Українська правда

Невічні і дорогі. Що необхідно знати про акумулятори електрокарів?

2 грудня 2016, 11:00

Акумулятор електрокара — невічний і дорогий. Що треба про нього знати?  

Коли заходить мова про електромобілі, то перше питання, яке виникає — як бути з акумулятором? Він же не вічний, і дуже дорогий.

Профільний ресурс e-move.com.ua зібрав п'ять найважливіших питань про автомобільні акумуляторні батареї і дав на них відповіді.

1. Скільки служить акумулятор електромобіля?

Можна сміливо розраховувати на 5-8 років, але реальний термін служби повинен становити близько 8-10 років. Поки ще немає настільки старих електрокарів з нових поколінь (Nissan Leaf, Tesla Model S, Mitsubishi i-MiEV, Ford Focus Electric), щоб підтвердити або спростувати це твердження.

Зазвичай самі виробники електромобілів дають гарантію на акумулятор мінімум 5-8 років. Причому мова йде про те, що до закінчення цього періоду АКБ збереже 70% або більше від своєї початкової ємності.

Тому навіть через 8-10 років електрокар можна буде експлуатувати, але доведеться змиритися із скороченням дистанції пробігу від одного заряду.

У той же час акумулятори в електрокарах постійно модифікуються. Наприклад, якщо Nissan Leaf, BMW i3 Ford Focus Electric спочатку пропонували реальний запас ходу близько 130-160 км, то нові моделі (навіть в рамках одного покоління) збільшили запас ходу до 160-250 км.

І через 5-8 років електрокари, навіть з урахуванням зношення батареї, оновлені електрокари зможуть проїжджати чималу дистанцію.

А про те, які результати будуть демонструвати новітні моделі електрокарів, залишається лише здогадуватися, але мова буде йти про 400-500 км пробігу на одному повному заряді батареї.

2. Як падає ємність акумулятора електромобіля через кілька років?

Перші спостереження за відносно масовими Nissan Leaf і Tesla Model S можуть дати відповідь на це питання.

У перші 1-2 роки експлуатації ємність АКБ і запас ходу зменшуються незначно —приблизно на 5-10% від номіналу, що можна порівняти зі зміною стилю їзди, використанням або невикористанням споживачів енергії (кондиціонер, обігрів салону).

Протягом 3-5 років експлуатації електрокара запас ходу поступово зменшується на 20-30%.

Потім процес зношення АКБ фактично зупиняється. Так, сьогодні власники "найстаріших" Nissan Leaf відзначають, що деградація батареї становить 0-5% на рік і поступово зменшується із збільшенням віку електрокара.

У підсумку, навіть 5-річні електромобілі Nissan Leaf можуть проїжджати 100-130 км, що становить близько 2/3 від заявлених 160 км пробігу для найперших Leaf.

Схожі результати підтверджують і власники електрокарів, які за рік проїжджають 30-50 тис. км. Перший етап — 10-20 тис. км — деградація батареї практично відсутня.

Далі йде інтервал активної експлуатації — починаючи від 10-20 тис. км і до 50 тис. км — в цей час ємність АКБ і запас ходу електрокара знижуються на 20-30%.

Наступний етап — від 50 до 60-70 тис. км — спостерігається уповільнення процесу деградації АКБ.

Нарешті, після 70-80 тис. км деградація практично припиняється і електрокар здатний проїжджати 2/3 від спочатку заявленого пробігу.

Якщо прийняти середній щорічний пробіг за 15 тис. км, то виходить, що ці пробіги приблизно відповідають зазначеним вище часових рамок.

Серед інших зауважень відзначимо згубний вплив на акумулятор швидких зарядок формату "80% АКБ за 30 хвилин": як правило, ці зарядки швидше зношують акумулятор.

Проте, якщо нечасто їх використовувати, наприклад, 1-2 "швидкі зарядки" на тиждень, це ніяк не позначиться на терміні служби акумулятора. Ще одне спостереження: на АКБ погано впливає і постійна підтримка заряду на максимумі.

Більш правильним варіантом буде періодичне (раз на тиждень) "розкачування" акумулятора по максимуму: поїздки до залишку 5-10% ємності АКБ з подальшим неквапливим (нічним) зарядом до 100% ємності АКБ.

3. Чи існує можливість ремонту або заміни АКБ електрокара?

Так, акумулятор можна замінити практично на будь-якому електрокарі. Однак все не так просто, як вийняти АКБ зі смартфона і замінити батарейку.

