Українська правда

Як ОСББ замінити ліфт за підтримки міста

Замість секунд у ліфті – довгі сходи нагору. З сумками й дитиною на руках – це щоденна реальність для тих, хто живе у будинках зі старими, зношеними підйомниками.

В Україні цей фонд стрімко старіє: із 90 тис. ліфтів понад 60 тис. уже перевищили нормативний 25-річний термін служби. Це порушення правил експлуатації, яке створює ризики для безпеки мешканців. Але новий ліфт – дороге рішення, яке самостійно ОСББ або мешканці здебільшого не можуть потягнути.

У багатьох містах цю проблему допомагають розв’язати програми співфінансування: основну частину витрат бере на себе міський бюджет, мешканці сплачують лише визначену частку. Як саме працюють ці програми і які кроки потрібно зробити будинку, щоб долучитися.

Кому належить ліфт?

Ліфт – це об’єкт спільного користування, а отже належить до спільного майна багатоквартирного будинку.

Поки ліфт працює у межах свого терміну експлуатації, за нього відповідає ЖЕК або компанія-управитель, з якою мешканці уклали договір. Вони мають регулярно оглядати обладнання, викликати аварійну службу у разі поломки, замовляти техогляди та усувати дрібні несправності. Тобто щоденне утримання й підтримка роботи ліфта – це їхній прямий обов’язок, за який мешканці щомісяця сплачують у платіжках.

Але якщо ліфт відпрацював граничний термін експлуатації або під час техогляду виявлено критичний знос, ЖЕК чи управитель зобов’язаний замовити експертне обстеження у спеціалізованій організації. Саме експерти визначають, чи можна продовжувати експлуатацію, чи потрібен капітальний ремонт або повна заміна.

Якщо у висновку йдеться про необхідність ремонту чи заміни, ЖЕК самостійно цього зробити не може – такі роботи не входять у його повноваження і не покриваються тарифом на утримання будинку. З цього моменту ініціатива переходить до співвласників: ОСББ або збори мешканців мають ухвалити рішення, підготувати протокол і звернутися до міської влади для участі у програмі співфінансування.

Як працюють програми співфінансування і що передбачають

Коли мешканці отримують висновок експертів, що ліфт треба міняти чи капітально ремонтувати, постає питання: "А де взяти гроші?" Заміна одного ліфта може коштувати кілька мільйонів гривень. Для будинку це сума, яку самостійно зібрати практично нереально.

Тому міста запускають програми співфінансування. Суть їх одна: основну частину витрат бере на себе місцевий бюджет, а мешканці додають невелику частку.

  • У Києві діють кілька програм підтримки ОСББ і багатоквартирних будинків. Зокрема, в рамках програми співфінансування "Капремонти", якщо роботи стосуються капітального ремонту чи повної заміни ліфта, місто бере на себе 95% коштів, а мешканці вкладають лише 5%. За цією програмою протягом шести років у столиці замінили близько 500 ліфтів. До кінця 2025-го року планують замінити або відремонтувати ще 125 підйомників.
  • Дніпро та Одеса. У цих містах програми співфінансування працюють за принципом: 90% вартості капремонту сплачує міський бюджет, а мешканці додають 10%. У Дніпрі, наприклад, лише протягом 2025 року подано 593 заявки на участь у програмі, з них 177 стосуються капітальних і ще 27 – поточних ремонтів ліфтів.
  • У Чернівцях програма співфінансування передбачає виділення на капремонт або заміну ліфта 80% з міського бюджету, решту – дофінансовують мешканці.
  • У Рівному міськрада оплачує 70% вартості робіт, 30% – залишається за мешканцями будинку.

Для людей це означає просту річ: замість того, щоб збирати величезну суму на новий ліфт, кожна квартира платить відносно невелику частку. Зокрема, мешканцям одного з будинків, що взяли участь у програмі співфінансування у столиці, новий ліфт обійшовся у 700 грн з квартири.

Як взяти участь у програмі співфінансування

Умови різняться залежно від міста, але принцип дій для мешканців подібний. Перш за все, рішення має бути колективним: ОСББ або збори співвласників повинні офіційно проголосувати за участь у програмі. Це фіксується у протоколі зборів.

Далі будинок формує пакет документів – у ньому зазвичай є протокол, висновок експертів і кошторис майбутніх робіт. Після цього заявка подається до міської ради або відповідного департаменту. Якщо будинок включають до програми, місто бере на себе основну частину витрат, а мешканці – лише визначену частку.

На завершальному етапі оголошується тендер і визначається підрядна організація, яка виконує роботи. Усі деталі та конкретні умови можна знайти на сайті вашої міської ради.

Взаємодія мешканців часто стає каменем спотикання: якщо не вдається дійти згоди щодо участі у програмі, процес далі не рухається. Серед основних заперечень – небажання фінансово долучатися до купівлі ліфта, аргумент "нехай все оплачує держава" та загальна пасивність.

Водночас саме фактор особистої і колективної відповідальності визначає якість життя у будинку. Для міста фінансова участь мешканців – це не стільки питання грошей, скільки мотивації: коли люди вкладають власні кошти, вони відчувають, що цей ліфт належить їм самим. А отже, дбають про нього, контролюють хід робіт і не чекають розпоряджень "згори".

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
ОСББ житло