Експорт зерна по-новому?
Чому за два роки, які минули з часу підписання угоди з ЄС, держава не розробила конче потрібний експортерам перелік документів для отримання пільг?
Влітку 2014 року Україна уклала довгоочікувану угоду про асоціацію з ЄС, метою якої було відкриття європейських ринків для українських товарів.
Відповідно до положень угоди, продукти, що надходять з України до держав ЄС, отримують переваги, передбачені угодою.
До товарів українського походження, за умови надання сертифіката EUR.1, застосовуються пільги зі сплати мита.
На виконання вимог угоди Мінфін України у листопаді 2014 року затвердив порядок заповнення та видачі митницею сертифіката з перевезення товару EUR.1.
Документ також встановив порядок підтвердження походження товарів з України.
Відповідно до нього для отримання сертифіката експортер повинен пред'явити митниці заяву, заповнений бланк сертифіката і документи, що підтверджують преференційне походження товарів відповідно до вимог протоколу, - у разі якщо це перша поставка таких товарів до країн ЄС.
Проте за даними сайту Верховної Ради порядок так і не набрав чинності.
З 1 січня 2016 року українські митниці почали видавати сертифікати з перевезення товару форми EUR.1 при експорті з України до країн ЄС. Здавалося б, Україна розробила для своїх підприємств-експортерів механізм, який дозволяє отримувати певні пільги при експорті українських товарів.
Проте або через недогляд, або навмисно в порядку, затвердженому Мінфіном, не був конкретизований перелік документів, які повинні пред'являти експортери для підтвердження того, що товари справді походять з України.
Така ситуація не дала ні експортерам, ні митникам чіткого розуміння, які саме документи необхідно надавати для отримання сертифіката з перевезення товару EUR.1, і спричинила вільне трактування.
У січні 2016 року інтернет-видання поширили інформацію про затвердження ДФС вичерпного переліку документів для отримання сертифікату з перевезення товару EUR.1. Це довідки експортера зерна, експортера або виробника зерна, експортера олій, експортера продуктів переробки зерна.
Проте текст переліку на сайті ДФС не з'явився, що викликало нові запитання.
Щоб зрозуміти, які документи необхідно подавати митному органу для підтвердження преференційного походження товарів з України відповідно до вимог протоколу у випадку першої поставки зерна до країн ЄС, автор та інші учасники "Правозахисної організації "Сильне суспільство" надіслали запити до регіональної митниці та ДФС.
Отримані відповіді, м'яко кажучи, здивували.
Так, Київська міська митниця відповіла цитуванням статті 28 протоколу, яка не передбачає вичерпного переліку.
ДФС не обмежилася цитуванням протоколу та порядку Мінфіну. Вона зазначила, що на адресу митниць "для керівництва та використання в роботі" було надіслано перелік документів про походження олії, зерна та продуктів його переробки з України, які можуть бути підставою для видачі сертифікатів EUR.1.
Цим переліком документів виявилися форми довідок, розроблені неурядовою громадською організацією "Українська зернова асоціація", у яких підприємство-експортер декларативно зазначає про походження товарів з України, та на які раніше посилалися інтернет-видання як на затверджений ДФС перелік.
Отже, на законодавчому рівні повний перелік документів про походження олії, зерна та продуктів його переробки, які повинні надавати до митниць підприємства-експортери для отримання сертифікатів EUR.1, досі не затверджений.
Відсутність же нормативно визначеного переліку є плідним підґрунтям для розвитку корупції та недобросовісної конкуренції.
Як засвідчила практика, поштовхом для держави слугують обґрунтовані звернення учасників ринку. Лише після того, як Українська зернова асоціація надіслала чіткий перелік, ДФС звернула увагу на проблему і вирішила питання старим "совковим" способом, направивши звернення асоціації для "використання в роботі".
Чому за майже два роки, які минули з часу підписання угоди, держава не спромоглася розробити конче потрібний експортерам перелік документів для отримання пільг, а отримавши від Української зернової асоціації готовий проект переліку, не змогла належним чином використати його та запровадити?
Пропоную представникам зернотрейдерів об'єднатися і в разі зволікання у видачі сертифікатів EUR.1 митниками якомога швидше отримувати письмові відмови та надсилати їх "Правозахисній організації "Сильне суспільство" для аналізу та комплексного використання в діалозі з державою.
Відповідь ДФС можна знайти на сайті "Правозахисної організації "Сильне суспільство".
* * *
Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.
Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.