Спільні простори і тотальне стеження: якими будуть офіси майбутнього
Багаті технологічні компанії будують футуристичні штаб-квартири, які стимулюють працівників до творчості. Які небезпеки криються за новими підходами до роботи?
З 62-го поверху вежі Salesforce Tower, що дорівнює 280 м над землею, пам'ятники Сан-Франциско виглядають дрібними, пише британське видання The Economist.
Величезний міст через затоку, Coit Tower і палац мистецтв Palace of Fine Arts зовсім невеликі порівняно із штаб-квартирою американської компанії Salesforce, яка розробляє популярну у світі однойменну CRM-систему.
Будівництво Salesforce Tower завершиться у 2017 році. Коли це станеться, вежа щоночі буде демонструвати світлове шоу. Споруду буде видно на відстані 48 км.
Це не єдина технологічна компанія, яка зводить собі святиню. Співробітники компанії Apple тільки почали переїжджати в нову штаб-квартиру в Купертіно. Площа кампуса становить 70 гектарів. Головна будівля розмістилася на площі 26 гектарів, виглядає як диск на iPod і має той же розмір, що Пентагон.
Коштує споруда близько 5 млрд дол. Це найдорожча у світі корпоративна штаб-квартира. Apple застосовувала весь свій продуктовий перфекціонізм, наприклад, принципи використання деревини займають 30 сторінок проекту.
Законодавці моди
По всьому Сан-Франциско та Кремнієвій долині багаті на готівку технологічні компанії будують або перетворюють існуючі будівлі на сміливі футуристичні штаб-квартири, які виражають зміст своїх брендів для співробітників та клієнтів.
Іншим прикладом є Uber, яка сподівається змінити свою репутацію таємничої компанії шляхом розробки повністю прозорого офісу. Очікується, що деякі внутрішні приміщення будуть відкриті для широкого загалу.
Екстер'єри нових будівель привертають особливу увагу, але найбільше інтригують саме інтер'єри. Найновіші будівлі, як в Apple, досі утаємничені, але вже зрозуміло, що вони повинні бути новаторськими у їх внутрішньому плануванні.
Через жорстку конкуренцію в індустрії високих технологій для залучення кращих інженерів та інших талановитих співробітників фірми особливо зацікавлені придумувати привабливе та продуктивне середовище.
Нові офісні приміщення також покажуть, як може розвиватися робота.
Технологічні компанії вже змінили поводження людей в офісах за межами їх власної галузі. Компанії користуються електронною поштою, пошуком в інтернеті, системами для спільної одночасної роботи, наприклад Slack чи Google Docs. Технологічні компанії роблять те саме і для фізичних просторів.
Головна ідея технологічної галузі полягає в концепції роботи у різних просторах навколо офісу, а не на фіксованому місці. Інші галузі експериментували з концепцією функціонально-орієнтованого офісу (ABW), тобто офісу, повністю адаптованого до типів активності співробітників компанії.
Ця концепція домінує у Нідерландах, в компаніях Microsoft, Volvo Car і Rabobank.
Проте технології ідуть вперед. Співробітники все ще можуть мати в офісі власний стіл, проте керівники не очікують, що вони повинні там бути. Співробітники зазвичай йдуть у різні місця, щоб виконувати різні завдання.
Існують "бібліотеки", де вони можуть працювати у тиші, а також кафе та відкриті майданчики для зустрічей і телефонних дзвінків.
Наприклад, два верхні поверхи вежі Salesforce буде використовувати не як кутові офіси для керівників, а як лаунж-зону "на повітрі" для співробітників. Там вони зможуть спільно працювати і милуватися краєвидом з кавою в руках.
Так зване рідке робоче середовище забезпечує більше випадкових зустрічей, які можуть надихнути на нові ідеї та несподівані форми співробітництва.
Центральна будівля Facebook є найбільшим у світі офісом відкритого планування. Він призначений для заохочення несподіваних зустрічей співробітників у своїх приміщеннях і в саду на даху площею 36 тис кв м. Місця загального користування покликані бути зручними для випадкових зустрічей та народження ідей.
Голова відділу нерухомості в Amazon Джон Скетлер каже, що прагне зробити місця загального користування у вигляді житлової кімнати. Щоби почуватися в офісі як вдома, потрібно наймати дизайнера з відповідним досвідом, каже Елізабет Пінкхем з Salesforce. В офісах цієї фірми є телевізори, дивани, книжкові полиці. Додатковий ефект створюють фото співробітників у рамках.
Шлях до тотального контролю
Для тих, хто глумиться над ідею спонукання співробітників до творчості завдяки офісам нового типу, є інші аргументи. Відсутність фіксованих робочих місць скорочує площу дорогої нерухомості, розподіленої між співробітниками, і не викликає у них почуття нестачі простору.
Технологічні фірми виділяють 14 кв м на співробітника, що на чверть менше, ніж в інших галузях, каже представник архітектурної фірми Gensler Ренді Хаудер.
Вважається, що молоді співробітники більш продуктивні в цих різноманітних умовах, які нагадують людині процес навчання чи життя в університеті. Проте є й недолік: може бути важко знайти колег. Тут на допомогу приходить обмін смс.
Застосування концепції спільного простору дозволяє побачити й ризики такої концепції. Професор архітектури в університеті Берклі Луїз Мозінго вважає, що спільні простори можуть призвести до виникнення напруженості.
Літнім співробітникам компаній, після 40 років, буде складно пристосуватися до нових умов, тому вони можуть робити більше помилок в роботі. Багатьом співробітникам Facebook не подобається їх офіс, бо там надто гамірно. Деякі співробітники Apple не наважуються перейти у свій новий будинок з тієї ж причини.
Також компанії намагаються використовувати власні продукти у своїх штаб-квартирах. Директор фірми-розробника чипсетів для обробки графіки Nvidia Дженсен Хуанг каже, що його фірма у 2017 році планує почати використовувати штучний інтелект для розпізнавання осіб, які відвідують штаб-квартиру.
Nvidia також встановить камери, щоб розпізнавати, яку їжу люди беруть у їдальнях, усуваючи таким чином з цього процесу касира. До того ж власний AI від Nvidia буде стежити, коли співробітники прибувають і йдуть з роботи, нібито з метою регулювання опалення будівлі і системи охолодження.
Дані, які фірми можуть збирати про місцеперебування і діяльність своїх співробітників, приречені стати ще більш детальними. Інший спосіб збирання даних про людей — за допомогою службових мобільних телефонів.
"Кожен співробітник має пристрій, який відстежується. Технологічні компанії рано чи пізно скористаються цим", — зазначає Ренді Хаудер з Gensler.
Лише деякі компанії готові ділитися планами через побоювання щодо втручання в особисте життя співробітників. Проте деякі їх підрядники кажуть, які інновації на часі. Наприклад, розробники меблів для офісу експериментують з датчиками у столах та стільцях, щоб фірми знали, коли робітники на робочому місці.
Ці дані можуть бути анонімними, щоб розвіяти побоювання щодо конфіденційності. Вони можуть знизити споживання енергії і допомогти людям знайти порожню кімнату, щоб провести зустріч. Однак така інформація здатна створити культуру спостереження, де співробітники відчувають себе під постійним контролем.
"Технологічні фірми можуть бути показником того, що буде відбуватися з приватним життям в офісах компаній", — вважає Девід Беньямін з компанії Autodesk, яка продає програмне забезпечення для архітекторів.
Оригінал публікації — Technology firms and the office of the future
Переклад Вcеволод Некрасов