Українська правда

Тотальна тінь електронних сигарет

Чим загрожує зростання чорного ринку рідин для вейпів і що з цим робити?

В Україні, як в усьому світі, дедалі популярнішими стають електронні сигарети, так звані вейпи. Опитування Київського міжнародного інституту соціології показало, що у жовтні 2024 року їх використовували 4,3% дорослого населення, а в лютому-березні 2025 року – 5,2%.

У дослідженнях ВООЗ йдеться про те, що в Україні 20% молодих людей у віці 18–29 років та 19,6% учнів 13–15 років є споживачами вейпів. Це означає, що з кожним роком, а особливо зі зміною поколінь, електронні сигарети відкушуватимуть дедалі більший шматок сигаретного пирога.

Здавалося б, таке не має дивувати. Але якщо врахувати те, що з 11 липня 2023 року в Україні діє заборона на виробництво та імпорт, а з 11 липня 2024 року – повна заборона на продаж рідин для електронних сигарет зі смако-ароматичними добавками (вживає більшість вейперів), яка ухвалювалася для зникнення ароматизованої продукції з ринку, то стає зрозуміло, що ми рухаємося зовсім не туди.

З чим ми реально маємо справу після набрання чинності такою забороною – це тотальна тінізація ринку рідин для електронних сигарет із відповідними дедалі більшими втратами доходів бюджету та повна відсутність державного контролю за дотриманням стандартів якості відповідної продукції.

Вживання електронних сигарет – крадіжка грошей у збройних сил

Згідно із першим дослідженням ринку електронних сигарет Kantar, рівень нелегальної торгівлі рідинами для електронних сигарет сягає 93,6%. Наші оцінки також показують, що частка нелегального ринку цієї продукції становить 92,3%. Висновок очевидний: якщо бачимо вейпера, то з імовірністю 93% можемо стверджувати, що він вживає нелегал, з якого не сплачено податки до бюджету.

На основі даних Державної податкової служби (ДПС) щодо придбання марок акцизного податку на рідини для електронних сигарет можна порахувати, що за перше півріччя 2025 року до бюджету надійшло лише близько 200 млн грн акцизу з вироблених в Україні рідин. Водночас не було реалізовано жодної акцизної марки для імпортних рідин (у 2023 році зазначених марок закуплено майже 7 млн штук, у 2024 році – 1,8 млн штук).

За нашими оцінками, втрати акцизного податку від нелегального ринку рідин для електронних сигарет у 2025 році можуть скласти щонайменше 5 млрд грн, ПДВ – 2 млрд грн, роздрібного акцизу – 600 млн грн. Всього – щонайменше 7,6 млрд грн. Ці втрати потрібно додати до недоотриманих податкових надходжень внаслідок нелегальної торгівлі звичайними сигаретами, які становлять 25,2 млрд грн.

Отже, якби в Україні не існувало нелегальних ринків тютюнових та нікотинових виробів, доходи бюджету були б на 32,8 млрд грн більшими і могли б покрити понад 10% від додаткової потреби у фінансуванні безпеки та оборони, які ще потрібно віднайти до кінця 2025 року.

Ринок рідин для електронних сигарет по-українськи

Якщо розглянути структуру ринку електронних сигарет, яку оприлюднив Kantar, можемо дізнатися про них більше. Вейпи зі змінними багаторазовими картриджами формують 38% ринку (серед них – 97% нелегалу); одноразові – 28% (на 99% нелегальні); вейпи із вбудованим заправним резервуаром – 18% (частка нелегалу у цій категорії становить 82% та ще стосовно 10% не вдалося встановити походження продукції); електронні сигарети зі змінними одноразовими картриджами – 15% (на 89% перебувають поза легальним полем).

Одноразові електронні сигарети та вейпи з одноразовими картриджами потрапляють до України контрабандою із заправленою в них рідиною. Це 43% від ємності ринку. Натомість 57% рідин для інших видів електронних сигарет нелегально виготовляються в Україні або, у меншій кількості, незаконно постачаються з-за кордону.

