Украинская правда

Акцизный налог на сигареты: цифры и факты

В соответствии с требованиями ВОЗ и Соглашения об ассоциации между Украиной и ЕС правительство предлагает увеличить ставки акцизов на сигареты на 13,5-15%. (Укр.)

З 1 січня 2014 року мінімальний рівень акцизу на 1 тис сигарет в країнах ЄС встановлено на рівні 90 євро.

В Україні цей показник становить 304,11 грн або 12 євро.

Причому в Україні акцизне навантаження на дорогі сигарети значно менше, ніж на дешеві, тому заможні платять менше податків, що абсолютно несправедливо.

Структура акцизного податку на тютюнові вироби включає два компоненти.

1. Специфічний компонент - встановлюється в гривнях за 1 тис сигарет, і виробник сплачує цю суму до бюджету незалежно від ціни на тютюнову продукцію.

2. Адвалорний компонент - встановлюється у відсотках від максимальної роздрібної ціни, яку виробник щомісяця декларує для кожного виду сигарет.

Чим вища ціна сигарет, тим більший податок сплачується. Таким чином, збільшення податкового навантаження на дорогі сигарети, які курять заможні  люди, регулюється розміром адвалорної ставки.

Акцизне навантаження на пачку сигарет в Україні та країнах-членах ЄС

Країна

Акцизне навантаження, %

Дешеві сигарети

Медіум-класу

Дорогі сигарети

Україна

45

37

30

Австрія

63

58

58

Бельгія

62

59

59

Естонія

68

61

61

Фінляндія

67

64

63

Франція

65

64

64

Німеччина

62

57

57

Латвія

71

61

58

Словенія

69

62

57

Італія

60

58

58

Джерело: who.intec.europa.eu

Запровадження мінімальних цін на сигарети, як пропонують окремі експерти, не може бути підтримано, оскільки це суперечить Угоді про асоціацію України з ЄС. Це порушує встановлений директивою 2011/64/ЄС від 21 червня 2011 року принцип вільного визначення максимальної роздрібної ціни.

Це підтверджується й численними рішеннями Європейського суду. Зокрема, у рішенні щодо Французької республіки від 4 березня 2010 року зазначено таке.

"By its action, the Commission of the European Communities requests the Court to declare that, by adopting and maintaining in force a system of minimum prices for the retail sale of cigarettes released for consumption in France and a prohibition on selling tobacco products ‘at a promotional price which is contrary to public health objectives', the French Republic has failed to fulfil its obligations under Article 9 (1) of Council Directive 95/59/EC of 27 November 1995 on taxes other than turnover taxes which affect the consumption of manufactured tobacco (OJ 1995 L 291, p. 40), as amended by Council Directive 2002/10/EC of 12 February 2002 (OJ 2002 L 46, p. 26) ("Directive 95/59")".

"Приймаючи та зберігаючи систему мінімальних цін на роздрібний продаж сигарет, випущених для споживання у Франції, та заборону на продаж тютюнових виробів за нижчими цінами, Французька республіка не виконала своїх зобов'язань за статтею 9 (1) директиви Ради 95/59/ЄС від 27 листопада 1995 року щодо податків, інших ніж податки з обороту, які впливають на споживання тютюнових виробів".

Очевидно, що запровадження мінімальних цін порушує принцип справедливості, бо змушує малозабезпечені верстви населення платити більше, ніж багаті. Це також антиконкурентний захід, направлений на отримання гарантованого прибутку компаніями, які виробляють сигарети вищого цінового сегмента.

Уряд пропонує таке збільшення ставок акцизів у 2016 році.

1. Зростання специфічного компонента - на 40%, з яких 26,5% - індексація ставок на прогнозний індекс споживчих цін. Тобто збільшення фактично на 13,5%.

2. Зростання адвалорного компонента на 3% пункти, тобто до 15%. При цьому у 2013 році адвалорний податок був безпідставно знижений з 25% до 12%.

У 2017-2020 роках ставки збільшуватимуться щорічно на 7% в частині специфічного компонента та на індекс споживчих цін. Таким чином, мінімального рівня ставок акцизу ЄС на тютюнові вироби можна буде досягти через 15 років.

Підстави для підвищення ставок акцизу на тютюнові вироби такі.

1. Зменшення кількості споживання відповідно до резолюції Всесвітньої асамблеї охорони здоров'я.

У 2003 році Всесвітня асамблея охорони здоров'я, вищий керівний орган Всесвітньої організації з охорони здоров'я - ВООЗ, прийняла Рамкову конвенцію з боротьби проти тютюну, сторонами якої є 177 країн світу.

Конвенція, яка набула чинності у лютому 2005 року, містить обов'язкові положення щодо цінових та податкових заходів. Директива ЄС виконує вимоги цієї конвенції.

У травні 2013 року асамблея охорони здоров'я прийняла резолюцію, глобальною метою якої є скорочення до 2025 року розповсюдження тютюну на 30%. Україна є членом ВООЗ з 1992 року, тому поступове збільшення акцизів на тютюн пов'язане, в першу чергу, з вимогами резолюцій ВООЗ.

2. Угода про асоціацію між Україною та ЄС, стаття 353, передбачає співробітництво у боротьбі з контрабандою підакцизних товарів, яке, зокрема, включає "поступове наближення акцизних ставок на тютюнові вироби".

Ставки акцизного податку на тютюнові вироби в сусідніх країнах

Країна

Показник

Специфічний компонент, у гривневому еквіваленті

Адвалорний компонент,

%

Мінімальне зобов'язання, у гривневому еквіваленті

Україна

Діюча ставка у 2015 році

227,33

12,00

304,11

Проект на 2016 рік

318,26

15,00

425,75

Польща

Діюча ставка у 2015 році

1 175,92

31,41

2 140,20

Румунія

Діюча ставка у 2015 році

1 697,18

14,00

2 155,42

Болгарія

Діюча ставка у 2015 році

1 228,00

23,00

1 799,43

Справді, за десять місяців 2015 року споживання тютюнових виробів скоротилося на 11,5%. Проте основною причиною скорочення споживання є події в зоні АТО. Незважаючи на це, підприємства тютюнової галузі у 2015 році сплатили акцизного податку більше, ніж за аналогічний період 2014 року.

І наостанок. Акцизні податки на тютюнові вироби не є основною причиною контрабанди та контрафакту сигарет. Це підтверджує статистика. Так, за останній рік ставки акцизного податку на сигарети без фільтра зросли 2,2 разу, за той же час контрабанда та контрафакт майже повністю зникли.

2014 рік

2015 рік

Акциз на сигарети без фільтра

101,72

227,33

Рівень контрабанди, за даними учасників галузі

10%

1%

Таким чином, можна зробити висновок, що прямої залежності між рівнем оподаткування акцизами та рівнем контрабанди нема.

Зрозуміло, що ціни на сигарети на європейських ринках в рази вищі за українські. Саме це є предметом зацікавленості з боку окремих "підприємців", які здійснюють нелегальний експорт сигарет. З метою вирішення цієї проблеми Єврокомісія і наполягає на підвищенні акцизних ставок.

Більшою мірою на обсяг нелегальної торгівлі впливають прозорість східних кордонів та адміністрування.

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка представляет собой вид материала, отражающего исключительно точку зрения автора. Она не претендует на объективность и всесторонность освещения темы, о которой идет речь. Мнение редакции "Экономической правды" и "Украинской правды" может не совпадать с точкой зрения автора. Редакция не несет ответственности за достоверность и толкование приведенной информации и выполняет исключительно роль носителя.
табак правительство акцизы