Українська правда

Анулювання облігацій Приватбанку дорого коштуватиме Україні

Анулювання облігацій Приватбанку дорого коштуватиме Україні
business.ua

Недбалість у виконанні судових рішень з боку української влади дозволить інвесторам конфіскувати активи Приватбанку та активи держави Україна в більшості західних країн.

Україна має історію справедливої та рівноправної реструктуризації боргу.

Наслідки економічної кризи в Росії 1998-1999 років, глобальна фінансова криза 2008-2009 та нинішній конфлікт з Росією щоразу призводили до комплексної реструктуризації боргу.

До недавнього часу українська влада завжди утримувалася від суттєвого списання державного боргу або боргу державного значення.

Зазвичай Україна зверталась до міжнародних кредиторів, щоб знайти рішення на основі консенсусу та уникала тривалих юридичних баталій. Як наслідок, держава зберігала репутацію прибуткової країни для інвесторів в облігації, незважаючи на економічні та політичні ризики.

Нещодавній незаконний крок проти власників облігацій Приватбанку шкодить репутації України та підриває зусилля країни щодо залучення іноземних інвестицій. В результаті націоналізації Приватбанку в грудні 2016 року українська влада необдумано вирішили анулювати три випуски облігацій Приватбанку, які були видані відповідно до англійського права.

Однак скасування облігацій Приватбанку на власний розсуд української влади не допускається з огляду на англійське право. Таке порушення іноземного закону може призвести не тільки до судових справ проти Приватбанку та України, але і до того, що іноземні інвестори неохоче надаватимуть нові кредити державі та державним компаніям.

Анулювання цих облігацій українською владою шляхом визначення власників облігацій як "пов'язаної сторони" з колишніми акціонерами банку — це дивна заява. Облігації Приватбанку — це цінні папери, які торгуються на міжнародному рівні, і переважно іноземними інвесторами.

Крім того, власники облігацій не були належним чином поінформовані щодо повної втрати інвестицій за облігаціями. Водночас епізодичні інтерв'ю державних службовців по телебаченню та неофіційні коментарі співробітників Національного Банку України вказують, що власники облігацій, відповідно до англійського права, є одними з небагатьох, або навіть єдиними кредиторами банку, які отримають збитки.

100% списання облігацій без процедури банкрутства сьогодні є безпрецедентним фактом для ринків, що розвиваються.

До анулювання облігацій Приватбанку українська влада ніколи не списувала істотні суми з державного боргу, боргу, пов'язаних з державою чи системно важливих компаній. Крім того, така нечувана ситуація з іноземними власниками облігацій виникає тоді, коли Україні як ніколи необхідний привабливий інвестиційний імідж.

Лише економічними перспективами країни іноземних інвесторів не привабити. Економічне зростання в України залишається повільним, збройний конфлікт з Росією та сепаратистами триває, фінансова підтримка з боку США за Трампа на даний момент під сумнівом, а рівень державного боргу країни наближається до 85% ВВП.

У 2019 році настане строк погашення першого випуску облігацій з-поміж низки міжнародних суверенних облігацій, яку планують замінити новою заборгованістю. Однак коли репутації країни серед інвесторів завдано шкоди, як і у випадках з Еквадором та Венесуелою, залучення іноземного капіталу стає дорожчим та важчим завданням, навіть за удвічі меншого, ніж в України, рівня заборгованості.

Українська економіка лише програє через таке ставлення до іноземних інвесторів. Навіть якщо влада України виграє різні судові процеси, ініційовані власниками облігацій, економія для України від анулювання бондів Приватбанку становитиме не більше 555 мільйонів доларів США - повна номінальна вартість трьох випусків облігацій.

Проте реальний потенціал економії є значно нижчим, враховуючи готовність власників облігацій йти на часткове списання в рамках переговорів. Таким чином, сума потенційної вигоди мізерна порівняно з очікуваними втратами.

По-перше, зростання ризику у вигляді несправедливого ставлення української влади, як у випадку з анулюванням облігацій Приватбанку, підніме процентні платежі за новими борговими зобов'язаннями, випущеними державою чи державними компаніями в найближчі роки.

Навіть якщо нові боргові зобов'язання, випущені українськими державними підприємствами або державою, через "ризик анулювання" подорожчають лише на невелику частину відсотка, то у підсумку це призведе до втрати мільйонів доларів на рік.

По-друге, судовий процес з ініціативи власників облігацій Приватбанку  триматиме незрозумілі обставини скасування облігацій банку в центрі уваги ЗМІ, що дискредитуватиме державні інституції та підриватиме довіру іноземних інвесторів до держустанов України.

Увага медіа зокрема зосереджуватиметься і на нагляді Приватбанку з боку Національного банку України. НБУ протягом багатьох років приймав фінансову звітність Приватбанку, а потім раптом виявилось, що фінустанова має величезну "діру" в структурі капіталу.

Водночас ЗМІ висвітлюватимуть можливу змову між колишніми власниками Приватбанку та урядом за рахунок грошей українських платників податків. Більшість оглядачів вважають, що колишні власники Приватбанку погодилися не підривати націоналізацію фінустанови в обмін на можливість не погашати більшу частину кредитів, які були надані Приватбанком компаніями, що контролюють колишні акціонери.

По-третє, судові позови проти Приватбанку та України, ймовірно, призведуть до рішень, що вимагатимуть негайних виплат за облігаціями фінустанови та оплати судових витрат. Після такого вердикту консенсусна реструктуризація із списанням частини боргу та продовженням термінів погашення більше не буде цікавою власникам облігацій.

Недбалість у виконанні судових рішень з боку української влади дозволить інвесторам конфіскувати активи Приватбанку та активи держави Україна в більшості західних країн. Полювання на ці банківські та державні активи блокуватиме будь-яке нові розміщення суверенних облігацій і стане важким ударом для інвестиційного клімату країни.

Іноземні інвестори забезпечували капіталом Україну, відколи держава випустила іноземні суверенні облігації в серпні 1997 року. Вони продовжували інвестувати в країну в буремні кризові роки, адже самі інвестори вірили в економічний потенціал країни, а питання реструктуризації вирішувалися справедливо.

При раптовій відміні виплат за облігаціями Приватбанку справедливість української влади стосовно іноземних інвесторів поставиться під сумнів. І чим довше влада відмовлятиметься переглянути анулювання облігацій Приватбанку, тим більше відчуватиметься негативний вплив на інвестиційний клімат в Україні.

Трагічно, що іноземні інвестори, які пристрасно підтримували революцію в Україні, можуть в кінцевому підсумку опинитися в тандемі з російською державою, яка судиться з Україною за її намір реструктуризувати російські суверенні облігації.

Українській владі варто не раз подумати, чи є сенс ризикувати історією справедливої реструктуризації заборгованості в Україні. Деякі інвестори можуть ніколи не повернутися.

Автор  керуючий портфелем Pala Assets. Pala Assets є членом спеціальної комісії бондхолдерів Приватбанку, яку очолює юридична фірма Dechert.

Ця стаття відображає особисту думку автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Приватбанк НБУ Мінфін Приват