Викриті нелегальні виробництва рідин для електронних сигарет дедалі частіше фігурують у повідомленнях Бюро економічної безпеки (БЕБ). Зокрема, у серпні 2025 року вилучено 7 ліній з виробництва нелегальних рідин та значні обсяги нелегальної продукції. На початку жовтня у Київській області виявлено виробництво контрафактних електронних сигарет. Детективами БЕБ вилучено майже 30 тис. ємностей з рідинами таких нікотиновмісних виробів, понад 1,2 тис. POD-систем, понад 3,5 тис. картриджи з рідиною. Вартість вилучених товарів орієнтовно складає 3,7 млн грн.

Виробництво електронних сигарет та рідин для них не вимагає використання дорогого обладнання, яке легко замовити навіть у мережі інтернет. При цьому не потрібно маскувати шум та запах тютюну (як у випадку із підпільними сигаретними цехами), можна використовувати дешеві китайські девайси. Бар'єр для входу для входу на ринок електронних сигарет є доволі низьким, що пояснює велику кількість його учасників і водночас ускладнює боротьбу з відповідними зловживаннями.

Особливо небезпечним є те, що заборона рідин з ароматизаторами дала поштовх для антиінновацій. Новаторські задуми реалізувались у спеціальній пропозиції – конструктор рідини "самозаміс". Споживач електронних сигарет сьогодні може обрати всі складові для приготування ароматизованої суміші вейпу на свій смак.

Доступними є: база для рідини із вмістом нікотину (найчастіше це подарунок); широкий перелік популярних ароматизаторів, які можна міксувати; аромабустори; гліцерин; підсилювачі; тара для змішування тощо. І все це без сплати податків. Формально у такій схемі забороненими є не окремі компоненти, а ароматизована рідина, яку споживач готує самостійно.

За нашими підрахунками, частка ринку наборів для "самозамісу" становить 26,8%. Вони можуть завдавати шкоди для здоров'я споживачів (переважно молоді), оскільки є можливість будь-що, включаючи понаднормову кількість нікотину, наміксувати. Образно кажучи, "самозаміс" і легально вироблена рідина для електронних сигарет так само співвідносяться між собою, як самогон та фабрично вироблена горілка.

Крім того, як інформує Kantar, чверть електронних сигарет мають невідповідний об'єм картриджа/кількість затяжок та/або тип рідини. Щонайменше кожна п'ята одиниця продукції не має зазначення рівня нікотину на упаковці/флаконі/картриджі або продукції. Нашою реальністю стало масове порушення стандартів.

Що робити

З 1 жовтня 2025 року набрала чинності заборона на безоплатне надання нікотину при реалізації компонентів рідин для електронних сигарет, що переводить схему "самозамісу" із напівлегальної в чорну площину. Але її виконання ще потрібно ефективно проконтролювати. Це, як і завдання протидії роздрібній торгівлі нелегальними електронними сигаретами, покладається на ДПС та Національну поліцію.

Приблизно чверть споживачів електронних сигарет купує їх онлайн. Дві третини вейперів здійснюють офлайн-покупки (75,4%). Отже, першочергового відпрацювання потребують точки роздрібного продажу відповідної продукції.

Потрібно також звернути увагу на досвід європейських країн (зокрема, Латвії та Великої Британії), які внесли до підакцизних товарів як рідину для електронних сигарет, так і її компоненти, передбачивши відповідні правила адміністрування акцизу. Практика запобігання зловживанням з інгредієнтами рідин напрацьована також у Польщі.

Контрабанда готових електронних сигарет та рідин для них має стати важливим фокусом у роботі Державної митної служби і Державної прикордонної служби. Ці органи мають мати сучасне устаткування для ефективного виконання покладених на них контрольних функцій. Слід також ретельно відстежувати ланцюжок імпорту й подальшого постачання нікотину та нікотинбензоату, які використовуються для виготовлення рідин.

Нелегальне виробництво рідин для електронних сигарет вимагає особливої пильності від БЕБ, важливо приділяти належну увагу аналітичній складовій супроводження розслідувань цього органу.

Необхідно систематично посилювати інституційну спроможність органів контролю та правоохоронних органів, забезпечуючи їх належними фінансуванням. І, звісно, необхідно боротися з корупцією. Без цього згадані органи навряд чи зможуть впоратися із викликом зростання тотально тінізованого ринку для електронних сигарет, а держава втрачатиме дедалі більші обсяги таких важливих під час війни податкових надходжень.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
тютюнові вироби податки