По-перше, навіть в рамках однієї моделі електрокара, яка пережила кілька етапів оновлень і доопрацювань, акумулятори можуть відрізнятися — в роз'ємах або кріпленнях.

По-друге, акумулятор електрокара має свій блок управління, який часто пов'язаний з блоком управління (бортовим комп'ютером) самого електрокара. У підсумку, навіть якщо підходять кріплення і роз'єми для підключення, то просто зняти АКБ з одного електрокара і встановити на інший не вийде — буде необхідне їх узгодження і "прописка" за допомогою комп'ютерної програми.

Це правило актуально для більшості електрокарів, але не для всіх.

Крім цього, процес заміни акумулятора необхідний тільки тоді, коли він втрачає вже помітну частину своєї ємності, а це мінімум 8-10 років.

Однак є і небезпека фізичного пошкодження АКБ: виступом, напливом, стороннім предметом на дорозі. В цьому випадку логічно скористатися частковим ремонтом акумулятора.

Адже всі АКБ складаються з блоків, які можна замінити окремо. Наприклад, в стандартному Nissan Leaf встановлено 48 блоків по 0,5 кВт кожен. В Tesla Model S — 16 блоків.

4. Скільки коштує новий акумулятор для електромобіля?

Станом на 2016 рік, акумулятор на Nissan Leaf ємністю 24 кВтг обійдеться близько 4-5 тис. дол, а для Tesla Model S — близько 10-20 тис. дол залежно від ємності і стану. Однак ще 2 роки тому ціни були вище, а ще через рік батареї знову помітно подешевшають.

Наприклад, у 2011 році, під час запуску Nissan Leaf, журналістам вдалося роздобути інформацію, що один блок в АКБ електрокара коштує 660 дол. Враховуючи, що там 48 блоків, то загальна ціна акумулятора становила не менше 32 тис. дол.

У 2016 році в Україні аналогічні блоки продаються в середньому по 100 дол за штуку. Хоча рік назад подібний блок коштував в середньому 150 дол за штуку і було великим щастям знайти блок за 120 дол. за штуку.

У випадку з акумулятором Tesla можна також говорити про ціну за блок. Однак тут блоки помітно більше і дорожче — на середину 2016 року один блок коштує 1-1,3 тис. дол. Акумулятор Tesla складається з 16 блоків, що дає підсумкову ціну 15-20 тис. дол.

Однак зараз на ринку "правлять балом" продавці вживаних акумуляторів, які беруть їх з розбитих електромобілів. З ними легко домовитися про знижку. Тож підсумкова ціна АКБ визначається окремо в кожному конкретному випадку.

5. Де купити новий акумулятор і що робити із старим?

Варіантів покупки акумулятора для електрокара кілька: купити самостійно на eBay або звернутися до продавців електрокарів.

Перший варіант — вищі ризики, але нижче ціна.

Другий — ризиків менше (продавці з досвідом виберуть варіант краще), але доведеться трохи переплатити за їхні послуги.

На питання "А що робити зі старим АКБ?" однозначної відповіді поки немає. Два провідних гравця на ринку електрокарів — Tesla і Nissan — запропонували свою концепцію використання старих акумуляторів для систем автономного електроживлення будинків: найкращим прикладом є Tesla Powerwall першого покоління.

Правда, сьогодні компанія Tesla представила уже систему Powerwall другого покоління, яка номінально вже ніяк не пов'язана зі світом електрокарів і є окремим енергетичним напрямом поряд з дахами, оснащеними сонячними панелями.

Компанія BMW представила свою систему енергоживлення будинків на основі старих акумуляторів BMW i3 в середині 2016 року, а також недавно відкрила електростанцію, створену з сонячних батарей.

У випадку з Nissan все на рівні ідеї та реальний вихід можливий в найближчому майбутньому. Однак суть зрозуміла: старі АКБ електрокарів можна використовувати в системах автономного електроживлення будинку.

Про те, коли подібна програма використання і викупу старих АКБ буде запущена в Україні, говорити поки передчасно. Однак не здивуємося, якщо ентузіасти почнуть використовувати вживані акумулятори для таких самих цілей у найближчі 1-2 роки.

Адже в Україні дуже багато, пов'язаного зі світом електрокарів, просувається не стільки офіційними представниками компаній, скільки ентузіастами і любителями.

Оригинальный текст: Аккумуляторы электрокара: топ-5 вопросов и ответы на них