Як цифрові технології захищають урожай
Розвиток цифрових технологій посприяв створенню аналітичних інструментів, які допомагають аграріям робити прогнози і ухвалювати точні рішення
Наприклад, використання спеціальних додатків для смартфонів, системи глобального позиціонування (GPS), супутниковий моніторинг полів, метеостанції — все це дозволяє відслідковувати появу хвороб і шкідників, а також їх розповсюдження. В Україні значну роль у забезпеченні аграріїв якісними та безкоштовними цифровими технологіями відіграє компанія Syngenta — світовий лідер із виробництва засобів захисту рослин і насіння. Один із таких продуктів компанії увійшов до ТОП-100 безкоштовних бізнес-додатків.
Створення й удосконалення спеціалізованих цифрових продуктів неможливе без тісної співпраці сільгоспвиробників і постачальників продуктів для захисту рослин. Представники компанії Syngenta в Україні регулярно відвідують господарства своїх клієнтів і, якщо у полі виявляється певна проблема, відразу вносять цю інформацію до спеціальної програми. Ця програма також використовується для обміну даними з метеостанціями, яких компанія встановила близько 70 по всій країні. За допомогою розрахунків та взаємообміну інформацією створюється карта поширення шкодочинних організмів, водночас можна відстежувати як динаміку, так і напрямок розповсюдження шкідників і хвороб. Для аграріїв це дуже корисні відомості, що дозволяють правильно і вчасно ухвалювати рішення щодо захисту посівів. Компанії — виробники засобів захисту рослин теж у виграші, тому що можуть допомогти своїм клієнтам запобігти хворобам й появі шкідників на полях і запропонувати свою систему захисту.
"Наша програма з моніторингу поки що працює в тестовому режимі... Кількість метеостанцій у подальшому буде істотно збільшуватися, щоб забезпечити максимально можливу точність прогнозів", — розповідає Олексій Долгодушев, лідер групи з CRM та цифрового маркетингу компанії Syngenta в Україні. Щоб отримати аналітичні дані, які містяться у цій програмі, фермерові необхідно лише підписатися на розсилку. Додатково можна завжди проконсультуватися з фахівцем компанії. В Syngenta розповідають, що вже у наступному році планують запустити програму моніторингу повномасштабно і користуватися її даними можна буде безкоштовно.
"Розробка тривала досить довго, близько двох років, адже для нас важливим було переконатися в точності прогнозів, оскільки міжнародна компанія, яка є лідером ринку, не може собі дозволити помилятися. А цей продукт дуже складний, тому що повинні враховуватися безліч чинників, що впливають на поширення і розвиток хвороб і шкідників. Користування послугою буде безкоштовним з тієї ж причини, через яку Google надає всім можливість користуватися своїми картами. Інакше кажучи, ми не просто пропонуємо продукт, ми створюємо додаткову цінність компанії, піднімаємо її статус не у якихось рейтингах, а в очах простих людей", — підкреслюють у компанії.
Додаток "Syngenta Україна"
Без спеціальних додатків, які містять необхідну інформацію і можуть виконувати специфічні функції, смартфон або планшет — це лише іграшка і засіб зв’язку. Уявіть собі звичайне поле, де стільниковий зв’язок слабкий, а передача даних практично відсутня. Ось тут якраз стануть у пригоді додатки, які можуть працювати в режимі оф-лайн і дозволяють отримати відповіді на запитання, що цікавлять агронома в будь-який момент.
Безкоштовний додаток для професіоналів аграрного сектора "Syngenta Україна" існує з 2013 року і постійно вдосконалюється. Ним користуються вже 16 тисяч аграріїв. Додаток займає лідируючу позицію в рейтингу аграрного спрямування і входить до ТОП-100 безкоштовних бізнес-додатків в Україні.
Згідно зі статистичними даними кількість додатків у будь-якому смартфоні, що використовуються постійно, становить не більше 10 % від їх загальної кількості. Що ж роблять автори софту, щоб стимулювати власників додатків до їх регулярного використання? У компанії Syngenta щодо цього мають свою думку: потрібно розсилати не просто "нагадування", а повідомлення з цінним та цікавим контентом, не лінуватися постійно поповнювати бібліотеку дійсно корисною інформацією.
