Три роки без "Вконтакті": яким соцмережам віддають перевагу українці

Четвер, 14 листопада 2019, 08:30 -
Відвідуваність соцмереж "Вконтакті" та "Однокласники" в Україні впала у три-п'ять разів, а Facebook та Instagram набирають обертів. ЕП вивчила, як змінилися мережеві пріоритети українців.

За останні три роки відвідуваність соцмережі "Вконтакті" в Україні впала більш ніж у п'ять разів, а соцмережі "Однокласники" — більш ніж утричі.

Ці дві соцмережі, колись найпопулярніші в країні, зараз відвідують 10% українських інтернет-користувачів. Разом з тим, за цей час виросла відвідуваність Facebook та особливо Instagram.

Відвідуваність російських соцмереж в Україні обрушилася після указу експрезидента Петра Порошенка про санкції проти російських юридичних осіб.

Указ був мотивований тим, що, за даними СБУ, російські спецслужби ведуть гібридну війну проти населення України, використовуючи у своїх спеціальних операціях інтернет-ресурси "Вконтакті", "Однокласники", Mail.ru.

Згідно з указом, українські інтернет-провайдери зобов'язані блокувати доступ до російських інтернет-ресурсів, що потрапили до списку санкцій.

ЕП вивчила, як помінялися уподобання українців стосовно соцмереж, і що думають представники нової влади з приводу заборони.

Чому в Україні заборонили російські соцмережі

Про те, що інтернет, соціальні мережі та мобільні телефони перетворилися на ефективний інструмент внутрішньої і міжнародної політики, президент РФ Володимир Путін писав у статті "Росія і мінливий світ" за два роки до розв'язання агресивної війни проти України — у лютому 2012 року.

"Дедалі частіше звучить поняття "м'яка сила" — комплекс інструментів і методів досягнення зовнішньополітичних цілей без застосування зброї, за допомогою інформаційних та інших важелів впливу", — писав Путін.

За його словами, ці методи використовуються для підживлення і провокування екстремізму, сепаратизму, націоналізму, маніпулювання суспільною свідомістю, втручання у внутрішню політику суверенних держав.

Показовим прикладом втручання Росії у внутрішню політику суверенної держави за допомогою соцмережі "Вконтакті" став запит ФСБ гендиректору соцмережі Павлу Дурову з проханням надати реєстраційні дані авторів та адміністраторів проукраїнських груп.

Тоді Дуров відмовив спецслужбі, але через місяць він був змушений продати свою частку в соціальній мережі "через конфлікт з ФСБ". Згодом мережа "Вконтакті" була повністю викуплена другом Путіна Алішером Усмановим, співвласником "Однокласників" та Mail.ru Group.

Російський закон про інформаційні технології зобов'язує місцеві соціальні мережі зберігати весь згенерований користувачами контент від шести місяців до року. Соцмережі зобов'язані надавати цей контент на вимогу федеральних органів виконавчої влади.

Як за чотири роки змінилася відвідуваність соцмереж

За даними Інтернет-асоціації України, з вересня 2016 року по вересень 2019 року частка українських інтернет-користувачів, які щодня відвідують "Вконтакті", упала з 54% до 10%. Якщо судити за щорічною динамікою, у 2020 році падіння триватиме.

За той же період щоденна частка українських відвідувачів "Однокласників" знизилася з 35% до 10%. Водночас зростала відвідуваність Facebook та Instagram.

Охоплення (кількість інтернет-користувачів, які відвідали ресурс хоча б раз на місяць) російськими соціальними мережами інтернет-користувачів України за три роки впало утричі. При цьому охоплення Facebook та Instagram росло меншими темпами.

У підсумку позиції соцмереж РФ у рейтингу 25 найбільш відвідуваних інтернет-ресурсів в Україні знизилися, а позиції ресурсів інших країн — зросли.

Українських користувачів Android-пристроїв соціальна мережа "Вконтакті" з кожним роком цікавить все менше, тоді як Facebook та Instagram показують незначну позитивну динаміку.

Facebook в Україні

У дослідженні української аудиторії Facebook комунікаційне агентство PlusOne стверджує, що американська соцмережа в Україні динамічно зростає.

На початку 2019 року мережу використовували 13 млн українців. У 2018 році їх кількість зросла на 3 млн або на 30%, а за п'ять років — на 9,8 млн або на 306,2%. "Facebook став одним з найважливіших каналів комунікацій в Україні. Це стосується як бізнесу, так і політичного сегменту", — стверджують у PlusOne.

