Українська правда

Сash back для сумлінних, або Коли покупцю стане вигідно вимагати чеки

Ілля Несходовський - 3 серпня 2018, 08:30

За даними статистики, кожен п'ятий українець працює в торгівлі.

Щодня відбуваються мільйони операцій з придбання-продажу товарів чи послуг.

Скільки з них проходять з дотриманням законодавства? Наскільки якісні ці товари?

Хто гарантує відшкодування, а хто уникає відповідальності перед споживачем та державою?

Під час аналізу ми класифікували сучасну торгівлю в Україні на чотири групи.

Перша — "білий" бізнес, який закуповує продукцію відповідно до законодавства і відповідним чином оформляє документи, а при продажу товару видає покупцеві фіскальний чек. Маючи чек, покупець може відстояти свої права: повернути гроші або замінити товар. Цей вид бізнесу намагається дотримуватися законодавства.

Друга — добропорядний "сірий" бізнес, який не платить податків і не дотримується права інтелектуальної власності, але в разі скарги споживача готовий замінити товар. Такий бізнес не видає фіскальних чеків.

Третя — недобросовісний "сірий" бізнес, який не видає фіскального чека. Ви зможете довести факт придбання товару, тільки доклавши великих зусиль. Якщо ви знаєте законодавство і достатньо наполегливі, то, можливо, зможете захистити свої права. Якщо ж підприємець відчує вашу слабкість — у вас нічого не вийде.

Четверта — "чорний" бізнес. Такі бізнесмени часто ведуть продаж через інтернет: створюють сайт і приймають замовлення, проте поставляють не ті товари, які в них замовили, поставляють продукцію низької якості або взагалі не поставляють. Це відверті шахраї, і цей "бізнес" так само не видає фіскальних чеків.

Іншими словами, якщо ви отримали фіскальний чек — ви захищені. Якщо чек вам не видали, то починається гра в лотерею. Навіть компанії з позитивною історією на ринку в певний момент можуть відмовитися виконувати свої зобов'язання.

Є ще одна категорія продавців, які свідомо порушують правила торгівлі. Наші люди переважно небагаті, тож, купуючи товар, передусім орієнтуються на ціну.

Цим користуються продавці, які пропонують товар зі знижкою, але за умови, що покупець не вимагатиме чек. Знижка може доходити до 10% від вартості товару, і покупці часто погоджуються. Якщо ж придбаний товар виявиться неякісним, довести, що він куплений саме у цього продавця, буде складно.

Отже, фіскальний чек — єдиний реальний документ, що підтверджує придбання товару. На ньому вказані дата і місце придбання, перелік куплених товарів, їх ціна і знижка, якщо така була, зазначений контрагент, його ідентифікаційні дані.

Фіскальний чек — це документ, який має унікальний номер і містить всю інформацію, необхідну для захисту прав споживача. Нема фіскального чека — ваші шанси захистити свої права стрімко зменшуються.

Як боротися з такими порушеннями? Є лише один ефективний спосіб: зробити покупця фінансово зацікавленим вимагати у продавця чек. Для цього ми пропонуємо на законодавчому рівні запровадити технологію cash back.

Ця норма передбачатиме право покупця подати скаргу, якщо йому видали товарну накладну або інший документ, який підтверджує покупку, або якщо йому видали фіскальний чек, який таким не є, бо не зареєстрований у базі даних.

Для цього потрібно розробити програмне забезпечення, яке дасть змогу перевірити фіскальний чек у фіскальній базі. Якщо він там відсутній, то ви, використовуючи свій електронний цифровий підпис, через електронний кабінет платника податків подаєте скаргу на конкретного продавця. Якщо факт обману підтверджується, вам компенсується повна вартість цієї покупки.

Гадаю, це буде сильною мотивацією для будь-якого покупця стати контролером, який перевірятиме дотримання законодавства у сфері торгівлі. Покупець не тільки буде краще захищеним, а й стане фінансово зацікавленою особою.

На думку респондентів GFK, найбільш ефективними стимулами для продавців видавати фіскальні чеки стане накладення штрафів на тих, хто цього не робитиме, та створення в інтернеті рейтингу продавців, які видають клієнтам фіскальні чеки.

На питання "Що є найбільш дієвим для стимулювання продавців видавати фіскальні чеки" 69% українців назвали грошову мотивацію: стовідсотковий кешбек.

Такий законопроект уже розробило Міністерство фінансів, він проходить узгодження. Сподіваюся, вже у вересні ми побачимо його у Верховній Раді. Це дасть можливість створити механізм для боротьби з неконтрольованими продажами товарів і послуг, при яких порушуються права споживачів.

Головне, щоб населення було поінформоване про це і знало, як за допомогою нових механізмів можна відстоювати свої права. Подача скарги в електронному вигляді, завіреної електронним підписом, означає, що ви себе ідентифікуєте.

Це потребуватиме мінімум часу. Якщо права покупця порушені, вистачить кількох хвилин, щоб заповнити нескладну форму, додати виданий продавцем документ і запустити процес його перевірки на предмет дотримання законодавства.

Іноді кажуть, що боротися з порушеннями в торгівлі можна шляхом подання скарг. Однак іноді цей метод виявляється малоефективним. Наприклад, в сегменті інтернет-магазинів задовольняється лише 1% скарг. Такий низький відсоток пов'язаний з відсутністю у покупців документів, що підтверджують факт купівлі.

Збільшення штрафів лише розширить корупційні можливості. Штрафи за невидачу чека неефективні: перший раз він накладається в розмірі 1 грн, другий раз — у розмірі вартості покупки. Якщо ж у покупців буде можливість оперативно подати скарги, то такі заходи впливу будуть значно ефективнішими.