Українська правда

Українські капітали витікають рекордними темпами

Обсяги експорту капіталу з України до Кіпру зросли з 4,4 млн дол. на початок 2007 року до 5826 млн дол. на початок 2008 року. У 1324 рази за рік! Для Кіпру інвестиції у таких обсягах є подарунком долі, оскільки середньорічні обсяги надходжень іноземних інвестицій із усіх країн світу за останні чотири роки становили 1172 млн дол., а тут, завдяки інвесторам із України, п'ятирічку вдалося виконати за один рік.

Нарешті Україна вийшла на вагомі позиції у сфері переміщення капіталу до економік інших країн. А капітал переміщено чималий - понад 5,8 млрд дол. Пункт призначення прямих іноземних українських інвестицій - тепла місцина у Середземному морі, Кіпр. Які ж вигоди може дістати від такої ділової активності наша держава у вигляді податків? Майже точна відповідь - жодних.

Конвенція про уникнення подвійного оподаткування, що діє сьогодні між Україною та Кіпром, залишилася з часів колишнього Радянського Союзу (діє з 1983 року). Вона, враховуючи нульові ставки оподаткування дивідендів, процентів та роялті, створила сприятливі можливості резидентам України цілком легально без будь-якого оподаткування виводити за кордон значні суми коштів, вона також використовується для створення різних схем мінімізації податкових зобов'язань. Основні положення цього двостороннього документа перекручують механізми рівної економічної конкуренції для інвесторів, які є резидентами інших країн, не забезпечують ефективної мобілізації фінансових ресурсів у Державний бюджет України.

Робота над підготовкою тексту угоди про уникнення подвійного оподаткування між Україною та Кіпром тривала з середини 1990-х років і була, врешті, завершена на початку 2007 року. Проект нової конвенції передбачає ставку 10% при оподаткуванні доходів за процентами та роялті. При оподаткуванні дивідендів запропоновано ставку 5%, якщо особі, яка отримує ці доходи, належить не менше 25% статутного фонду компанії, що виплачує дивіденди. У всіх інших випадках ставка податку дорівнюватиме 15%. Наведені окремі положення нової українсько-кіпрської угоди про уникнення подвійного оподаткування є приблизно такими, які визначені в аналогічних угодах між Кіпром та двома десятками країн світу.

Країни колишнього СРСР також уже уклали нові угоди з Кіпром і застосовують вигідні для себе ставки оподаткування. Наприклад, Білорусь підписала відповідний договір у травні 1998 року, а закон про ратифікацію парламент прийняв у листопаді того ж року. У зазначеному договорі ставка податку на дивіденди закріплена на рівні 10%, якщо компанія, яка отримує ці дивіденди, володіє не менш ніж 25% акцій підприємства, що виплачує такі доходи. В іншому разі ставка податку дорівнює 15%.

Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України №65-р, схвалено проект Конвенції між урядом України й урядом Республіки Кіпр про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням від податків на доходи. Також зазначеним розпорядженням Міністерству фінансів України надали право на підписання цього міжнародного договору. Однак протягом року чиновники зазначеного міністерства не скористалися наданими повноваженнями, і новий уряд уже на початку цього року надав повноваження на підписання угоди Надзвичайному  і  Повноважному  Послу України в Республіці Кіпр. Не відомо, скільки ще необхідно часу для того, щоб відбулася ця довгоочікувана подія в економічному житті нашої держави.

Після підписання зазначеної угоди (враховуючи важливість створення рівних конкурентних умов у інвестиційній сфері та з огляду на значні потенційні можливості для наповнення бюджетів як державного, так і регіонального рівнів за рахунок запровадження нових умов оподаткування) важливим завданням стане її ратифікація у Верховній Раді України. Відкладання в парламенті цього питання на довгий період залишить можливість активно використовувати схеми мінімізації та ухилень від сплати податків, зменшуватиме базу оподаткування та ускладнюватиме наповнення бюджетів усіх рівнів.

Насамкінець, хочеться звернути увагу на деякі статистичні дані, які яскраво демонструють диспропорції у результатах державної політики в інвестиційній сфері. За даними Держкомстату, станом на 1 січня 2008 року обсяг прямих інвестицій із Кіпру до України становив 5941,8 млн дол. - це переможне перше місце серед інших країн світу. І якщо від майже однакових із Кіпром показників інвестицій із Німеччини (яка перебуває на другій позиції) відняти обсяг інвестицій, отриманих від продажу Криворіжсталі (а це близько 4,8 млрд  дол.), то відрив колишнього офшору у переліку країн-інвесторів буде вражаючим.

Також цікавими є статистичні дані про прямі іноземні інвестиції з України до Кіпру. Так, обсяги експорту капіталу зросли з 4,4 млн дол. на початок 2007 року до 5826 млн дол. на початок 2008 року. У 1324 рази за рік!

Для Кіпру інвестиції у таких обсягах є подарунком долі, оскільки середньорічні обсяги надходжень іноземних інвестицій із усіх країн світу за останні чотири роки становили 1172 млн дол., а тут, завдяки інвесторам із України, п'ятирічку  вдалося виконати за один рік.

Під час роботи уряду Юлії Тимошенко у 2005 році до Верховної Ради України надійшов законопроект про денонсацію угоди про уникнення подвійного оподаткування з Кіпром від 1983 року. Основним аргументом для підготовки такого законопроекту була ліквідація невигідних для України економічних та правових механізмів, що містяться в згаданій угоді. Чи є у порядку денному теперішньої урядової команди українського прем'єра питання стосовно угоди з Кіпром, чи курс боротьби з тіньовими схемами залишатиметься незмінним?

Кіпр уряд інвестиції