Українська правда

За національною ознакою: чому Samsung блокує телевізори українців і що робити в таких випадках

За національною ознакою: чому Samsung блокує телевізори українців і що робити в таких випадках
pixabay

На початку лютого 2020 року компанія Samsung частково заблокувала роботу телевізорів власного виробництва, які придбали українці. ЕП дізналася, чому Samsung пішла на такий крок, що робити споживачам і чи може їх захистити держава.

Смарт-телевізор за тисячу доларів перетворили на дорогий монітор

"Сьогодні компанія Samsung заблокувала роботу телевізора, який я придбав не в офіційного дилера в Україні", — пише в Facebook Антон Осипа.

"У мене на це було дві причини. Перша — за законами ринкової економіки, я обрав привабливу для себе ціну, яка була нижча, ніж в офіційного дилера. Друга — офіційний дилер Samsung в Україні реалізує телевізори, вироблені в Росії, а я принципово не хочу купувати продукцію, виготовлену в країні-агресорці", — додає покупець.

Це лише один з тисячі власників телевізорів Samsung з функцією Smart Hub/Smart TV, якому південнокорейська компанія без попередження частково заблокувала роботу його пристрою. Такі дії виробник вчинив стосовно споживачів в Україні, Білорусі, Грузії, Молдові та Росії.

У коментарі ЕП Осипа пояснив, що Samsung заблокувала доступ до додатків YouTube та Netflix. "Вони перетворили смарт-телевізор більш ніж за тисячу доларів (у ЄС, в Україні він коштує 2,5 тис дол) на дорогий монітор", — розповідає він.

"Вони заборонили вмикати додатки, які навіть не розробляли. Пояснюють свої дії тим, що в Україні це ПЗ неліцензоване, а телевізор — не сертифікований", — зазначає Осипа.[BANNER1]

Що кажуть у Samsung

У коментарі для ЕП на питання, чому Samsung блокує роботу телевізорів власного виробництва в Україні, пресслужба компанії "Samsung Electronics Україна" відповіла так.

"Виробником була змінена технологія надання послуги Smart Hub/Smart TV, внаслідок якої Smart Hub/Smart TV може не працювати на телевізорах, які були вироблені для використання на територіях інших держав або регіонів відповідно до технічних стандартів та законодавчих вимог, які діють в цих державах.

Не зовсім точно буде говорити, що виробник заблокував дану послугу.

Використання телевізорів з інших регіонів було неможливим і раніше з технічних причин та ліцензійних зобов'язань, однак компанії, що привозили їх в Україну, робили перепрошивання та зміну налаштувань у сервісному меню, яке не доступне для користувача, та змінювали параметри, не передбачені виробником.

Тобто з самого початку послуга Smart Hub/Smart TV в таких телевізорах не була доступна".

У компанії наголосили, що використання в Україні таких пристроїв заборонене технічними регламентами, тож це виключає можливість виробника гарантувати їх коректну роботу, доступність всіх функцій та сервісне обслуговування.

Крім того, частина сервісів, реалізованих через Smart Hub, має ліцензійні обмеження щодо території використання, додали в пресслужбі компанії.

На питання, роботу яких моделей телевізорів Samsung блокує, у компанії відповіли так.

"Smart Hub/Smart TV може не працювати корректно на телевізорах, які були вироблені для використання на територіях інших держав або регіонів.

Телевізори, що відповідають технічним регламентам та законодавчим вимогам, у повному найменуванні моделі закінчуються на латинські букви UA, і саме це є достатнім ідентифікатором, щоб якнайшвидше відрізнити моделі.

Наприклад, повний код моделі QE65Q67RAUXUA, у якому код закінчується на UA, зазначений на заводському стікері на задній кришці телевізора та на маркувальній наклейці на упаковці".

Реакція соцмереж

На офіційній сторінці @SamsungUkraine у Facebook в коментарях до постів компанії користувачі масово висловлюють своє невдоволення діями Samsung, прогнозують, що компанія почне блокувати свої смартфони, коли споживачі братимуть їх на закордонний відпочинок, і закликають бойкотувати техніку виробника.

 
 
 

Не оминули українці і тему презентації нового смартфона-флагмана Samsung.

 
 

Що робити із заблокованим телевізором

На питання, що робити покупцям телевізорів Samsung, робота яких заблокована, у прес-службі компанії порадили звернутися до авторизованого сервісного центру Samsung для проведення діагностики та отримання консультації щодо можливих варіантів розблокування телевізора.

Контакти можна знайти на сайті. Також споживач може звернутися на "гарячу лінію" Samsung за телефоном 0 800 502 000.

Інший варіант — звернутися до компанії-продавця, де було придбано пристрій.

Осипа розповів ЕП, що одна з учасниць ініціативної групи споживачів, сформованої в соцмережі, подзвонила на "гарячу лінію" Samsung і там їй порадили придбати китайську Android-приставку для використання заблокованого телевізора.

