Економічній правді" економічної ради при муніципалітеті Детройта Грег Волтон, нові економічні рішення стали основною складовою оновлення галузі.
Початок розпаду
На кінець 2008 року американська адміністрація вперше визнала, що її улюблена галузь - автомобільна, тяжко хвора. Тоді продажі компаній США по всьому світу впали на 34%. А найбільша корпорація General Motors накопичила вже 34 мільярдів доларів боргів.
При цьому щорічний прибуток компанії тоді почав вимірюватися від'ємними цифрами. Експерти Автомобільної федерації США вже тоді визнавали, що американські автомобілі не конкурентноспроможні на світових ринках.
Вони споживають більше бензину і коштують дорожче, а отже азіатські споживачі не будуть їх купувати через нестачу коштів, а європейські через екологічні міркування.
В самих США розгорталася Велика Рецесія, тому внутрішній ринок звузився на 14% за один рік. Американці купували старі автомобілі і не хотіли брати дорогі новинки. Одночасно наприкінці 2008 року ціна одного бареля нафти досягла історичного максимум - - 150 доларів.
На заправних станціях в різних штатах ціни змінювалися щотижня і постійно в бік зростання, тому попит американців на авто стрімко падав.
Нарешті, в результаті кризи на кожну родину в США припало приблизно 10-15 тисяч доларів боргів з іпотеки чи іншого кредитування. За опитуванням NBC мешканці штатів прагнули заощаджувати чи віддавати борги, а вже потім купувати машини.
Тому невиплачені зобов'язання трьох основних автомобільних гігантів накопичувалися блискавично. У 2009 році продажі компанії Chrysler впали одразу на 39%, що призвело до збільшення боргу на 7 мільярдів доларів.
Інший гігант General Motors мав аж 94 мільярди доларів невиплачених зобов'язань. Остання компанія з великої трійки - Ford, була у кращому стані, її борги складали лише 12 мільярдів доларів.
І вона одразу заявила, що продасть кілька своїх брендів, проте вийде з кризи до 2010 року. Інших два виробника підстав для такого оптимізму не мали.
Проблема з оновленням автобудівних компаній полягала ще в тому, що в компаніях General Motors та Chrysler лише на території США та Канади працює більше 450 тисяч чоловік. А, враховуючи рівень безробіття в 9% Вашингтон не міг собі дозволити його ще більше зростання.
А головне, що багато заводів автовиробників були розташовані в кількох північних штатах. "В Детройті на авто виробництві працює більше 50 тисяч людей. Коли заводи почали закриватися, то ми зіткнулися з соціальною катастрофою, адже людям не було куди іти", - прокоментував проблему Грег Волтон.
Державний поліроль
До першого липня 2009 року в уряді США точилися розмови про те, чи варто оголошувати банкрутство цих компаній. Здебільшого мова йшла про General Motors.
Ця організація мала більше всіх боргів і менше шансів на успішне самостійне відновлення. Ford пообіцяв виправити ситуацію сам, а Chrysler вже вів переговори з італійської компанією Fiat про продаж 20% акцій.
Нарешті компанія за згодою уряду подала позов до суду про захист від кредиторів. З цього часу стара компанія General Motors перестала існувати, в неї ввели державну адміністрацію.
В державній програмі відновлення не обмежилися лише списанням боргів на 80 мільярдів доларів та державним гарантуванням активів компанії. У Вашингтоні зрозуміли, що потрібно реформувати усю галузь. За програмою оновлення економіки та підтримки "поганих" активів (TARP) адміністрація Барака Обами впровадила кілька важливих змін, які і дали поштовх відновленню.
По-перше, General Motors отримав з державного бюджету 13,4 мільярди доларів, а Chrysler - 1,5 мільярди. Їхні активи гарантувалися на час, поки вони самі не зможуть забезпечити свою платоспроможність.
З іншого боку, аби забезпечити постійний оберт грошей в цій сфері в державному бюджеті створили Automotive Supplier Support Program. Ця ініціатива передбачала виділення 5 мільярдів доларів на закупівлю запчастин для автомобільних компаній, аби їхня робота не припинялася.
По-друге, споживачам видавали з державного бюджету преференції, аби вони навіть в період кризи не відмовляли собі в нових авто. За 2009-2010 роки уряд видав ваучерів зі знижками в 3500-4500 доларів на купівлю 670 тисяч машин.
І до цього слід додати програму державного гарантування позик на автомобілі. Уряд запевнив банки, що споживачі повернуть 42 мільярди доларів кредитів, за які вони купили 2,6 мільйона машин. Найголовніше було те, що знижки видавалися на нові машини, які були більш економічними.
Це одразу змушувало компанії розробляти нові двигуни з меншим споживанням палива. Одночасно і нафтові ціни пішли вниз, до 70-80 доларів, та збільшивсяпопит на бензин в США.
Нарешті, держава звернула увагу на переоснащення промисловості та використання нових технологій. За 2009-2010 роки уряд видав 12 мільярдів доларів General Motors та Chrysler на розробку нових авто з двигунами, які споживають менше палива.
В результаті до 2015 року вони мають представити 20 нових моделей. Ford отримав під таку програму 1,2 мільярди доларів.
Проте всі нові авто мають бути виготовлені на території Америки. Приблизно стільки ж автомобільні гіганти отримали і на створення нових різновидів електромобілів.
Вашингтон також не забув про інфраструктуру, на це за наступні 5 років витратять більше 1 мільярда і збудують електричні автозаправні станції в 19 штатах, які будуть обслуговувати до 500 тисяч машин на рік.
В соціальній сфері уряд профінансував на оновлення заводів та створення нових робочих місць, а також допомогу звільненим робітникам на 1,2 мільярди доларів.
З іншого боку влада США перемогла страхи щодо іноземних інвесторів та погодилася продати 20% акцій Chrysler італійцям, залишивши в себе 9,5% компанії.
В результаті за 2010 рік продажі компанії зросли на 17%, а її голова Серджіо Марчіоне заявив, що після кризи на світовому ринку залишиться лише 5-6 компаній і, звісно, його компанія буде в цьому переліку.
В свою чергу General Motors дозволили продати такі бренди, як Hummer китайській компанії Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Company Ltd. за 150 мільйонів доларів та Saab, за який отримали 400 мільйонів доларів.
На думку Грега Волтона, не так важливо кому належить компанія, якщо вона дає робочі місця та платить податки в місцевий бюджет.
Злет і прірва
В листопаді 2010 року компанія General Motors повернулася на міжнародні ринки цінних паперів, і за останній квартал року встигла заробити своїм інвесторам по 2 долари прибутку на кожну акцію.
Її продажі постійно зростають, за рік зростання становило 16%. А керівництво компанії заявило, що зможе повернути 6,7 мільярдів доларів державної позики вже 2011 року. Тобто на 5 років раніше потрібного терміну.
Автомобільна виставка в Детройті показала, що американські компанії почувають себе досить упевнено. Вони вірять, що потрапили в течію зростання попиту на невеликі авто в Азії та економічні електромобілі в Європі та на власному ринку.
Бо криза і зростання цін на бензин навчили американців ощадливості. Тому головною прем'єрою в Детройті від компанії Ford став економічний двигун об'ємом 3,5 літра.
Проте багато аналітиків застерігають, що попит на внутрішньому ринку та модернізація заводів в США створені на державні кошти.
А у 2011 це має припинитися, бо уряд планує згорнути систему допомоги промисловості і подивитися чи вистоїть вона самостійно і при цьому зекономити для обслуговування гігантського державного боргу.
Тому цього року оновлені автомобільні компанії мають пройти тест на витривалість.