Користувач завжди буде повертатися до зручного, якісного ресурсу. Наприклад, у мобільному додатку "Syngenta Україна" є все необхідне для роботи аграрія, до того ж створена ця програма для фахівців різного рівня підготовки, знань і досвіду... Тут можна знайти не тільки вичерпну інформацію про продукти компанії, а й загальні відомості про основні культури, схеми їх захисту, енциклопедію шкідників і методи боротьби з ними, а ще калькулятор внесення корисних елементів живлення. Додаток є унікальним каталогом найважливішої та корисної інформації, простий у використанні й може працювати в режимі оф-лайн.
"Додатком користуються не лише агрономи, а й власники та директори компаній, діяльність яких пов’язана з вирощуванням сільськогосподарських культур, студенти аграрних вузів", — розповідають у компанії.
"Енциклопедія" для дачників
"Працюючи над основним додатком, виникла ідея створити спеціальний додаток для дачників і садівників під назвою "Енциклопедія гарного врожаю" . Не секрет, що любителі попрацювати в саду або на городі зазвичай мають лише поверхові знання про те, як правильно доглядати за рослинами і деревами, як ефективно застосовувати засоби захисту рослин, не завдаючи при цьому шкоди собі, своїм сусідам і навколишньому середовищу", — розповідають у Syngenta.
Це не основний сегмент користувачів цифрових продуктів компанії, але він теж важливий, адже ми дійсно прагнемо навчити дачників ефективного і безпечного городництва і садівництва. За два роки додаток "Енциклопедія гарного врожаю" встановили понад 10 тисяч українців, що свідчить про його корисність. Додаток дозволяє запобігти виникненню хвороб у рослин та надає рекомендації щодо дій при їх захворюванні. Продукт також порадить як ефективно позбутися колорадського жука, попелиці та інших шкідників.
Вебінари
Наявність Інтернету дозволяє не витрачати час на дорогу до столиці задля участі у семінарах або цікавих лекціях. Компанія Syngenta у 2017 році створила новий сайт "Майстерня Аграрія", одним із важливих розділів якого є вебінари з аграрної тематики. "Наші вебінари користуються великим попитом, адже на них розглядаються важливі й цікаві теми щодо правильного використання засобів захисту рослин, запобігання появі хвороб і шкідників, переваг фінансових програм для аграріїв та умов участі в них тощо. На кожному з вебінарів розглядається одна актуальна тема і кращими фахівцями компанії Syngenta надається вичерпна інформація щодо неї", — переконаний Олексій Долгодушев.
Такі вебінари проводяться на постійній основі протягом року. Водночас існує можливість переглянути їх у записі та підписатися на розсилку інформації про майбутні відеоконференції.
Високотехнологічний агробізнес
Використання спеціалізованих додатків — беззаперечний тренд в агробізнесі останніх років. Наступним трендом може стати так званий інтернет речей. Прикладом слугуватиме звичайний електричний чайник із Wi-Fi модулем, який за вашою командою або за командою комп’ютера може вмикатися тоді, коли це необхідно. В аграрному бізнесі даний напрям набуде великого поширення, адже тут існує дуже багато можливостей для цього. Вже зараз люди можуть користуватися комплексними аналізаторами, які встановлюються в полі й передають інформацію про температуру, вологість і кислотність ґрунту, а також низку інших параметрів просто до кабінету агронома в режимі реального часу.
Такі технології дозволяють точково впливати на процеси. Наприклад, диференційовано вносити добрива залежно від потреби.
Супутники вже зараз широко застосовуються для визначення індексу вегетації, пошуку бур’янів, хвороб та ін. У майбутньому вдасться подолати обмеження, які часом встановлює погода (хмарність), і значимість цих пристроїв в агросекторі зросте.
Коли всі три складові будуть злагоджено працювати, з’явиться і четверта. Роботи в цьому напрямі вже ведуться, але поки що її час не настав. Йдеться про систему, яка об’єднає супутникові дані, інтернет речей, інформаційні бази полів і сільгосптехніку. Це буде щось дуже схоже на штучний інтелект. Аналітична робота доповниться можливістю дистанційно керувати технікою і процесами.