Іншому покупцю запропонували привезти телевізор в сервісний центр, де за 3-5 тис грн поставлять іншу плату, і телевізор Samsung стане "офіційним".

"У моєму випадку різниця в ціні становила 30 тис грн (в ЄС телевізор QE55Q9FNA, який придбав Осипа, коштує 30 тис грн, в Україні — 60 тис грн. — ЕП). Тобто Samsung каже мені, що ти можеш в ЄС купити телевізор за 30 тис грн, приїхати в Україну, заплатити 5 тис грн і в тебе буде офіційний телевізор", — наголошує він.[BANNER2]

Журналіст ЕП також подзвонив на "гарячу лінію" Samsung за телефоном 0 800 502 000. За легендою, споживач купив телевізор Samsung UE43RU7172 і в нього не працюють додатки YouTube та Netflix. Відповідно до даних майданчика hotline, цю модель в Україні продають 70 інтернет-магазинів.

На "гарячій лінії" повідомили, що вказана модель "не є офіційною для нашої країни, тому певні сервіси можуть бути недоступні".

"Щоб встановити всі сервіси, які будуть коректно працювати, вам потрібно звертатися до магазину, у якому ви купували телевізор. Вони зможуть вам повністю його налаштувати, тому що там є певна регіональна прив'язка", — порадив оператор служби підтримки.

"Вам потрібно звертатися безпосередньо до продавця, оскільки вони дають гарантію на такі телевізори і їх налаштовують згідно з регіоном. У сервісному центрі Samsung налаштування та інші дії з телевізором відбуваються на платній основі", — додав він.

На питання, скільки буде коштувати послуга в офіційному сервісному центрі, журналісту відповіли, що ціна залежатиме від того, яку роботу буде проводити сервісний центр.

Чи планують блокувати гаджети інші виробники 

ЕП надіслала запити в Huawei, Xiaomi, LG, Sony, Lenovo з двома питаннями: чи блокують компанії власні гаджети, придбані українськими споживачами, і чи підтримують дії Samsung. Відповідь надали українські представники Huawei, Xiaomi та Lenovo.

Директор з продажів компанії "Huawei CBG в Україні" Володимир Сорокін повідомив, що Huawei не блокує роботу гаджетів власного виробництва, придбаних в Україні.

"Потрібно розуміти, що виробники витрачають багато ресурсів на ліцензування ПЗ офіційного товару, підписують контракти з глобальними та локальними постачальниками контенту, витрачають великі кошти на те, щоби в сервісних центрах завжди були запасні частини для гарантійного та негарантійного ремонтів офіційного товару", — наголосив він.

Менеджер зазначив, що продукція, яка офіційно імпортується в Україну, проходить процедуру сертифікації та відповідає національним вимогам щодо її безпеки. "Усе для того, щоб споживач отримував задоволення", — додав Сорокін.

 
джерело: habr.com

За його словами, покупець може самостійно ввозити пристрої для власного користування, проте в такому разі він повинен розуміти ризики: відсутність гарантії від виробника та запасних частин для ремонту. Якщо модель пристрою не ввозилася офіційно, то сервісний центр не може безкоштовно замовити для неї запасні частини.

"Виробники не мають можливості контролювати товар, ввезений з порушенням митного та податкового законодавства. Міжнародним компаніям, які дотримуються усіх вимог законодавства і мають конкурентні пропозиції, важко працювати в умовах конкурентного ринку", — зазначив Сорокін.

PR-відділ ГК "Алло" повідомив, що Xiaomi не планує блокувати роботу телевізорів чи інших гаджетів власного виробництва, придбаних споживачами в Україні в офіційних магазинах "Алло", Mi Store та iнших партнерiв.

Проте в "Алло" зазначили, що не відповідають за техніку, придбану споживачами через неофіційні канали продажу.

В Lenovo ЕП відповіли, що компанія також не планує блокувати роботу своєї техніки, купленої в Україні.

"Але на пристроях можуть бути встановлені сервіси і ПЗ, використання яких має територіальні особливості або обмеження. Найчастіше це стосується вбудованих сервісів, специфічних для окремої країни/країн або тих, які мають ліцензійні та мовні обмеження", – підкреслив генеральний директор компанії Lenovo в Україні Тарас Джамалов.

"Наприклад, вбудовані голосові помічники мають різний функціонал в США і Європі, а платіжні сервіси WeChat можуть не працювати за межами Азіатсько-Тихоокеанського регіону", – наводить він приклад.

Крім ПЗ і сервісів, відзначають в Lenovo, можуть бути відмінності, навіть повна несумісність, в стандартах роботи пристроїв.

