"Доминанта" — все. Как банкротство крупного страховщика ударит по водителям
Страховая компания "Доминанта", одна из десяти крупнейших на рынке "автогражданки", обанкротилась, из-за чего тысячи водителей не смогут получить компенсации в случае наступления страховых случаев. (укр)
Днями стало відомо, що страхова компанія "Домінанта" втратила ліцензії. Від компанії залишилися лише зобов'язання на сотні мільйонів гривень, працівники звільнені, офіс зачинений.
Незабаром почнеться процедура ліквідації страховика, яка триватиме роками.
До кінця червня у "Домінанти" також відберуть членство в моторному бюро — МТСБУ. Отже, постраждає чимало водіїв, які придбали страхові поліси у компанії.
У страховика було близько 300 тис страхових полісів обов'язкового страхування — "автоцивілки". Тепер при настанні страхових випадків тисячі водіїв не зможуть отримати компенсації.
"Сімейна" справа
П'ять років тому "Домінанта" була однією з найбільш перспективних компаній на страховому ринку України. Учасники ринку пов'язували її з екс-головою НБУ Сергієм Арбузовим.
За часів Януковича компанія отримувала найвигідніші державні замовлення. Так, "Домінанта" страхувала від нещасних випадків пасажирів "Укрзалізниці", автопарк НБУ та українських фермерів в рамках державних програм підтримки.
Після Революції гідності позиції компанії суттєво погіршилися.
Страховики кажуть, що тоді компанія втратила зв'язок з Арбузовим і перейшла під вплив екс-керівників Нацкомфінпослуг часів Януковича. Також після зміни влади компанію на ринку пов'язували з впливовим народним депутатом з "Народного фронту" Максимом Поляковим.
Великі компанії — великі проблеми
Компанія могла втратити членство в МТСБУ ще у 2015 році. Вже тоді "Домінанті" пророкували банкрутство.
Показники компанії погіршувалися, кількість скарг на її дії зростала. Утім, за даними профільного журналу Insurance Top, за 2017 рік "Домінанта" зібрала 163,8 млн грн страхових премій.
Більшу частину коштів компанія збирала на ринку "автоцивілки", у цьому сегменті вона входила в десятку набільших. За даними МТСБУ, в кінці першого кварталу 2018 року у "Домінанти" були чинними понад 287 тис відповідних договорів.
Якщо припустити, що частота настання страхових випдаків за договорами "автоцивілки" — два страхові випадки на сто договорів, то за відповідними угодами настане або вже настало 5 575 страхових випадків.
За статистикою МТСБУ, розмір середньої виплати за результатами першого кварталу 2018 року становить близько 17 тис грн. Отже, сума зобов'язань страховика за цими подіями становитиме щонайменше 98 млн грн. Цих коштів у компанії вже нема.
За законом, МТСБУ здійснює відшкодування потерпілим за договорами страховика після визнання його банкрутом або ліквідації. На практиці ж процес триває кілька років. Це визнають і в самому бюро.
"Щоб здійснювати відшкодування потерпілим швидше, одразу після визнання страховика неплатоспроможним, МТСБУ разом із страховиками підготували нову редакцію закону про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності автовласників, де передбачили суттєве спрощення процедури отримання відшкодування. На жаль, ці зміни Верховна Рада досі не розглянула", — пояснили виданню в МТСБУ.
Хто винен і що робити
За останні чотири роки це не перший випадок такого банкрутства, коли від компанії не залишається нічого, крім зобов'язань. Причин кілька: слабкий нагляд регулятора — Нацкомфінпослуг — та відсутність покарання за фінансові злочини на страховому ринку.
"Багатомільйонні борги "Домінанти" перед клієнтами накопичувалися протягом останнього року, проте Нацкомфінпослуг не застосувала дієвих заходів впливу, не ввела тимчасову адміністрацію, не застосовувала плани фінансового оздоровлення, хоча звітність компанії свідчила, що проблеми накопичувалися поступово", — наголошує акціонер СК "Саламандра" Юрій Явтушенко.
За його словами, Нацкомфінпослуг не використала своїх повноважень з пруденційного нагляду та контролю за якістю активів, хоча мала безліч приводів перевірити діяльність страховика.
"Дуже показово, що ліцензії компанії були анульовані відразу після проведення перевірки, коли всі працівники вже були звільнені, а офіс — зачинений", — додає Явтушенко.
Телефони компанії також не працюють. За даними джерел ЕП, частина співробітників компанії та агентів давно працюють в іншій страховій компанії.
Нема гарантій, що те саме не станеться з іншими українцями, які користуються послугами страхових компаній. Договори обов'язкового страхування більшість водіїв купує за принципом "у кого дешевше", без попереднього аналізу роботи компаній.
Водночас, сподіватися на державне регулювання не доводиться: незважаючи на вимоги міжнародних партнерів, на страховому ринку України панує анархія.