Двигуни для Байрактарів: як Україна допомагає Туреччині виробляти надсучасні ударні безпілотники
2022 рік став знаковим для турецької авіації. Компанія Baykar запустила в небо безпілотний винищувач Kızılelma та уклала перші контракти на експорт важкого ударного безпілотника Akıncı.
Обидві моделі є флагманами турецької безпілотної авіації. Вони здатні переносити навантаження до 1500 кг, злітати на висоту понад 12 км та збивати повітряні цілі. А в серці цих літаків – потужні двигуни українського виробництва.
На серійне виробництво цих безпілотників Україна покладає чималі надії.
Турецькі БПЛА – це можливість для українських машинобудівників набути надійне військово-технічне партнерство з Туреччиною, зарекомендувати свої двигуни у всьому світі, отримати нові замовлення та частково компенсувати втрату російського ринку.
Чому Туреччина та Україна потрібні одна одній
Багато років Україна не могла отримати західну військову техніку. Першу партію американських протитанкових ракет Javelin українські захисники отримали лише у 2018 році, не кажучи про більш потужне озброєння.
У війні з Росією раніше доводилось покладатися лише на розвиток власного військово-промислового комплексу (ВПК).
У схожій ситуації опинилася й Туреччина, хоча і з іншої причини. У 2020 році ця країна потрапила під санкції через свої геополітичні амбіції та купівлю російських систем ППО С-400.
Західні країни обмежили постачання Анкарі критичних компонентів, а США заморозили виконання замовлення на 100 винищувачів п’ятого покоління F-35.
Це підштовхнуло президента Реджепа Тайїпа Ердогана до створення самобутньої військової промисловості, і Україна тут виявилася цінним партнером.
"В Україні військові технології активно розвивалися у 20 сторіччі, а в Туреччині бум стався лише в останні десятиліття. Відповідно, українці краще опанували інженерні технології, а турки – IT та електроніку.
Ці сильні сторони ВПК обох країн чудово доповнюють один одного", – пояснює експерт-міжнародник з центру політичних студій "Доктрина" Денис Москалик.
Відсутність між державами територіальних та ідеологічних суперечок стимулює співпрацю.
Генеральний директор аерокосмічної компанії Turkish Aerospace Industries Темел Котіл заявив, що Україна для них є братньою країною, з якою не буде проблем з ембарго та санкціями.
Співпраця України і Туреччини у ВПК суттєво поглибилася після анексії Криму.
У 2016 році Міноборони обох країн підписали чотирирічний план воєнного співробітництва. Уже через кілька років українські і турецькі оборонні підприємства були пов’язані понад 30 спільними проєктами.
Турецька оборонна корпорація Aselsan оснащує тепловізорами український протитанковий ракетний комплекс "Стугна-П" та постачає бойові модулі (сукупність систем озброєння, радарів та радіоелектронної боротьби) для броньованих автомобілів "Козак-2М" та БТР "Хорунжий".
Туреччина також збирає корпуси для українських корветів класу Ada. Перший з них – "Гетьман Іван Мазепа" – спустили на воду в жовтні.
Водночас Україна постачала в Туреччину комплекси активного захисту "Заслін-М" для танків М60 і має невичерпний потенціал для виробництва авіаційних двигунів.
У країн є і спільні проєкти, які вже зацікавили клієнтів з Близького Сходу.
Наприклад, у 2019 році Катар замовив бойовий модуль Serdar, який спільно виробляють конструкторське бюро "Луч" та Aselsan. За даними порталу "Мілітарний", цими модулями обладнали українські машини на війні з Росією.
Перлиною цієї співпраці є постачання українських моторів для турецької авіації. Вітчизняні підприємства збирають двигуни для турецьких крилатих ракет, гелікоптерів та безпілотників.
Українські двигуни в "Байрактарах"
Турецька Baykar Makina – одна з небагатьох компаній у світі, яка виробляє ударні безпілотники.
Найбільш успішним дітищем компанії є ударний БПЛА Bayraktar TB2, обладнаний двигунами Rotax 912 канадської компанії BRP. Аналітики порталу Oryx лише з відкритих джерел нарахували 871 знищену ціль цими безпілотниками.
Апарати успішно зарекомендували себе в гарячих точках, а контракти на експорт підписані з 24 країнами.
TB2 ефективний для точкових ударів по бронетехніці, однак компанія вирішила піти далі й розробити "важкі "Байрактари", які зможуть збивати навіть повітряні цілі.
Ідеться про ударний БПЛА Akıncı та безпілотний винищувач Kizilelma. На відміну від Bayraktar TB-2, ці моделі потребують учетверо потужніших двигунів, які турецькі заводи серійно виробляти поки що не вміють.
Імпортувати мотори із західних країн для Туреччини означає бути залежними від іноземних експортних ліцензій та санкційної політики, а з українськими авіабудівниками жодних перепон для партнерства немає.
У компанії Baykar ЕП пояснили, що варіантів двигунів для Akıncı та Kizilelma на світовому ринку небагато. Крім того, що українські мотори підходять за якістю та ціною, компанія має з вітчизняними виробниками давні партнерські відносини.
