"Amazon" для госзакупок: как он будет работать и кто выиграет

Пятница, 26 апреля 2019, 08:00 -
Выбрал — кликнул — купил. В ProZorro появится интернет-магазин, который значительно упростит жизнь государственным заказчикам. (укр)

25 квітня в пілотному режимі почав працювати інтернет-каталог товарів для державних замовників.

За допомогою інтернет-каталогу державні замовники можуть у спрощеному режимі швидко здійснювати допорогові закупівлі.

"Економічна правда" підготувала відповіді на найбільш важливі питання стосовно роботи каталогу.

CARD

Розробники системи ProZorro створили пілотний проект електроного-каталогу, де державні замовники можуть за спрощеною процедурою купити невеликі партії типових товарів в рамках допорогових закупівель (до 200 тис грн) як у звичайному е-каталогу. Е-каталог працює на чотирьох майданчиках Prozzoro: ДЗО, Е-тендер, Zakupki.Prom, SmartTender

CARD

Новацій кілька.

По-перше, це значне скорочення часу на поставку замовлених товарів. На поставку відводиться п'ять днів з моменту замовлення. Зараз під час закупівлі через систему ProZorro може пройти понад 48 днів.

По-друге, із замовника знімається адміністративне навантаження щодо оцінювання надійності постачальника. Щоб продавати через майданчики, постачальники проходять кваліфікацію у центральних закупівельних організацій (ЦЗО).

Наприклад, за закупівлі фармпродукції відповідає ЦЗО державне підприємство "Медичні закупівлі України".

Рештою закупівель займатиметься державна установа "Професійні закупівлі". Перелічені державні установи відповідають за кваліфікованих постачальників і мають право дискваліфіковувати ненадійних.

По-третє, спрощується процедура регулярних закупівель однотипних товарів.

По-четверте, це дозволяє економити гроші платників податків, тому що ідея полягає в пошуку постачальника з найнижчою ціною на певну товарну категорію.

CARD

У 2018 році державні установи витратили 110 млрд грн на закупівлю товарів і послуг в межах 200 тис грн.

CARD

Для всіх замовників використання е-каталогу є добровільним.

CARD

У рамках пілотного проекту поставки відбуваються лише для київських замовників. Після тестування та аналізу роботи нового інструменту каталоги будуть допрацьовані, а перелік товарів та географія замовників — розширені.

CARD

Наразі е-каталог працює у пілотному режимі, тому кількість типів товарів обмежена.

Е-каталог пропонує замовникам офісне устаткування та приладдя, машини для обробки даних, комп'ютерне обладнання, медичні матеріали, фармацевтичну продукцію.

Наприклад, у 2018 році в межах допорогових закупівель державні установи закупили комп'ютерне обладнання на 440 млн грн, машини для обробки даних — на 1,2 млрд грн, офісне устаткування — на 450 млн грн.

З часом адміністратори е-каталогу будуть додавати нові категорії товарів. Оголошення про нові категорії будуть публікуватися на сайті ProZorro.

CARD

За словами в. о. міністра охорони здоров'я Уляни Супрун, проект буде мати найбільшу користь у сфері медичних препаратів, тому що ліки набагато більш стандартизовані.

МОЗ активно інтегрує бази даних та розробляє систему централізованих закупівель.

За словами Супрун, 61% усіх медичних закупівель в регіонах — допорогові. Це понад 2 млрд грн.

Тепер медичним установам не треба планувати закупівлі антисептиків, бинтів, шприців, ліків за три-шість місяців, оскільки такі закупівлі можна здійснити за кілька днів.

CARD

Процес схожий на закупівлі через Amazon, коли замовник переглядає цінові пропозиції та обирає товар, а постачальник його надсилає. Звіт за результатами закупівлі система формує автоматично.

CARD

Кожна ЦЗО визначає ті категорії товарів, якими вона збирається торгувати.

Така ЦЗО оголошує через ProZorro набір в каталог певну групу товарів і публікує свої контакти. Кожна компанія-постачальник може надсилати свої товарні пропозиції і документи, які підтверджують спроможність постачати такі товари.

Після цього відбувається кваліфікація і постачальника, і товарів.

ДП ProZorro вносить постачальника до бази і він через свій майданчик може подавати на кожен товар свої цінові пропозиції. Як тільки його цінова пропозиція обирається замовником, він інформується про це і може на це відреагувати.

CARD

Постачальники отримали можливість вийти на ринок, обсяг якого становить десятки мільярдів гривень. Досі він був закритий.

Бізнес економить час та ресурси для участі у тендерах: достатньо буде пройти кваліфікацію товару, потрапити в каталог та чекати на замовлення.

CARD

"Каталоги впроваджуються поступово, щоб ми могли отримати зворотний зв'язок від замовників та бізнесу і вдосконалити інструмент перед масштабуванням на всю Україну. Ми маємо пересвідчитися в тому, як працюють е-каталоги в реальних умовах", — розповідає перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі Максим Нефьодов.