Кто станет донором для реформы энергорынка
Станет ли реформа энергорынка безболезненной для населения? (укр)
Однією із головних умов ефективного функціонування нового ринку електроенергії є ліквідація перехресного цінового субсидіювання між різними категоріями споживачів.
Отже, законодавчо передбачено, що регулятор мав спочатку ліквідувати крос-субсидії, а тільки потім реалізувати повномасштабну модель ринку. Але так не сталося – явище перехресного субсидіювання в обсязі приблизно 50 млрд грн інтегрується в нову модель.
Це було типовим для пострадянських країн явищем, суть якого в тому, що частина тарифу на електроенергію для населення перекладається на підприємства промисловості.
Сума дотацій тарифу для населення включається в оптову ринкову ціну. У підсумку ціна електроенергії для підприємств перевищує її вартість для населення.
Словосполучення "ліквідація перехресного субсидіювання" означає на сьогодні підвищення цін для населення щонайменше в 1,5-2, а може й більше разів.
Але чи є для цього достатньо умов по сукупності всіх факторів, включаючи платоспроможність?
Однак проблему потрібно вирішувати. Перше липня ще ніхто не відмінив і так може статися, що підготовлений проект закону про подовження терміну впровадження нового ринку електроенергії швидше за все так і залишиться проектом.
Головне питання - як це зробити найбільш безболісно, хто стане донором, які можуть бути наслідки та як довго?
Отже, на кого покласти спеціальні обов’язки з постачання електроенергії для потреб населення?
Кабінет міністрів передбачив забезпечення потреб населення в електроенергії за рахунок товарного відпуску електроенергії державної генерації, зокрема ДП "НАЕК "Енергоатом".
Представники "Енергоатому" публічно підтвердили, що компанія згодна компенсувати частину тарифу для населення.
[BANNER1]Схема дуже непроста, адже "Енергоатом" має укласти угоди на постачання електроенергії для населення з 25 постачальниками універсальних послуг.
Однак, існує думка, що спеціальні обов’язки по компенсації різниці тарифів для населення повинні поширюватися і на компанії, в яких є теплова генерація, ну і щоб була вже повна рівність між виробниками – сюди, мабуть, мають потрапити і ПрАТ "Укргідроенерго" і всі теплоелектроцентралі.
Чи можна так зробити? Теоретично – так, практично – ні, бо це недоцільно та затратно.
Важко уявити систему адміністрування цього процесу, коли кожен з виробників має укласти аналогічні угоди з усіма 25 постачальниками універсальних послуг. При тому, що порівняно з діючим ринком суть крос-субсидіювання не змінюється – і зрештою весь ціновий тягар буде покладений на непобутових споживачів.
Коли є перехресне субсидіювання – хороших рішень немає. Кабмін вибрав найкраще з поганих.
Головне питання полягає не в тому, яким буде механізм, а як надовго розтягнеться тимчасовий процес існування механізму крос-субсидій?
Адже як тільки запропонований механізм буде зашитий в тіло повномасштабного ринку електричної енергії, державні інституції негайно втратять до нього інтерес і тоді нова модель ринку продовжить генерувати цінові деформації.
Негативний досвід впровадження дотаційних сертифікатів вже маємо…