В Україні 42,2 млн жителів, з них 21,4 млн користуються інтернетом і 13 млн — Facebook. Натисніть для збільшення
джерело: PlusOne
Україна помітно відстає від країн Західної Європи за рівнем проникнення Facebook і значно випереджає РФ та Білорусь. Натисніть для збільшення
джерело: PlusOne

8,8 млн українців заходять у соцмережу тільки з мобільного, 1,2 млн — лише з комп'ютера і 3 млн — з комп'ютера і мобільного. У віковій групі 18-24 роки мережею користуються 2,1 млн осіб, 25-35 років — 4,6 млн, 36-45 років — 3 млн. Ще Україна лідер у світі за часткою жінок-користувачів Facebook — 59%.

Найпопулярніші бренди смартфонів серед українських Facebook-користувачів — Samsung (3,9 млн), Xiaomi (2,7 млн) та iPhone (2,5 млн).

Instagram в Україні

Instagram в Україні динамічно зростає, відзначають експерти PlusOne. Якщо у 2017 році мережею користувалися 3,8 млн осіб, то у 2018 році — уже 7,3 млн.

У 2018 році кількість користувачів зросла на 50,7% — із 7,3 млн до 11 млн, а мобільний додаток Instagram посів перше місце в країні за кількістю завантажень серед додатків соціальних мереж.

У березні 2019 року мережею користувалися ті ж 11 млн жителів.

Натисніть для збільшення
джерело: PlusOne

Instagram зростає значно швидше, ніж Facebook. Якщо темпи зростання української аудиторії Instagram збережуться, то до кінця 2019 року ця соцмережа в Україні впритул наблизиться за обсягами аудиторії до Facebook.

За рівнем проникнення Instagram Україна досягла показників Франції та Німеччини. Якщо тренд збережеться, то до кінця 2019 року Україна їх випередить.

Натисніть для збільшення
джерело: PlusOne

Цікаво, що за рівнем проникнення Instagram Чернівці випереджають Київ. Зате з точки зору використання мобільного додатку трійка передовиків виглядає логічно: Київська, Одеська та Харківська області.

Instagram в Україні може заслужено вважатися молодіжною соцмережею. Натисніть для збільшення
джерело: PlusOne
Натисніть для збільшення
джерело: PlusOne

2,6 млн користувачів заходять в Instagram з мобільних пристроїв на операційній системі iOS, 8,5 млн — на Android, 100 тис — з двох систем. Популярність брендів мобільних пристроїв розподілена так: 3 млн — Samsung, 2,5 млн — iPhone, 2,5 млн — Xiaomi, 1,6 млн — Huawei.

Месенджери наступають на п'яти

Соцмережі перестали бути місцем для спілкування і перетворилися на місце для самоствердження і реклами.

Зараз можна спостерігати тенденцію, коли люди поступово "переходять" із соцмереж у більш затишні месенджери, де ніхто не зможе до них достукатися, не знаючи номера телефону або нікнейму.

Серед месенджерів найбільше зростання середньоденної часткою показав Telegram. На платформі Android за один рік мессенджер потрапив до ТОП-10 найбільш використовуваних додатків з часткою 40%.

Іншими словами, у вересні 2019 року 40% користувачів Android-пристроїв в Україні щодня використовували Telegram.

На першому місці як і рік тому знаходиться Viber з середньоденний часткою 87%.

Facebook Messenger другий рік поспіль займає друге місце серед месенджерів з часткою 48%.

WhatsApp у вересні 2019 потрапив до ТОП-10 з часткою 31%. Skype поступово втрачає позиції і на вересень мав частку в 21%.

джерело: factum group

Серед покоління Z набирають також популярність такі додатки як Snapchat, TikTok і подібні, проте даних про те, як з ними взаємодіють українці у вільному доступі немає.

Майбутнє російських соцмереж в Україні

Через три роки після підписання указу про блокування російських соцмереж можна стверджувати, що він досяг своєї мети. Відвідуваність підконтрольних Кремлю ресурсів упала в три-п'ять разів і продовжує знижуватися.

Президент Володимир Зеленський поки чітко не артикулював свою позицію з приводу блокування російських ресурсів.

До вступу на посаду він не дав чіткої відповіді на питання, чи буде він знімати заборону із соцмереж РФ. За його словами, блокування привело до того, що люди почали обходити заборону.

Зеленський додав, що українцям потрібно дати платформу для спілкування.

"У чому наша проблема? Ми нічого не доносимо суспільству. Поясни людям: "Люди, ось ви вважаєте, що це повинно працювати після того, що там надруковано?". Уся громада скаже: "Дякую, що ти мене запитав".

І погодиться із закриттям. Але спочатку потрібно в будь-якому рішенні згуртувати суспільство, пояснити why (чому. — ЕП), запропонувати модель, а потім закривати", — сказав Зеленський.

Тимчасом останні три роки показали, що кількість людей, які обходять заборону на доступ до соціальних мереж РФ, впала в три-п'ять разів, а як платформу для спілкування українці вибрали Facebook та Instagram.