Приречена на девальвацію
Торгівельний баланс України найбільше страждає через залежність від імпорту енергоносіїв. Частка російського газу в грошовому еквіваленті у структурі імпорту 2011 року зросла на 71,6% до 9,3 мільярда доларів.
Дефіцит торгового балансу України продовжує різко зростати. За січень-серпень 2011 року імпорт товарів в країну перевищив експорт на 8,1 мільярда доларів.
Зростання негативного сальдо зовнішньої торгівлі збільшує тиск на валютний ринок країни і провокує збільшення попиту на валюту. Це може призвести до девальвації гривні.
В уряду Миколи Азарова з'явився шанс переконати українців у своїй профпридатності і врятувати гривню, адже, за словами експертів, дефіцит поточного рахунку платіжного балансу уже є ключовою загрозою для країни.
Зрештою, дані НБУ і Держстату підтверджують ці побоювання. Головне статистичне відомство країни повідомило, що у серпні негативне сальдо торговельного балансу становило 1,4 мільярда гривень, що є другим найгіршим показником 2011 року.
До цього гірша динаміка - 1,7 мільярда доларів - фіксувалася лише в лютому, коли НАК "Нафтогаз України" закуповував газ для виплати компенсації компанії RosUkrEnergo.
Хоча в серпні експорт українських товарів відчутно зріс - на 36,1% до 5,8 мільярда доларів порівняно з серпнем 2010 року в основному за рахунок сільгосппродукції, металургії і машинобудування, імпорт він не наздогнав. В серпні імпорт збільшився на 32,5% до 7,2 мільярда доларів.
Загалом, експорт товарів за вісім місяців 2011 року зріс на 39,4% до 44 мільярдів доларів, а імпорт - на 44,6% до 52,1 мільярда доларів.
Як відомо, торгівельний баланс України найбільше страждає через залежність від імпорту енергоносіїв, зокрема, природного газу. Частка російського блакитного палива в грошовому еквіваленті у структурі імпорту за вісім місяців 2011 року зросла на 71,6% до 9,3 мільярда доларів.
Така динаміка в основному пов'язана з подорожчанням газу.
Водночас імпорт нафти з газовим конденсатом зріс на 8,8% порівняно з аналогічним періодом 2010 року до 3 мільярдів доларів.
"В грошовому вимірі це істотне зростання, навіть незважаючи на те, що у фізичному обсязі немає такого зростання", - підкреслив економіст Міжнародного центру перспективних досліджень Олександр Жолудь.
Також торгівельний баланс України псує імпорт машинобудівного обладнання, автомобілів та побутової техніки. Попит на автомобілі підігріли плани уряду ввести мита на продукцію закордонного автопрому.
Крім того, починає відновлюватися кредитування фізичних осіб, і значна частина цих коштів йде на придбання імпортної побутової техніки.
Загалом, у січні-серпні 2011 року негативне сальдо зовнішньоторговельного балансу становило 8,1 мільярда доларів, тоді як за аналогічний період 2010 року - 4,5 мільярда доларів.
За словами аналітика ІГ "Арт капітал" Олега Іванця, поки що негативне торгівельне сальдо компенсується вливаннями капіталу. "Це дуже ризиковано, бо капітал може легко залишити Україну, особливо зважаючи на надзвичайно несприятливі умови ведення бізнесу", - сказав він.
Враховуючи несприятливу ситуацію на світових ринках, негативне сальдо торгівлі України у 2011 році, скоріш за все, перевершить результат 2010 року - тоді імпорт перевищив експорт на 9,3 мільярда доларів.
Про ймовірність такого сценарію говорили ще в липні, проте Іванець вважає, що наразі ситуація стабільна.
"Теперішній торговий дефіцит був заздалегідь прогнозований і не викликав якогось подиву - без структурних змін в економіці ситуацію змінити неможливо, а ці зміни не відбуваються", - підкреслив співрозмовник.
Уряд тільки зараз наважився говорити про відповідні заходи. У середу на засіданні Кабміну прем'єр-міністр Азаров запевняв, що "всі зусилля його підлеглих спрямовані на покращення зовнішньоторговельного балансу".
За словами прем'єра, цього можна досягнути за рахунок нової ціни на газ, яка досі залишається невідомою, і очікуваного зростання експорту зернових. Для цього парламент скасував мита на вивезення пшениці і кукурудзи.
Також Азаров розраховує уникнути перекосів із надходженням валюти в країну за рахунок отримання чергового траншу МВФ і резервів Нацбанку, які, до речі, за один місяць "схудли" на 3 мільярди доларів. Однак чи допоможуть пропоновані заходи, невідомо.
По-перше, за два місяці навіть вигідна ціна на газ для України вже не зробить погоди в торговельному балансі. Крім того, уряд навряд чи встигне до кінця 2011 року домовитися з "Газпромом" про нову ціну.
"Заяви про перегляд цін на газ почалися з першого дня роботи нового уряду. За півтора року нічого не змінилося, чому щось зміниться зараз? Може, щось відбувається поза телекамерами?" - запитує Жолудь.
Нижча ціна на газ допомогла б не тільки покращити торговельний баланс країни, але й переконала би МВФ видати черговий транш. Після отримання знижки уряду не довелось би піднімати тарифи для населення.
По-друге, все частіше лунають прогнози експертів, що через боргову кризу в Європі і її поширення на інші регіони можуть "просісти" металургійні ринки.
Як відомо, основа товарної структури українського експорту - металургія. За вісім місяців чорні метали та вироби з них становили 32,7% від загального обсягу експорту країни. Отже, після обвалу цін на зовнішніх ринках Україна може недоотримати таку потрібну їй валюту.
По-третє, у серпні-вересні в Україну було завезено чимало автівок. Ця імпортна стаття торговельного балансу поставила черговий посткризовий рекорд - 1,9 мільярда доларів. І це не межа.
На думку голови аналітичної групи "Таск-інвест" Андрія Шевчишина, ці показники можуть зберегтися на високому рівні. В рамках "Євро-2012" Україна планує купити для "Укрзалізниці" техніку в Грузії та Кореї.
По-четверте, хоча Азаров і розраховує отримати значну валютну виручку за рахунок скасування вивізних мит на зерно, але позиції трейдерів на міжнародних ринках поки що не надто стабільні. За прогнозами аналітичної групи Da Vinci AG, світові ціни на зернові культури можуть впасти на 25%.
Зараз на ціни впливають два чинники: вихід на світовий ринок України і можливість введення обмежень на експорт зерна з Росії. Перша новина - стратегічно знижує ціни, друга - тактично підвищує їх.
"Основним трендом буде зниження ціни на тлі рекордних врожаїв у Росії, Казахстані та Україні і конкуренції між ними", - каже управляючий партнер Da Vinci Андрій Колпаков.
По-п’яте, існує ризик девальвації грошових одиниць основних торгових партнерів України - Євросоюзу та Росії. Сьогодні їх валюти суттєво втратили у вазі порівняно з доларом. Якщо це триватиме, гривня теж впаде.
"У випадку різкого зниження експорту, особливо на тлі послаблення євро та рубля, НБУ доведеться провести контрольовану девальвацію і розширити валютний коридор", - припускає Шевчишин.
Девальвація потрібна уряду для підтримки конкурентоспроможності продукції українських експортерів на зовнішніх ринках і збільшення надходжень валюти в країну, яку поки що активно "вимивають" імпортери.