Українсько-турецька співпраця з постачання готових БПЛА та двигунів до них постійно поглиблюється.
Для реалізації, супроводу контрактів та локалізації виробництва в Україні компанія Baykar розширює штат співробітників з українською освітою та знанням мови.
Виробництво двигунів для Туреччини – це командна робота кількох українських державних та приватних підприємств, які займаються конструюванням, збиранням, виробництвом запчастин та гарантійним обслуговуванням.
Для Akıncı постачають українські двигуни АІ-450Т та в перспективі – МС-500, а для більш потужного Kızılelma обрали АІ-25ТЛТ та АІ-322Ф. Кожен БПЛА має два варіанти оснащення через різні конфігурації, для яких потрібні різні мотори.
За даними військового порталу Defence Express, одне з авіаційних підприємств "Укроборонпрому" домовилося про постачання в Туреччину у 2021-2030 роках понад 500 двигунів на суму близько 600 млн дол.
У 2021 році для виробництва 30 двигунів АІ-450Т "Укроборонпром" замовив комплекти запчастин на 7 млн дол з поставкою до кінця 2022 року. Цією партією можна обладнати 15 безпілотників Akıncı.
Співпраця з Туреччиною ускладнилася після 24 лютого, адже підприємства, які виготовляють згадані двигуни, не раз потрапляли під обстріли росіян.
"Війна в Україні негативно впливає на роботу всієї промисловості та ускладнює логістику. Попри це ми бачимо, що українські виробники двигунів докладають усіх зусиль, щоб витримувати графіки поставок.
Сумнівів щодо співпраці з Україною у нас немає, але є об’єктивні ризики. Обидві сторони працюють над їх мінімізацією", – повідомив ЕП генеральний директор компанії Baykar Халук Байрактар.
До початку великої війни компанія планувала побудувати в Україні завод з виробництва всієї лінійки продукції Baykar, включаючи Bayraktar TB2, Akıncı та Kızılelma. Ці плани залишаються, а будівництво планують закінчити за два роки.
"Це буде не тільки завод. Ми плануємо створити в Україні сучасну екосистему – Центр передових безпілотних технологій, де будуть і високотехнологічне сучасне виробництво, і R&D (науково-дослідницький центр – ЕП), і простір для розвитку стартапів.
У нас немає намірів відкладати проєкт, ми йдемо за планом. Є багато бюрократичних процедур, які від нас не залежать", – додав Байрактар.
Крок до подолання цих бюрократичних перепон недавно зробила Верховна Рада, ратифікувавши угоду між Україною і Туреччиною щодо співробітництва у сфері високих технологій, авіаційній та космічній галузях.
Майбутнє з Туреччиною
Нарощування замовлень від компанії Baykar дозволить українським підприємствам масштабувати виробництво та частково компенсувати втрату російського ринку.
Однак про це говорити ще рано, адже співпраця з турками тільки починається.
Контракти з Baykar передбачають постачання щороку десятків двигунів. За словами авіаексперта Кирила Новікова, це маленькі обсяги порівняно з можливостями українських підприємств, які здатні виробляти їх сотнями.
Нарощування виробництва українських двигунів для Туреччини залежатиме від попиту на Akıncı та Kızılelma. Чим більшим буде серійне виробництво цих безпілотників, тим більше замовлень матимуть українські підприємства.
Для масштабного виробництва потрібні замовлення з боку інших країн. З просуванням своєї продукції на міжнародних ринках Baykar проблем не має. За словами Байрактара, у 2022 році 98% продажів компанії припадали на експорт.
Серійне виробництво моделі Akıncı запустили у 2021 році, а Туреччина вже підписала на них чотири експортні контракти. Загалом цих БПЛА виготовлено 20 штук, однак у 2023 році їх планують зробити ще 40. У компанії переконують, що плани на наступні роки "набагато більші".
Перспективний безпілотний винищувач Kızılelma поки що серійно не виробляють, але його випробування випереджають графік. Уперше піднятися в повітря він мав у 2023 році, однак зробив це 14 грудня 2022 року.
Окрема тема – виробництво турецьких важких ударних гелікоптерів ATAK-II компанії Turkish Aerospace Industries, які мають стати аналогом американських AH-64 Apache. Для цих вертольотів купили 14 українських двигунів.
Уперше злетіти в небо ATAK-II має у 2023 році з перспективою вийти на серійне виробництво.
Успіх зазначених турецьких розробок може не тільки збільшити попит на українські двигуни в рамках цих проєктів, а й відкрити шлях до нових.
Якщо Україна споряджатиме своїми двигунами передові технологічні БПЛА для десятків країн світу, це стане хорошою промоцією вітчизняних моторів.
Однак таких партнерів, як Туреччина, Україна має небагато. Інші потенційні замовники можуть уникати контрактів з українськими компаніями, поки не впевнені в безпеці виробництва.
Вирішити цю проблему здатні лише Збройні сили України.