НБУ: Українці не зобов’язані звітувати перед банками
Громадянам зовсім необов'язково заповнювати анкети банків, розроблені для виявлення доходів, отриманих злочинним шляхом.
Національний банк через майже місяць після крайнього терміну формування банками баз даних про своїх клієнтів (22 жовтня) вирішив роз'яснити основні принципи ідентифікації позичальників і вкладників, пише видання "Комерсант Україна".
З листа регулятора N48-104/2256-13461 випливає, що в обов'язковому порядку клієнти повинні розкривати банкам тільки інформацію, встановлену законом.
Зазначимо, що ст. 9 закону "Про запобігання та протидію легалізації (Відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" вимагає від фізичних осіб розкриття лише паспортних даних і ідентифікаційного коду.
Тобто тих даних, які банк і так завжди отримував від клієнта.
Центробанк був змушений підготувати це роз'яснення у зв'язку зі скаргами клієнтів на банкірів, які зажадали від клієнтів надання даних про доході сім'ї, про наявність серед родичів клієнта працівників або засновників банку, про сімейний стан, наявність автомобіля.
"Якщо банк вважає за необхідне отримати додаткові дані, не передбачені законодавством, він повинен визначити перелік документів і відомостей, визначити умови їх надання в договорі з клієнтом або опитувальнику ", - вказується в листі.
Зокрема, НБУ не вважає важливим для банків мати інформацію про рухоме і нерухоме майно клієнтів, які одержують через банк зарплату, пенсію, стипендію чи соціальну допомоги, мають депозити на невеликі суми і не поповнюють свої рахунки з інших джерел на суму більше 150 тис. грн за квартал.
Розділ III постанови НБУ N22 зобов'язує банки привласнити високий рівень ризику лише клієнтам, пов'язаним з тероризмом, що є публічними діячами або пов'язаним з ними, а також проживають у країнах, які не виконують рекомендації FATF.
В інших випадках банки можуть прийняти внутрішній документ з додатковими критеріями ризику і просити клієнтів добровільно повідомити про себе особисту інформацію.
При цьому відмова клієнта від її надання не може стати причиною відмови банку від його обслуговування.
НБУ буде "надавати належну оцінку фактам відмови банків ". Банкіри здивовані зміною позиції НБУ і відзначають, що їм вдавалося отримувати від клієнтів необхідну інформацію.