"Щоб бути впевненими у відсутності будь-яких обмежень, і, одночасно з цим, не турбуватися про походження пристрою і післяпродажному сервісі, ми рекомендуємо користувачам купувати техніку в офіційних точках продажу", – підсумував Джамалов.

Що кажуть юристи

ЕП направила запити до Антимонопольного комітету України та Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів. На момент підготовки статті АМКУ не відповів.

У пресслужбі Держпродспоживслужби повідомили, що питання блокування функцій телевізорів Samsung — не в компетенції відомства. "Проблема стосується лише нелегально ввезених і "сірих" телевізорів. Це більше питання до митної служби", — повідомили в держоргані.

На питання, чи порушує Samsung права споживачів, керівний партнер ЮК "Юскутум" Артем Афян сказав, що Samsung "просто не підтримує софт". "Фактично людина купує hardware (обладнання. — ЕП), тобто сам апарат. Це не означає, що в неї є абсолютні права на софт", — пояснює Афян.

За його словами, такий крок був очікуваним.

"На це варто дивитися як на тренд. Це нас очікує не тільки з телевізорами, а і з автомобілями та іншою технікою. Це можливість для виробника контролювати переміщення товарів та їх належне використання, у тому числі — належне митне оформлення", — каже юрист.

Він вважає, що в даному випадку споживачу буде непросто захистити свої права. Йому потрібно звернутися до продавця, у якого повинен бути контракт із Samsung, і продавець повинен визначити, чи порушив Samsung контракт з ним. Напряму звертатися до Samsung немає сенсу, вважає юрист.

Партнер ЮК Axon Partners Денис Береговий додає: "Чи обмежує Samsung права кінцевих споживачів? Безумовно, так. Чи порушує Samsung закон? Схоже, що ні".

"У світі, де поєднуються "залізо" і програмне забезпечення, ПЗ не передається у власність покупця, виробник у більшості випадків надає дозвіл на використання цього програмного забезпечення", — пояснює юрист.

За його словами, такі конфлікти, як із Smart TV, чи з Tesla, яка дистанційно вимкнула функцію автопілота в авто одного з покупців, треба розглядати не лише з позиції прав споживача, а і з позиції його обов'язків перед виробником щодо ПЗ.

Береговий каже, що у пресрелізі Samsung посилається на інструкцію до виробу, де є пункт про можливі відмінності у функціях обладнання залежно від регіону використання.

Крім того, аргументи щодо ліцензійних зобов'язань Samsung при організації доступу до контент-платформ також виглядають переконливо, вважає Береговий. "Ви ж помічали, що каталоги Netflix у різних країнах суттєво відрізняються? Це і є ліцензійні обмеження від правовласників контенту", — пояснює він.[L]

Інше питання — баланс інтересів покупця і виробника.

"Виробнику важливо захистити себе і своїх партнерів, які інвестують у легальне ввезення товару на територію України. Не від хорошого життя виробники "розумних" товарів сповна користуються можливостями "віддаленого" керування своїми проданими товарами", — додає він.

Проте чи повинен покупець страждати від того, що значна частина товарів приїздить в Україну "у валізах"? Можливо, це питання ефективності роботи митниці? Чи потрібно встановити межі втручання виробників у ПЗ проданих товарів?

"На ці питання навряд чи є однозначні відповіді", — підсумовує юрист.

Як споживачу впливати на виробників

Віддалене втручання виробників техніки в роботу придбаних споживачами пристроїв у світі траплялося не раз.

У січні 2018 року Антимонопольний комітет Італії почав розслідування щодо Apple і Samsung Electronics за уповільнення роботи смартфонів. Apple і Samsung підозрювали в порушенні чотирьох статей законодавства Італії про захист прав споживачів.

Після того, як Apple зізналася, що навмисно уповільнювала старі моделі iPhone, власники апаратів почали з нею судитися. Компанія вибачилася за сповільнення старих моделей та снизила вартість заміни батареї. За підрахунками аналітиків банку Barclays, це принесе компанії близько 10 млрд дол збитків.

На початку лютого 2020 року стало відомо, що компанія Tesla Motors дистанційно деактивувала систему напівавтоматичного управління Autopilot на електромобілі Model S після його перепродажу стороннім дилером. На думку Tesla, власники старих електромобілів повинні купувати функцію автопілота повторно.[BANNER3]

Отже, враховуючи дії Samsung, споживачі при виборі гаджетів повинні зважати не тільки на технічні характеристики, а й на репутацію виробника: наскільки він схильний до втручання в роботу своїх пристроїв.

В іншому випадку споживач ризикує втратити чималу суму грошей, а замість високотехнологічного апарата отримати "цеглину".

Люди повинні пам'ятати, що саме в їх руках перебуває найпотужніший інструмент впливу на будь-якого виробника — гроші. Ринкова конкуренція швидко все розставить на свої місця.

законодавство бізнес технології Samsung