Українська правда
Перспективи для інвестицій всередині країни

Податок на авто: як ринок відреагував на можливе запровадження військового збору

Податок на авто: як ринок відреагував на можливе запровадження військового збору
Колаж: Андрій Калістратенко

Пропозиція уряду запровадити 15-відсотковий збір з першої реєстрації автомобілів спровокувала великий ажіотаж на ринку. Чи дійсно українцям доведеться переплачувати при купівлі авто?

"Автосалони порожні". Такою заявою сколихнув інформаційний простір генеральний директор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів (ВААІД) Олег Назаренко через кілька днів після того, як стало відомо про ідею влади запровадити 15-відсотковий збір при купівлі нового авто.

За його словами, українці відреагували на ініціативу і почали скуповувати авто в салонах. Однак це не зовсім так. Учасники ринку погоджуються, що попит на нові машини зріс, але аномального ажіотажу немає.

Як новини про потенційний податок впливають на ринок нових автомобілів і чи запровадять його?

Що сталося

У липні Кабінет міністрів зареєстрував у Верховній Раді законопроєкт, який пропонує збільшити деякі податки і запровадити низку нових.

Серед них – військовий збір у розмірі 15%, який треба буде сплачувати під час першої реєстрації легкових автомобілів. У разі ухвалення законопроєкту цей збір заплатять усі, хто купує авто в салоні або ввозить його з-за кордону.

Платниками податку уряд пропонує зробити юридичні особи та громадян. Єдиний виняток зроблять для осіб з інвалідністю: купівлю автомобіля для їхніх потреб пропонують звільнити від збору.

Сплачувати 15% потрібно буде від вартості легкового автомобіля, визначеної в договорі купівлі-продажу, договору міни (у разі обміну майна), довідці митних органів, акта експертної оцінки вартості автомобіля, інших документів, що підтверджують цю вартість, але не нижче вартості, зазначеної в митній декларації. Контролюватимуть сплату податку Сервісні центри МВС.

Треба фінансувати війну. Які податки зростуть

Податки на новий легковий автомобіль потрібно платити і зараз, але значно менші – 3-5% залежно від його вартості:

  • 3% – якщо вартість авто не перевищує 165 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 1 січня, зараз це 499,6 тис грн або близько 12 тис дол;
  • 4% – від 165 до 290 розмірів прожиткового мінімуму (до 878,1 тис грн або 21,1 тис дол);
  • 5% – якщо авто коштує понад 290 прожиткових мінімумів.

Директорка дилерської мережі "Автотрейдинг атолл груп" Галина Шипулова вважає, що потенційне запровадження нового військового збору коштуватиме покупцям 180-280 тис грн за кожну автівку.

Наприклад, ціна липневого бестселера серед нових авто Renault Duster може зрости на 104,5 тис грн. Крім нового військового збору, доведеться викласти ще 4% "старого" податку на авто – 27,8 тис грн.

Як відреагував ринок

Через кілька днів після оприлюднення законопроєкту директор ВААІД заявив, що на тлі можливого підвищення податків українці "намагаються швидко придбати в автосалонах ті автівки, які є".

За даними AUTO-Consulting, на тлі чуток про можливе запровадження такого військового збору в липні ринок нових авто злетів на 20%. "Продажі нових авто зросли майже в усіх операторів. Покупці просто шукали, що в кого є, і купляли автівки", – пише видання.

Водночас в Інституті дослідження авторинку кажуть, що жоден автосалон не повідомив про Sold Out і перехід на роботу винятково "під замовлення". Тобто автосалони досі продають власні запаси. "Ми перевірили з десяток сайтів провідних дилерів. У кожного на складі, який формується за допомогою систем обліку в реальному часі, є 100-200-300 авто. Тобто як зазвичай", – повідомили в інституті.

Про це кажуть і представники автосалонів та дилерських мереж.

"Ця дуже небезпечна пропозиція (запровадження нового військового збору – ЕП) збурила всіх операторів ринку і створила нездоровий ажіотаж серед покупців. Дійсно, кількість контрактів на придбання дещо зросла, однак ми не можемо сказати про аномальний ажіотаж або про те, що автосалони порожні", – розповіли в компанії VIDI (дилер, який представляє 17 автомобільних брендів).

На що слід звертати увагу під час вибору авто

У VIDI фіксують зростання попиту на нові авто – до 30% залежно від бренду. Однак причиною цього там називають відкладений попит: "Ми очікуємо падіння продажів, коли покупці зупиняться і будуть чекати на ясність щодо цього законопроєкту. Ця невизначеність може зіграти в мінус найближчим часом".

В офіційному дистриб’юторі Mercedes-Benz Group AG в Україні "Автокапітал" також говорять про незначне збільшення попиту. "Ми не пов'язуємо активність покупців з можливим збільшенням податку. Впливають й інші чинники. Наприклад, зараз у нас діють спеціальні пропозиції на обрані моделі", – розповіли в компанії.

