Контейнеровоз заблокував Суецький канал і міжнародну торгівлю: що відомо на даний момент
23 березня судно довжиною 400 метрів сіло на мілину та заблокувало рух в одному із найбільш завантажених транспортних шляхів у світі – Суецькому каналі, який з’єднує Середземне і Червоне море. Сотні суден стоять у черзі, втрачаються мільярди доларів. Ми зібрали всю інформацію про інцидент, яка відома на цей момент.
Як так сталось
Ever Given тайванської транспортної компанії Evergreen Marine прямував за маршрутом Китай - Роттердам і віз 20 тис контейнерів на борту, сів на мілину посеред Суецького каналу.
Глава Управління каналу Усама Рабіє розрізняє декілька можливих причин даної ситуації:
"Сильні вітри і погодні фактори – це не основні причини, через які судно сіло на мілину, можуть бути також технічні або людські помилки", – сказав він.
Також Рабіє виключив версію можливих навмисних дій. Остаточні причини, за його словами, будуть з'ясовані в ході розслідування, документації для якого вистачає.
У свою чергу, в Bernhard Schulte Shipmanagement, компанії, що керує судном, заявили, що "початкові розслідування виключають будь-яку механічну відмову або відмову двигуна як причину посадки на мілину".
Наслідки "Суецької блокади"
Через Суецький канал ведеться близько 12% всієї світової торгівлі. Тому через
збої у ланцюжку постачання товарів у різні країни річний показник зростання світової торгівлі щотижня падатиме на 0,2-0,4 п. п., а в цілому за рік – приблизно на 1,4 п. п. або 230 млрд доларів у грошовому еквіваленті.
26 березня знову підросли ціни на нафту, адже, як зазначає компанія Kpler, з 39,2 млн барелів нафти-сирцю, що перевозяться в день морем, 1,74 млн проходить через Суецький канал. Цього тижня ціни на перевезення нафтопродуктів морським шляхом виросли майже в два рази, а також ціна на ринку нафти зросла на щонайменше 4,5% за день.
Також зростають ціни на морські перевезення. Наприклад, вартість доставки 40-футового контейнера з Китаю в Європу зросла до 8 тисяч доларів – це майже в чотири рази більше, ніж рік тому. Тепер робота суден категорії Suezmax, що перевозять до 1 мільйона барелів нафти, обійдеться приблизно в 17 тисяч доларів в день. Це максимальний показник з червня 2020 року.
За даними агентства в Єгипті Leth Agencies, в п'ятницю своєї черги пройти каналом очікували 237 суден: 107 знаходяться в порту Суец в Червоному морі, 41 – всередині каналу і ще 89 в Порт-Саїді в Середземному морі. Кожен день простою кораблів обходиться сумою майже 9,6 млрд доларів в день або 400 млн доларів на годину.
Що далі
Спроби зрушити контейнеровоз із місця продовжилися в суботу 27 березня. У роботах беруть участь потужні буксири, а також судна з дренажним обладнанням. Витягнули вже 20 тисяч тонн ґрунту, із самого контейнеровоза за борт спущено 9 тисяч тонн баластної води, проте поки що зусилля не мають успіху. Також у планах – скористатися силою припливної хвилі.
Офіційний представник президента США Джен Дженніфер Псакі повідомила, що Вашингтон "уважно стежить за ситуацією" і пропонує відправити на допомогу компанії, яка займається розблокуванням каналу, групу американських військових морських експертів.
Та поки йдуть роботи, вантажовідправники шукають інші варіанти перенаправлення своїх суден, – пише Bloomberg. Але цей маршрут довший на два тижні і коштує дорожче. Так, витрати на паливо для супертанкера, що доставляє нафту в Європу з Близького Сходу, складуть близько 300 тисяч доларів.
Французька CMA CGM розробляє новий розклад суден, які вже знаходяться в дорозі, – повідомила компанія. "Для вантажів, які ще належить занурити, CMA CGM розглядає альтернативні морські маршрути, залізничні перевезення і можливість доставки вантажів авіатранспортом компаній CMA CGM Air Cargo", – йдеться в повідомленні.
У п'ятницю датська транспортно-логістична компанія A.P. Moeller-Maersk A/S, світовий лідер в контейнерних перевезеннях, повідомила, що починає змінювати розклад і маршрути своїх суден. Компанія перенаправила два судна маршрутом через мис Доброї Надії. Розклад і графік будуть змінюватися. "Ми продовжуємо змінювати маршрути, там, де це можливо", – відзначає Maersk.
Єгипет також відкрив стару частину каналу, аби дещо розвантажити затори, доки рухомість судна не відновлять.
Українське питання
Про ризики для України повідомляє ЦТС, на думку екс-начальника управління стратегічного розвитку Адміністрації морських портів України Володимира Шемаєва, ця ситуація торкнеться в першу чергу експортерів.
"Судна, які прямують по маршруту з України в Азію, країни Перської затоки – проходять через Суецький канал. В першу чергу мова йде про експорт залізної руди і постачання продукції агропромислового комплексу в країни Близького Сходу. Всі компанії, які очікують проходження по каналу, включаючи українських вантажовідправників і вантажоодержувачів, зазнають збитків ", – відзначає він.
За його словами, разом з тим, споживачі в Україні, на його думку, в найближчі 1-2 місяці не відчують значного обмеження у постачанні.