ЄВРО-2012 – шлях до розвитку чи засіб збагачення?
1 листопада Кабмін затвердив держпрограму щодо проведення в Україні Євро-2012, а вже у п’ятницю, 2 листопада, президент Федерації футболу Григорій Суркіс продемонстрував повну бойову готовність до участі в реалізації нового документа. Причому "бойова" в даному разі – це не просто метафора. Бійки навколо майбутніх новобудов будуть неабиякі. На кону не лише гроші, але й земля.
Земля в Києві, зрозуміло, золота. Тим паче та, що її мають відвести під новий стадіон. У держави потрібних коштів на забезпечення такого будівництва немає. За даними керівника Мінекономіки Анатолія Кінаха, прогнозні обсяги фінансування становлять 118 млрд 268 млн грн, з яких: за рахунок коштів держбюджету – 12 млрд 682 млн грн; місцевих бюджетів – 4 млрд 269 млн грн, позабюджетних коштів – 101 млрд 215 млн гривень.
Ці позабюджетні джерела надає великий бізнес, котрий із задоволенням вкладе гроші під Євро-2012, які після проведення чемпіонату осядуть у кишенях інвесторів зведеною розважально-туристичною (чи спортивною, як у цьому випадку) інфраструктурою. За словами президента федерації, ФФУ вже замовила проект нового стадіону, що може бути підготований найближчим часом.
Наразі передовсім цікаво, де будуватимуть стадіон. За даними пана Суркіса, розглядалося два місця будівництва - на вулиці Поліській, 6, де розташовані склади Міноборони, і на вулиці Глушкова, 6 - на території виставкового центру "Експо-Україна". Хто і в який спосіб це розглядав, президент ФФУ не уточнив.
Проте він пояснив, що склади Міноборони під стадіон віддати неможливо, оскільки в них зберігаються 80 тис. тонн основних засобів та військового спорядження, для вивозу яких буде потрібно 1,5--2 роки й 4 тис. вагонів. Строки, зазначені паном Суркісом, дещо завищені, адже Криворіжсталь, наприклад, таку кількість вагонів обробляє всього за добу. Тому, мабуть, для вирішення цієї проблеми потрібні лише вольове рішення та чіткий план виконання робіт. Але, схоже, на заваді стоїть не військове майно, а дещо інші інтереси потенційних «інвесторів» стадіону.
Відтак Суркіс висловив сподівання, що президент Ющенко допоможе ФФУ із виділенням землі на території "Експо", адже виставковий комплекс є в юрисдикції Державного управління справами. А якщо Ющенко не схоче втручатися у процес, то Суркіс зазначив: розроблюваний на замовлення Федерації проект стадіону можна застосувати саме до "Експо". І, нарешті, останній аргумент – гроші. Суркіс запевнив, що ФФУ надасть інвестора і зекономить таким чином державні кошти на будівництво стадіону.
Згадані вище запитання щодо того, хто і як обирав територію під стадіон, нериторичні. Адже будь-хто із киян, якщо він, звісно, дістається до роботи не гелікоптером, знає транспортну проблему між Лівобережжям та Правобережжям столиці. Навіть якщо обіцяні мером Черновецьким мости через Дніпро зведуть у задекларований час та у заявленій кількості, транспортну проблему за умов великого напливу футбольних уболівальників вони не вирішать. Ані метро, ані автомобільні шляхи не витримають приїзду більше 200 тис. уболівальників. Мало того, до "Експоцентру" взагалі метро не ходить, і навряд чи його встигнуть збудувати до проведення ЄВРО-2012. Окрім того, існує й давня проблема пропускної здатності Московської площі. Вельми цікавою може бути реакція гостей із Європи та УЄФА на організаційні потуги українців, якщо уболівальник витратить 2 години на переліт до України, а потім 2--3 години - щоб добратися від аеропорту на правий берег Дніпра. А ще цікавішою може бути ситуація, коли вболівальники через багатогодинні пробки на мостах у Києві позапізнюються на літак.
Тому – і це робоча група при мерії неодноразово підкреслювала – будувати було би логічно поближче до аеропорту "Бориспіль", аби обмежити необхідну кількість пересувань із одного берега на інший та зробити відвідання матчів ЄВРО-2012 зручнішим. Щодо території на Лівому березі - за даними Київради, майданчики є. На Дарниці, де можлуть побудувати новий стадіон, є вся необхідна інфраструктура: харківська лінія метро, новозбудований Дарницький залізничний вокзал та близькість розташування аеропорту "Бориспіль".
Вказаний Суркісом майданчик – на Дарниці -- не становить означених паном Григорієм проблем. Принаймні заяв із цього приводу з боку міністра оборони не було. Навпаки, Міноборони готове очистити від військових об'єктів 750 га в Дарницькому районі, і вже подало відповідний проект, який має затвердити Київрада, на містобудівну раду Києва. Територія ділянки на Поліській, а це близько 80 га, дозволяє побудувати не просто футбольний стадіон (як у Голосієві), а цілий олімпійський комплекс, готелі і розважальні центри. Це, до речі, нові робочі місця у спальних районах Лівого берега, що створить потрібну розважальну інфраструктуру на Лівобережжі та дозволить розвантажити транспортні шляхи. Адже будівництво винятково футбольного стадіону звужує можливості цільового використання земельної ділянки, а також збільшує граничні витрати на його утримання. Як аргумент згадаймо: скільки футбольних матчів міжнародного рівня відбувається у Києві щороку?
"Підготовку до проведення ЄВРО-2012 слід використати з метою поліпшення інфраструктури Києва, а не як засіб для збагачення окремих чиновників та бізнесменів. Не треба бути архітектором, аби зрозуміти логістику: зручнішим для майбутніх футбольних уболівальників, яким би транспортом вони не діставалися Києва, та вигіднішим для міста, яке потребує нових робочих місць та розважальної інфраструктури на Лівобережжі, є будівництво на будь-якій ділянці лівого берега Дніпра – від Дарниці до Борисполя", - вважає керівник компанії "Київінжиніринг" Віктор Зарецький.
Цікаво: якщо пану Суркісу під силу перенести виставковий центр, який не є майном, що зберігається на складах, а цілісними конструкціями, то вивезти 80 тис. тонн майна військових тим паче не складно. Але… "Експоцентр" розташований ближче до центру столиці, а тому – дорожче. Земля на лівому березі Дніпра у столиці коштує на сьогодні значно дешевше. Не всі в Києві ще забули, як Черновецький робив спроби перенести у Вишневе Київський зоопарк? Суркіс нагадає.