Українська правда
Перспективи для інвестицій всередині країни

Мінекономіки зробило послугу Бойку

Міністерство економічного розвитку та торгівлі відмінило ще одну низку технічних умов на виготовлення бензину, "дизеля" та їх компонентів. Але двосерійна боротьба з "бодягою" схоже перетвориться на черговий фарс у виконанні чиновників МЕРТ.

Міністерство робить велику послуго Юрій Бойку та Міненерговугілля, тому що держава не в змозі захистити споживача від недобросовісних торгівців пальним.

За останні два тижні Міністерство економічного розвитку та торгівлі відмінило 66 технічних умов на автомобільний бензин, дизпаливо та їх компоненти. Перший наказ відомства вийшов 15 березня, другий - 23 березня.

Як повідомив Володимир Павленко, заступник міністра економічного розвитку та торгівлі, технічні умови були анульовані через те, що виробники пального не вказували, які якості покращувались, які компанії були виробниками присадок, був відсутній метод контролю якості пального і не були регламентовані правила його приймання.

"Є політична воля керівництва Кабінету міністрів, щоб відмінити всі технічні умови, на основі яких виробляються нафтопродукти, незалежно від суб’єкту господарювання", - заявив Павленко

Вочевидь, йдеться про стурбованість Миколи Азарова якістю пального на автозаправних станціях, яке він висловив в середині березня. Покращити якість нафтопродуктів вирішили кардинально – відмінивши технічні умови, які отримуються компаніями на виготовлення пального, яке має покращені характеристики.

Але даний механізм використовувався як добросовісними компаніями, так і не зовсім. З його допомогою легалізовували і не найкращі взірці пального. Тим не менше, вирішили відмінити разом усі технічні умови. Хоча, за словами експертів, в цій сфері відбувається повний бардак. І перелік з 66 ТУ зовсім не остаточний. Насправді, таких ТУ в Україні зареєстровано більше сотні і наказ може виявитись не останнім.

Фото drive2.ru 

Згідно первісного задуму, таким чином в Кабміні сподівалися перекрити доступ на ринок неякісного пального, що виготовлялося на міні-НПЗ.

"Ініціювалося це як боротьба з "бодягою", а під роздачу попали усі, - констатує Олександр Сіренко, аналітик консалтингової компанії UPECO. – Питання про міні-НПЗ неодноразово піднімалося на експертно-аналітичній групі. Йшлося про те, щоб відмінити ТУ для заводів, що не мають повного циклу. Хоча і не всі вони виробляють неякісну продукцію".

Як зазначив один з експертів, що побажав залишитися неназваним, "пальне має виготовлятися виключно на нафтопереробних заводах і будь-які домішки – це втручання в структуру пального".

Причому в компаніях вважають маневр міністерства безпідставним. "Вказані причини не є достатньою підставою для анулювання реєстрації ТУ, так як вони відображені в ДСТУ 1.6.:2004 "Національна стандартизація. Правила реєстрації нормативних документів", у відповідності з якими здійснюється реєстрація нормативних документів в тому числі і ТУ", - вважають у прес-службі "ТНК-ВР Комерс".

До того ж Міністерство економічного розвитку припустилося помилки. Як зазначає Геннадій Рябцев, заступник директора НТЦ "Псіхея", в міністерстві "не підозрюють, що анулювати реєстрацію стандартів можна тільки на відмінені ТУ".

Зараз, очевидно, така позиція не додала б роботи українським НПЗ. І тим більше не вирішила б питання з неякісними нафтопродуктами. Причому з такими проблемами стикаються споживачі не лише невідомих АЗС, а й клієнти достатньо відомих мереж, про що вони нерідко висловлюються на сторінках соціальних мереж.

Навіть відомі компанії, принаймні поки що, не збираються виконувати накази МЕРТ. "Вони можуть торгувати доти, поки не отримали офіційний документ про відміну ТУ", - говорить Сіренко.

Фото super-chevrolet.narod.ru

Вони продовжують торгівлю, вже маючи на руках відповідний наказ. "Компанія "Шелл" отримала копію наказу про відміну технічної сертифікації, - зазначають у прес-службі "Шелл Рітейл Україна". – Наступні корки компанії будуть визначені після детального аналізу ситуації".

Про те, що активність міністерства не зупинить торгівлю "незаконними" видами палива впевнені і експерти. "Це ніяким чином не відіб’ється на реалізації нафтопродуктів і на покращенні їх якості, - говорить Геннадій Рябцев. – Тому що технічні умови – це нормативи для підприємств, які їх виробляють. Якщо держава не перевіряє якість пального на заправках, то добрим і поганим трейдерам байдуже до наказів . АЗС і далі торгуватимуть цим пальним".

На думку експерта, тепер замість ксерокопії ТУ будуть давати ксерокопію ДСТУ. Про такі прецеденти повідомляв Віталій Чеховський, лідер суспільного руху AutoVisio, коли на брендових АЗС надавалися документи про відповідність саме ДСТУ. А на питання про додаткову інформацію персонал АЗС відповідав, що це той самий литовський бензин, в який "хлопці домішують присадки".

Найімовірніше, гучні заяви міністерства не спричинять жодних змін на ринку нафтопродуктів. Адже учасники ринку вже мають приклад дій.

"Згідно закону України "Про захист прав споживачів", компанія має право продавати товар під власною торговою маркою, зареєструвавши її у встановленому порядку, - говорить Олена Хілієнко, директор компанії "Паралель". – Ми діємо у відповідності з вимогами цього закону вже давно і успішно продаємо бензин і дизельне пальне".

Так само діє не лише "Паралель", а й АТАН, ХАДО і інші компанії. Тому не виключено, що цим шляхом підуть компанії, що, можливо, матимуть якісь проблеми. Але проблема в тому, що так само вчинять і торгівці неякісною продукцією. Тим більше, що зареєструвати ТМ дешевше, аніж ТУ. За різними оцінками це задоволення коштувало від 20 до 100 тис. грн.

А значить неякісного пального менше на ринку не стане. До того ж незрозуміло, навіщо МЕРТ зробило таку послугу Міненерговугілля, прийнявши на себе відповідальність за таке контроверсійне рішення. Контролю за якістю продукції як не було, так, схоже, і не буде. Наміри ж придбати 5-7 мобільних лабораторій для контролю якості при 6 тисячах АЗС в країні - це просто смішно. Адже ще, треба не лише придбати лабораторії, а й знайти кошти на забір проб.

Тому НПЗ продовжать стояти, споживачі заправлятися дорогим і не завжди якісним пальним.