Новий договір з МВФ: які зміни чекають на споживачів газу та електрики
Щоб отримати транш, уряд може скоротити норми споживання енергоносіїв, ввести щоквартальний перегляд тарифів і скасувати схему, яка дозволяє споживачам розраховуватися за опалення на виплат.
Міністр фінансів Олександр Данилюк заявив, що Україна завершує переговори з Міжнародним валютним фондом щодо отримання наступного кредитного траншу.
Зокрема, цього тижня сторони визначать технічні деталі угоди.
Наприкінці січня в мережі з'явилася скан-копія додатку до проекту меморандуму України з МВФ. Це, звісно, попередній, робочий варіант документа. Попри це, значний інтерес викликають частини, що стосуються енергетичних реформ.
Отже, які наміри обговорюють Україна та МВФ? Що може очікувати країну в разі підписання такого меморандуму? З точки зору пріоритетів у реформах документ виписує позитивні кроки, однак частина з них може бути негативно сприйнята кінцевими споживачами.
Перш за все, Україна візьме зобов'язання скоротити норми споживання газу та електроенергії і ввести коригуючі коефіцієнти у непікові місяці. З одного боку, це підвищить рівень заощадливого споживання, з іншого — збільшить доходи від понаднормового споживання ресурсів.
Таким чином, уряд планує у 2017 році витратити на субсидії не більше 47 млрд грн. До речі, рішення Кабміну про зниження з 1 травня норм споживання теплової, електричної енергії і природного газу слід розглядати саме у цьому ключі.
Тарифи на газ будуть переглядатися щокварталу для збереження паритету з імпортом. Це дозволить збільшити конкуренцію на ринку постачання газу для населення, який має бути відкритий 1 квітня 2017 року. Саме цього дня припиняється дія спеціальних обов'язків для "Нафтогазу".
Одночасно задля подальшої лібералізації тарифів на газ Кабмін може монетизувати субсидії для ТКЕ вже наприкінці березня 2017 року, тож приватні компанії зможуть конкурувати з "Нафтогазом" і в цій частині ринку.
Без впровадження цього рішення не існує нормального механізму розрахунків ТКЕ з приватними постачальниками через існування клірингового покриття субсидій.
Також до 1 квітня планується відокремити тарифи на транспортування та розподіл газу від ціни на газ як товар. Крім того, уряд може взяти зобов'язання скасувати схему, яка дозволяє розстрочку на 12 місяців для оплатити рахунків за опалення для населення, що не отримує субсидії.
Така розстрочка створює касові розриви, і ці ризики відлякують багатьох постачальників газу від його продажу комунальним підприємствам.
Разом з тим, багато уваги в документі приділено створенню незалежних наглядових рад для державних підприємств, що не підлягають приватизації, та приватизації енергетичних об'єктів. Зокрема, до кінця вересня 2017 року планується продаж Одеського припортового заводу, "Центренерго" та "Турбоатому".
У законодавчій частині Україна може взяти на себе зобов'язання ухвалити закон "Про ринок електричної енергії". Це дуже важливий крок у реформуванні сектору.
Даний закон покликаний змінити архітектуру ринку на користь більшої конкуренції та ефективності, а також повинен врегулювати відносини, пов'язані з виробництвом, передаванням, розподілом, купівлею-продажем та постачанням електричної енергії.