Навіщо Тимошенко озброїлася західними радниками?
У середу Кабінет міністрів без тендеру залучив у якості своїх фінансових радників дві великі іноземні компанії - Blackstone Group та Credit Suisse.
На засіданні уряду віце-прем'єр Григорій Немиря з голосу запропонував проект постанови про залучення в якості фінансового радника американської компанії "Blackstone Group International".
У свою чергу, перший віце-прем'єр Олександр Турчинов зажадав залучити також швейцарський інвестбанк "Credit Suisse", який представляє кредитора української державної компанії "Укравтодор".
Юлія Тимошенко додала, що залучення Credit Suisse у якості консультанта є безкоштовним.
Водночас, проти цієї установи виступив міністр фінансів Віктор Пинзеник.
"Не можуть бути радниками компанії, які мають бізнес-інтереси в Україні", - сказав він, зазначивши, що це стосується конкретно Credit Suisse.
Щоб припинити суперечку при журналістах, Тимошенко оголосила, що це питання буде розглянуто без їх присутності.
"На засіданні уряду необхідність залучення Blackstone рекомендував Григорій Немиря, він сказав, що це будуть радники з фінансових питань для виходу з кризи", - сказав "Економічній правді" міністр, що був присутній на засіданні
Яких саме питань мають стосуватися поради, міністр пригадати не зміг.
У результаті уряд, попри позицію Пинзеника, погодив залучення обох радників.
"Рішенням уряду дано погодження на підписання цих угод", - розповів один з міністрів.
У свою чергу, керівник Мінюсту Микола Оніщук повідомив, що цей проект постанови не проходив через їх відомство.
"До міністерства юстиції на експертизу не надходили проекти рішень уряду, яким надаються дозволи на укладення контракту з цими компаніями", - розповів міністр "Економічній правді".
Врятувати рядового "Укравтодора"
Причин для залучення Blackstone Немиря на засіданні Кабміну не пояснив. Сам він в уряді Тимошенко опікується питаннями євроінтеграції, а не фінансової сфери.
Натомість, другий радник, Credit Suisse, як випливало зі слів Турчинова, мав бути залучений, аби розібратися з мільярдним кредитом "Укравтодору" перед банком Morgan Stanley.
Борги розміром 1 мільярд доларів "Укравтодор" нажив у 2007 року. Його основу складають 2 кредити по 465 мільйонів доларів, узяті під держгарантії в Morgan Stanley.
Кошти призначалися на будівництво, реконструкцію і ремонт автодоріг загального призначення.
Зважаючи на падіння довгострокових кредитних рейтингів України, Morgan Stanley отримав право вимагати дострокове погашення даного кредиту, про що повідомив керівництву "Укравтодору" на початку листопада.
Загалом, Кабмін повинен був знайти посередників у спілкуванні між Україною і кредиторами.
Як стало відомо газеті "Экономические известия", ідея залучення обох консультантів з реформи фінансового ринку належить голові ради НБУ Петру Порошенку.
Але в цьому питанні, за даними видання, йому протистоїть голова Нацбанку Володимир Стельмах.
На кого працюватимуть іноземні радники?
Якщо поява Credit Suisse більше-менш зрозуміла, то мета залучення Blackstone залишається загадкою.
"Ми достеменно не знаємо, для чого їх взагалі найняли. Ті декларації, які ми почули від уряду, ще нічого не означають", - сказав "Економічній правді" голова представництва в Україні великого іноземного банку.
На його думку, радник може бути налаштований на пошук рішень, вигідних у першу чергу західному банку.
"Насправді, всі дуже обурені вибором Кабміну. По-перше, дуже дивно, що не проводилося ніякого конкурсу. Невідомо, чому одну з компаній порадив Немиря. По-друге, за нашою інформацією, Credit Suisse представляє інтереси ради кредиторів "Укравтодору". Якщо це справді так, що вони від початку будуть налаштовані знайти рішення, найбільш вигідне саме для кредиторів", - підкреслило джерело.
З іншого боку, борг "Укравтодору" - це, фактично, державний борг, і його можна тільки реструктуризувати, продовживши строк погашення на декілька років. Можливо, Credit Suisse залучається для того, аби дослідити можливість пролонгації.
"Якщо це вдасться в кінцевому підсумку, то вони отримають великі премії", - додає джерело "Економічної правди".
За його словами, Blackstone відомий тим, що займається викупом проблемних активів по всьому світу - така собі всесвітня колекторська компанія. Тому в фінансових колах виникають сумніви, чи справді їх залучено у справі "дорожного" кредиту, чи вони займатимуться також іншими державними боргами.
За словами експертів, незалежна оцінка авторитетних міжнародних фінансових інститутів може істотно підвищити рівень довіри до держпідприємств України.
"Якби компанія Credit Suisse взялася на чітко обумовлених умовах оцінювати кредитну якість "Укравтодору", не думаю, що з її боку матиме місце заангажованість. Ця фінансова група авторитетна у всьому світі. Малоймовірно, щоб Credit Suisse поставила свою репутацію під загрозу заради одного проекту в Україні", - говорить аналітик Concorde Capital Олександр Климчук.
Отже, може бути два пояснення ситуації. Перше - що фінансовий стан "Укравтодора" справді невтішний, і уряд вирішив, не втрачаючи часу, через посередників вийти на кредитора. Або, власне, сам кредитор, маючи лоббі в Україні, у час кризи вирішив отримати максимально швидко свої гроші назад, та ще й заробити на цьому.
Довідка ЕП
Blackstone group заснована 1985 року, одна з найбільших приватних інвесткомпаній світу. Компанія володіє шістьма інвестиційними фондами, під управлінням яких знаходяться активи на суму понад 88 мільярдів доларів.
Credit Suisse заснована 1856 році. Спеціалізується на інвестиційних послугах, приватних операціях і управлінні активами. В Україні - з 1996 року. Торік керівники компанії заявляли про намір відкрити в Україні дочірній банк, хоча така установа вже діяла з 1997 по 2003 рік, коли її довелося закрити.
Компанія пропонує своїм клієнтам, зокрема, консультування з операцій злиття та поглинання і з виходу на міжнародні ринки капіталу.
Наприкінці вересня 2008 року Credit Suisse надала "Укрзалізниці" кредит у розмірі 250 мільйонів доларів на 10 років під процентну ставку LIBOR +7,5%. 2006 року віце-прем'єр з ПЕК Андрій Клюєв заявляв, що "Укравтодор" веде переговори з Credit Suisse про залучення кредиту у розмірі 700 мільйонів доларів для будівництва автобанів.