"Пенсійні законопроекти" містять приховані ризики
Введення накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування дозволить за декілька років суттєво розвантажити пенсійну систему, але в запропонованій редакції урядові "пенсійні законопроекти" містять низку прихованих ризиків.
Таку думку висловила експерт з питань соціальної політики Інституту суспільних досліджень Маріанна Онуфрик.
За її словами, запроваджувати накопичувальний рівень пенсійної системи потрібно обов’язково.
"Аналіз ситуації показує, що чим далі, тим буде гірше. По-перше, з демографічних причин, по-друге, нинішня система не задовольняє ні пенсіонерів, ні роботодавців. Ми не можемо ані знизити навантаження з роботодавців, ані підвищити пенсії для людей, які знаходяться за межею бідності", - зазначила вона.
"Як показує практика, за два-три роки після введення накопичувального рівня вдається суттєво розвантажити пенсійну систему", - говорить експерт.
Разом з тим, за її словами, урядові законопроекти містять низку ризиків, які можуть нівелювати позитиви пенсійної реформи.
Зокрема, експерт констатує відсутність економічного сенсу в особливій формі участі у накопичувальній системі осіб, яким станом на 1 січня 2017 року виповнилося 35 і більше років, але які не досягли 55-річного віку.
"Умови участі у накопичувальній системі пенсійного страхування мають бути однаковими для всіх вікових категорій. Більш того, норми щодо обмеження строку подання заяви для участі в ній є дискримінаційними та ущемляють права відповідної категорії осіб. Натомість, саме одночасне запровадження для всіх вікових категорій участі у накопичувальній системі дозволить знизити навантаження на державний бюджет", - зазначила експерт.
Окрім цього, на думку фахівця, уряду доцільно вилучити положення щодо Накопичувального пенсійного фонду.
На думку експерта, створення державної установи, яка здійснюватиме адміністрування накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування потребуватиме значних витрат державного бюджету.
"Іноземні фахівці єдиним аргументом на користь використання державних установ у другому рівні пенсійного забезпечення називають зменшення розміру витрат на функціонування системи", - сказала вона.
"На сьогодні в Україні вже здійснюється приватним сектором діяльність з адміністрування недержавного пенсійного фонду, створена системи державного контролю за такою діяльність. Натомість корупційні ризики в державному секторі ще досі знаходяться на високому рівні. За таких умов створення Накопичувального пенсійного фонду є невиправданим", - підсумувала Онуфрик.