Попит на "євробляхи" та "американців"

Новий податок стосуватиметься не лише авто із салонів, а й уживаних автомобілів з-за кордону. Чи почали українці масово приганяти легковики? Коротка відповідь: ні і навряд чи почнуть. Спеціаліст сервісу з автопідбору від Motor Scout Олександр Кошель каже, що останнім часом попит на ввезення авто із США знизився. На це вплинули здорожчання логістики після початку великої війни та зростання цін на аукціонах.

"Вигода купівлі авто у США стала відчутною в дорожчому сегменті – від 20 тисяч доларів", – зазначив Кошель.

Ще одна причина зниження попиту – довге очікування авто. Доставка машини із США в Україні триває два-чотири місяці, а ще потрібен час на ремонт і супутні процедури. Імовірно, що перша державна реєстрація авто, купленого зараз у США, відбудеться вже після потенційного запровадження нового податку.

Made in China більше не лякає: китайські електрокари захоплюють український ринок

Тож хоча недавня статистика "Укравтопрому" і показала стрімке зростання числа реєстрацій авто із США, пов’язувати це з новинами про можливе запровадження нового податку некоректно: підвищений попит на "американців" міг бути кілька місяців тому.

Крім того, у статистику за липень могли потрапити машини, які ввезли в Україну раніше, однак не поставили на облік. Наприклад, компанії, які приганяють авто, чекали, поки з’явиться покупець, щоб перекласти на нього сплату пенсійного збору. Однак на тлі новин про новий податок вирішили зробити державну реєстрацію зараз.

Ціни на автомобілі в ЄС теж зросли, що не заохочує українців їх купувати. За словами Кошеля, найвигідніше купувати або майже нові автівки з хорошою комплектацією, або преміальні авто, які не представлені на українському ринку в достатній кількості.

Страхування авто від воєнних ризиків: що пропонують українцям та на яких умовах

Повноцінно оцінити, як повідомлення про новий податок вплинуло на ринок, можна буде у вересні, коли з’явиться статистика реєстрації нових авто за серпень, вважає голова Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький.

Наслідки підвищення податків

Учасникам ринку не подобається ідея запровадити новий податок, бо це може призвести до суттєвого падіння продажів. Бренддиректор Volvo Артем Ткаченко вважає, що в такому випадку кількість реєстрацій скоротиться щонайменше на 35%, адже "мало хто захоче платити додаткові 200 тис грн".

"У найкращому випадку запровадження військового збору втрачає економічний зміст, бо загальна сума зібраних податків не зросте. У найгіршому випадку – навіть впаде", – вважає Ткаченко.

Він побоюється, що з новим військовим збором повернуться "сірі" схеми ухилення від сплати податків шляхом заниження вартості авто або "схеми" з дорученнями на авто. За словами Ткаченка, єдиним наслідком ухвалення цього закону стане зростання цін на вживані авто, адже з внутрішніх перепродажів платити військовий збір не потрібно.

У "Дії" запрацювало переоформлення авто, але є нюанси. Як це працює

Таку думку поділяє CEO групи компаній VIDI Олександр Джуринський. "Закон спровокує зростання цін на вживані авто, які мають українську реєстрацію. З них клієнт не буде сплачувати жодних податків. Обсяг додаткового попиту, за розрахунками AUTO-Consulting, становитиме до 300 тисяч авто на рік – це величезний тиск на внутрішній ринок. Що важливо – з цих авто держава не отримає податків", – наголосив він.

В Інституті дослідження авторинку наголошують, що за істотного збільшення цін на автомобілі – на 15% – слід очікувати більш ніж пропорційного зменшення числа охочих їх придбати.

"15% на першу реєстрацію авто – це фактично заборонний податок, який суттєво "просадить" ринок, зменшить імпорт уживаних авто десь удвічі, а продажі нових авто – утричі. Це принесе бюджету збитки, а не додаткові надходження", – ідеться в повідомленні інституту.

Чи буде новий податок

Через місяць після появи законопроєкту в публічному просторі стало відомо, що концепт документа змінять. За словами голови комітету з питань фінансової, податкової та митної політики Верховної Ради Данила Гетманцева, урядовий документ потребує доопрацювання, але підвищення окремих податків не уникнути.

Водночас 26 серпня заступник голови комітету Ярослав Железняк оприлюднив текст нового законопроєкту, у якому згадка про військовий збір з нових авто зникла. За даними співрозмовників ЕП в Мінфіні і профільному комітеті парламенту, ця редакція наразі є такою, за яку депутати, найімовірніше, будуть голосувати.

Остаточний варіант податкових змін парламентарі та урядовці погодять 29 серпня на засіданні податкового комітету. Проголосувати за податкові зміни в першому читанні депутати планують у перший тиждень вересня, а до кінця місяця – ухвалити закон. Імовірно, до того часу ринок авто житиме в невизначеності.

автомобільний ринок податки